Gå til innhold

Rare tånegler

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har fått et slags "spor" på tvers av alle tåneglene, spesielt tydelig er det på den ene stortåneglen, neglene er og ganske hvite, det gjør ikke vondt eller noe slikt, men det ser jo fælt ut, noen som vet hva dette er og hva jeg kan gjøre med det? (orker ikke lege el nå, har det for travelt til det når det ikke plager meg annet enn at det ser stygt ut)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neglesopp rettere sagt. Jeg har fått påvist det. Det begynner gjerne som hvitlig misfarging på neglene, dette blir verre, neglene begynner å miste festet, bli misformede, og det kommer mørke misfarginger under neglene. Det finnes middel man kan smøre på disse, men tablettbehandling sies å være mer effektivt. Jeg har denne plagen nå og har gått på Lamisilbehandling i en del uker, det er en lang og kostbar behandling, men en kan få dekt litt fra trygdekontoret om en tar vare på kvitteringene. Du bør gå til legen og få tatt en prøve fra neglene, for å starte på en slik kur og det viser seg å ikke være sopp, er jo bortkastede penger. Hvis du nøler litt med å gå til legen kan du prøve å selvbehandle deg i noen uker først siden plagene dine høres relativt ferske ut, min neglesopp hadde jeg hatt i 1-2 års tid... innimellom falt neglene av og det vokste ut nye.... men de var også soppbeleiret!

Så gjør følgende, jeg vet ikke om det finnes reseptfritt soppmiddel til å smøre på neglene, spør på apotek.

I tillegg kan du ta grønnsåpebad på beina to ganger om dagen i et par uker, pass på å tørke beina skikkelig etter grønnsåpebadet og skift strømper hver dag. Unngå å bli svett og fuktig på beina, sopp elsker fukt og varme!

Blir ikke plagene bedre, oppsøk lege.

Skrevet

Jeg ville gått til legen med en gang. Dersom det er sopp kan det smitte over til de andre neglene og da blir den enda vanskeligere å bli kvitt!

Gjest Maximum
Skrevet

I følge legen min smitter ikke neglesopp,

jeg har hatt min neglesopp i to år, kun på stortærne.

Det som opprettholder soppen er klimaet. Fuktige, varme sokker er ypperlig yngleplass for sopp.

Skrevet
I følge legen min smitter ikke neglesopp,  

jeg har hatt min neglesopp i to år, kun på stortærne.

Det som opprettholder soppen er klimaet. Fuktige, varme sokker er ypperlig yngleplass for sopp.

Jeg har lært at det smitter til andre negler og at det kan smitte til andre mennesker også. Ikke kan jeg finne noe informasjon som sier noe annet heller. Her er litt informasjon forbeholdt helsepersonell og det står blandt annet

2-3% av populasjonen har en neglsoppinfeksjon. Infeksjonen er progressiv, gjennomsnittlig varighet av infeksjonen er mer enn 10 år. Neglsoppinfeksjoner vil aldri bli bra av seg selv. Den vil kunne spres til flere negler, til andre deler av kroppen eller til andre mennesker
Skrevet

det er endel ting som kan få neglen til å få se slik ut ikke nødvendigvis neglesopp..ytre påvirkninger som feks slag eller sko med for lav tåhette kan gjøre til at man får merker i neglen. :(

andre¨årsaker kan være neglforandringer etter ernæringsforstyrrelser som svekka allmenntilstand,eksem,psykisk stress og graviditet.jern mangel kan også gjøre til at neglene får lengdestriper.

neglesopp som der har vert en del snakk om er en mulighet,da er det bare legen som de har sagt her som kan behandle dette,pr i dag finnest det iallefall som vi har lært på skolen ingen alternativ behandling som fungere så bra for neglesopp som det legen skriver ut..desverre..

i begynnelsen angriper vare enkelt negler på en fot,etter mnd er og år kan infeksjonen spre seg og du kan få det på flere negler og tilslutt omfatte alle neglene.det er derfor det er lurt å ta prøve hos lege å se om det kan være neglesopp.

om det da er neglesopp vil jeg anbefale deg til å oppsøke en fotterapaut som kan slipe ned den skada delen av neglen og hjelpe deg å få neglen fin medan du går på kuren du får hos legen.det er også viktig å ha god fothygiene og bruke naturlig matrialer som skinn og ull/bomull på fottøyet.

Men det er ikke sikkert du har fått en soppinfeksjon på neglene dine,det kan være flere årsaker til at de er sliksomejeg har nevnt før.

vi tenker ofte sopp først når vi hører om forandringer i neglen fordi det er det som vi kjenner best til.Det jeg vil anbefale deg å oppsøke fotterapaut eller lege som kan evt gi deg informasjon og behandling.

det er viktig at du får igang en behandling om det er nødvendig så snart som mulig for å få best resulteter.

:D

lykke til

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg anbefaler deg å ikke klippe tåneglen, men heller spare den. Da blir det lettere for legen å ta prøve av det som befinner seg under neglen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...