Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk på en rekke medisiner, noe som gjorde meg veldig slapp. legene mente jeg var frisk nok til å gå på skolen hver dag.. likevel orker jeg ikke. har 40 dager samlet fravær vg1 og vg2, og nå i vg3 har jeg sluttet på dem og dermed bare hatt 5 dager fravær.

Jeg ser for meg en lang utdanning etter dette. blir det et problem for meg å komme inn på videre utdanning med mye fravær? har tenkt å ta master grad i arkitektur. Om jeg har det på cven er det vel ingen som tenker på fravær?

Videoannonse
Annonse
Gjest Grønnblomst
Skrevet

Fravær har mest å si når du søker jobb.

Skrevet

Så lenge du kan vise dokumentasjon på at du gikk på medisiner og derfor var mye borte, så går det nok helt fint :)

• Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet

blir det et problem for meg å komme inn på videre utdanning med mye fravær? har tenkt å ta master grad i arkitektur. Om jeg har det på cven er det vel ingen som tenker på fravær?

Samordna opptak bruker ikke fravær som inntakskriterium på høyere utdanning. (Regner med at du har fått karakter i alle fag, siden du ikke sier noe annet.)

Fraværet står på vitnemålet, og kan være en ulempe når du søker sommer-/ekstrajobber der du trenger å legge ved vitnemålet fra videregående. Kan du dokumentere årsaken til fraværet + at du kan vise til langt lavere fravær siste år, så skulle det ikke være noe veldig stort problem.

Etter endt utdanning legger du ikke ved vitnemålet fra videregående ved jobbsøking.

Skrevet

Trur ikkje fråvær har noko og sei på om du kjem inn på høgare utdanning. det er viktigare for arbeidsgivar, men når du er ferdig med utdanninga er det vel ikkje så vanleg at dei er så opptekne av vitnemål frå vidaregåande

Skrevet

Er det virkelig noen arbeidsgivere som ber om vitnemål fra vgs når man har høyere utdanning? Tviler på det.

Er aldri noen som har bedt meg om det i hvert fall.

Skrevet (endret)

Den tiden jeg førte jobbintervjuer ba jeg kandidatene ta med vitnemål - så sant de var unge førstegangssøkere.

Når kandidaten overrakk vitnemålet så la jeg det opp-ned på bordet og sa at det som står der er totalt likegyldig.

Spurte heller hva som skal til for at vedkommende vil trives på jobb.

Vil ikke ha strevere i arbeid, jeg har inntrykket av at en person som trives på jobb holder seg på jobb og jobber.

Noen vil såklart se på fraværet ditt, da er det viktig at du dokumenterer hvorfor du har høyt fravær.

edit. vi krevde ikke høyere utdanning

Endret av Bud
Gjest Spinell
Skrevet

Er det virkelig noen arbeidsgivere som ber om vitnemål fra vgs når man har høyere utdanning? Tviler på det.

Er aldri noen som har bedt meg om det i hvert fall.

Da jeg var nyutdannet siv.ing. var jeg i intervju hos anerkjent konsulentfirma innen mine fag, der de bemerket at jeg ikke hadde lagt ved vitnemål fra videregående i søknaden! Av de mange intervjuene og jobbtilbudene jeg har fått, var det firmaet de eneste som spurte, og jeg tror jeg så lettere himmelfallen ut da spørsmålet ble stilt.

Skrevet

Jeg er under utdanning, og har enda ikke hatt en relevant jobb. Slik at det virket naturlig for meg at de 9stedene jeg har jobbet siden jeg var 16 skulle be om å få se vitnemålet fra vgs. Ikke en eneste en av dem har sett på vitnemålet mitt, og jeg fikk jo alle jobbene. Hadde de sett på det, så hadde de sett at jeg hadde ekstremt mye fravær siste året (kyssesyken). Men jeg har såklart dokumentasjon på det i tilfelle noen hadde spurt.

Har ikke inntrykk av at vennene mine har blitt spurt om noen verdens ting rundt vitnemålet fra vgs heller. Nå gikk jo vi allmenn hele gjengen, så det er jo litt annerledes for dem som går yrkesfag vil jeg tro.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på en rekke medisiner, noe som gjorde meg veldig slapp. legene mente jeg var frisk nok til å gå på skolen hver dag.. likevel orker jeg ikke. har 40 dager samlet fravær vg1 og vg2, og nå i vg3 har jeg sluttet på dem og dermed bare hatt 5 dager fravær.

Jeg ser for meg en lang utdanning etter dette. blir det et problem for meg å komme inn på videre utdanning med mye fravær? har tenkt å ta master grad i arkitektur. Om jeg har det på cven er det vel ingen som tenker på fravær?

Du har rett til å få strøket 10 dager fravær per skoleår, men kun fravær over tre dager sammenhengende teller og det strykes kun fra og med dag 4. Unntaket er ved kronisk sykdom, da kan det strykes fra dag 1.

I tillegg er skolen pliktig til å føre et vedlegg til vitnemålet ditt som dokumenterer grunnen til fraværet ditt dersom du ønsker det.

For at alt dette skal gjelde må du selvsagt levere legeerklæring til skolen.

Når det gjelder spørsmålet om fraværet har noe å si for høyere utdanning, så er svaret i utgangspunktet nei, i hvert fall for studier som er under Samordna opptak. Her teller kun karakterene i fagene. Fravær, orden og oppførsel har overhodet ingenting å si. Etter at du har fullført høyere utdanning er det tilnærmet ingen som er interessert i vitnemålet fra videregående, og som regel er man lite interessert i det når du søker deltidsjobb under studiene også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...