AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #1 Skrevet 24. april 2012 Har sikkert blitt diskutert side ogg og side ned, men starter en tråd alikevel. http://www.familieverden.no/Forbruker/Utrolige-opplevelser-med-barnehagen/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=FVN12W17&T=1465604361 Hva skal man si til noe sånt? Hvorfor er det så utrolig mange elendige ansatte i bhg, hvorfor er det ikke lagt opp bedre for å få skikkelige folk som er kompetent til oppgaven det er å passe på andres barn en så stor del av dagen? Blir så bekymret når jeg leser sånt, og tenk hvor mange sånne episoder det finnes som man faktisk ikke får høre om. Hvorfor velger folk å jobbe i bhg når de ikke er i stand til å gjøre en god jobb?
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #2 Skrevet 24. april 2012 Jeg vi tro at det er pga lav lønn, lav status og slitsomt, uforutsigbart arbeid. Hadde jeg valget mellom å jobbe i barnehage og å skure toaletter så velger jeg glatt toalettene. De kan stinke de også, men de holder seg i ro og hyler ikke inn i øret ditt. :gjeiper: 1
Nusseli Skrevet 24. april 2012 #3 Skrevet 24. april 2012 Usch, så många sjuka händelser. I den första barnehagen vår gick i var det många gånger vi hämtade barnet och han var blöt igenom blöjan och byxorna! De sa att han inte hade ombytte och vi visade i ryggsäcken "ojdå, var det där ni hade lagt det?". Vi hade också ombytte i skåpet. En gång hade h*n inte ätit någonting kvällen före och inte frukost hemma. Vi var oroliga för vårt barn och bad om att de skulle se om/vad han åt. När vi hämtade honom så var det bara en ansatt kvar. Hon kunde inte norska nog till att förstå vad vi sa eller säga något alls. Barnehagen anmälda faktiskt oss till bv och grundade i att vi ibland glömde kläder, att h*n började som väldigt liten och att h*n var där fulla dagar. De sa också att jag spenderade min tid på att träna, städa och handla mat. NEJ, inget av detta stämde! Jag frågade bv om man kunde anmäla barnehagar på något sätt men de bara skakade på huvudet. De sa själva att barnehagen gjort fel men trodde att det räckte med det mötet vi hade. De ansatta satt ju och grät av ånger. Men ändå!!! Finns det en plats man kan anmäla okompetenta/farliga barnehagar till? Nu har jag varit hemma 8månader extra pga det och h*n blir hos oss till Augusti.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #4 Skrevet 24. april 2012 Noen av hendelsene var grove, og burde ikke vært gjort av gode ansatte, men noen v dem er vel også dårlige formuleringer. "leker for mye med guttene" kan være en dårlig måte å si at hun leker mest med guttene, og ikke så mye med jentene. Kan hende barnehagen trodde at foreldrene syntes jenta var for lite med jentene/drev for lite med "jenteaktiviteter/jentelek" el.l og dermed ville forklare at hun ikke leker så mye med jentene i bhg. Jeg vet ikke, bare spekulerer. Det med formingsaktiviteten så er det masse folk som ikke burde jobbe med barn, men denslags holdninger var vel mer vanlig før i tiden. Jeg husker selv at en formingslærer kom bort til meg når jeg hadde malt julekort til foreldrene mine, og fortalte meg at jeg hadde malt feil, fordi "alle vet at julestjerna er rød". At barn har blitt borte/falt om uten at foreldrene fikk beskjed er helt forferdelig, og alle barnehager skal ha rutiner på hva man skal gjøre dersom slikt skjer. Om noen blir borte fra vår barnehage skal man først samle barna, la noen få ha oversikt over dem, før alle resterende leter. Dersom de ikke er funnet innen fem minutter skal politi og foreldre varsles. Fem minutter er leenge i en slik situasjon, og oftes kan man søke gjennom hele barnehagen og store deler av området i umiddelbar nærhet i et slikt tidsrom. Barnehagen som lagde mat som en ikke kan spise vitner om dårlige holdninger til personer med matintoleranse, og dette burde vært tatt opp med styrer. Dessverre er det mange slike personer rundt om, og dette vitner mer om uvitenhet enn om de er gode omsorgspersoner ellers. Når det gjelder spørsmål om hvorfor så mange personer uten kompetanse blir ansatt i barnehage er det nok et spørsmål om lønn og status i samfunnet. Dersom lønna blir bedre vil nok flere søke seg til barnehage- utdannelse/-jobb, og dersom man økte statusen til barnehageansatte i samfunnet vil det nok tiltrekke flere av de som egner seg til å jobbe med barn, men som ikke ønsker å tilbringe livet i et lavstatusyrke. Hvordan ser du på de som jobber i barnehage? Er de kompetente, ansvarlige voksne, eller er de personer som ikke får seg annen jobb? Ledet av en underbetalt førskolelærer som ikke makter å gi sin kompetanse videre til sine ureflekterte ansatte?
kaprifolen Skrevet 24. april 2012 #5 Skrevet 24. april 2012 Mye rare folk på begge sider, det er det ingen tvil om...
Gjest Turid Skrevet 24. april 2012 #6 Skrevet 24. april 2012 Selvfølgelig jobber det mange raringer i landets barnehager! Det fins også mange rare lok.førere. Og advokater, butikkansatte, bankfunksjonærer, dyrleger, you name it! Folk er folk, de er forskjellige, noen duger, andre ikke! Hvorfor skulle barnehageansatte være så mye bedre enn andre folk?!!! Og nei - jeg jobber absolutt ikke i barnehage - har aldri gjort det, kommer aldri til å gjøre det. For det fins MANGE RARE FORELDRE å forholde seg til! 4
Nusseli Skrevet 24. april 2012 #7 Skrevet 24. april 2012 Selvfølgelig jobber det mange raringer i landets barnehager! Det fins også mange rare lok.førere. Og advokater, butikkansatte, bankfunksjonærer, dyrleger, you name it! Folk er folk, de er forskjellige, noen duger, andre ikke! Hvorfor skulle barnehageansatte være så mye bedre enn andre folk?!!! Og nei - jeg jobber absolutt ikke i barnehage - har aldri gjort det, kommer aldri til å gjøre det. For det fins MANGE RARE FORELDRE å forholde seg til! Poängen är väl att de tar hand om det allra viktigaste vi har? Om de i tex äldreomsorgen gör fel så anmäls det ofta eller skrivs om det i media. Som förälder har man väldigt lite att sätta emot och jag vet att det finns extremt många olika pedagogiska ledare så den titeln ger heller ingen trygghet. Tyvärr. Självklart finns det dåliga föräldrar precis som i resten av folk MEN det i sig är inget argument för att skydda dåliga/farliga dagis. Däremot kan lön och lågstatus som yrket har användas som argument, för precis som andra har skrivit här så tror jag att jusr det är största anledningen till den typen ansatta. 1
Nusseli Skrevet 24. april 2012 #8 Skrevet 24. april 2012 Det är skillnad på att vara distre och oansvarlig!
Gjest Anna Skrevet 25. april 2012 #9 Skrevet 25. april 2012 Jeg har bare gode erfaringer med de ansatte i barnehagen hvor jeg har barnet mitt. Det er mange ansatte pr barn, de er i alle aldre, og av begge kjønn. De er veldig involverte i barna, og det er lett å se at barna elsker de. Når jeg henter får jeg alltid full rapport om hva barnet mitt har gjort, spist, sovet, bæsjet osv den dagen. Så jeg føler at barnet mitt blir veldig godt ivaretatt i sin barnehage. Jeg tror det at vi bor i en småby hvor det å jobbe i barnehage blir sett på som en bra jobb, har mye å si. Da vi bodde i Oslo hadde jeg inntrykk av at de hadde problemer med å finne nok ansatte, og at resultatet ble at de ansatte mye uengasjert ungdom, i tillegg til mange som snakket dårlig norsk. Dette var noe som ble snakket om i kantinen på jobb, og jeg fikk inntrykk av at dette var noe som gikk igjen i barnehager spredd over hele byen. 1
Gjest Bobler Skrevet 25. april 2012 #10 Skrevet 25. april 2012 Jeg var utplassert i en barnehage som 14åring. Var i minste-barn avdelingen og et av barna hadde spiseverging. Dette løste de ansatte med at barnet skulle tvangsfòres, for de hadde ikke tid til å vente på h*n med å legge de andre barna. Barnet gråt, hylte, sprellet og protesterte til de grader. Men koste hva det koste vil, barnet ble tvunget i mat. Jeg påtok meg ansvaret på å mate barnet tiden jeg var der, jeg var jo en "ekstra" også. Tok meg vel litt over en times tid å få i h*n mat, men det gikk jo smertefritt når det ikke var tvang og ungen var jo veldig søt og sjarmerende. Jeg spurte også de andre der om de hadde prøvd dette tidligere, men nei. Barna hadde 30 minutter på å spise før de skulle sove. Siden barnet aldri var ferdig etter 30minutter, så tvang de det i h*n. Jeg sa i fra til skolen om det i hvertfall.. Men jeg har aldri sett et barn hyle og være så fortvilet før. Og alle ansatte syntes det var helt greit å holde h*n fast og kjøre maten inn i munnen. Forkastelig rett og slett.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #11 Skrevet 25. april 2012 Fordi det (fortsatt) er et såkalt kvinneyrke (omsorg er jo feminint må vite) og dermed har samfunnsstrukturene(som er laget av menn gjennom hundrevis av år) bestemt at det er lavstatus og ikke verdt mer enn knapper og glansbilder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå