Gå til innhold

Hvordan endre denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hans og Grethe:

Hans er 40 år, har en ansvarsfull stilling i et lite firma, har mulighet til fleksibel arbeidstid, kan jobbe hjemmefra.

Grethe er 30 år. Hun er ny-utdannet og har fått sin første jobb. Hun har ikke fleksibel arbeidstid. Det er et vikariat.

Begge jobber 100% og de har felles økonomi, eier alt likt og er økonomisk helt likestilt, selv om Hans tjener mye mer enn Grethe og i praksis har forsørget henne gjennom utdannelsen.

De har 2 barn i barnehage.

Hans tar alle syke-barn dager. Han leverer og henter i barnehagen hver dag. Han står for all oppfølging på dagtid, hvis barna skal til helsesøster, tannlege etc. Hans gjør de fleste innkjøpene. Han tar hovedansvar for barna på hjemmebane, med stell og besørging av barnehageutstyr.

Grethe er stresset og usikker på framtiden, har bare et vikariat, hun vil yte sitt beste i håp om å få forlenget vikariatet. Derfor tør hun ikke å ha fravær. Hun jobber gjerne overtid, også ubetalt. Hun er sliten hjemme og godtar ikke at Hans f.eks jobber overtid slik at hun blir alene noen timer med barna. Hans elsker Grethe og barna over alt på jord, men han begynner nå å få flate batterier. Presset øker, både på jobb og på hjemmebane. Han føler ikke at han klarer å tilfredsstille alle behovene (familie, kollegaer, sjef), og setter sine egne behov helt bakerst med det resultat at det går på helsen og humøret løst .

Hvordan endre denne situasjonen? Konstruktive tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grethe skjerper seg og blir mer forståelsesfull? Hun må også ta på seg sin del av ansvaret for familien, ikke la Hans gjøre alt.

Jeg tror dessuten alle (seriøse) arbeidsplasser forstår at man tar sykt barn-dager innimellom, og jeg tviler på at sjansen for å få forlenget blir mindre av den grunn.

Hva er viktigst for Grethe her?

• Liker 1
Skrevet

Det går nok sin vante gang der hans en dag får nok. Herregud for ei mor.å for en dumsnill mann.jeg hadde sluppet alt jeg har i hendene for mine barn.at ho setter jobb å karriere forran barn sier mest om ho. Stakkars mann !!! Men dum som han er så....

Skrevet

Det går nok sin vante gang der hans en dag får nok. Herregud for ei mor.å for en dumsnill mann.jeg hadde sluppet alt jeg har i hendene for mine barn.at ho setter jobb å karriere forran barn sier mest om ho. Stakkars mann !!! Men dum som han er så....

Skrevet

Hans prioriterer jobben, Grethe slutter i sin jobb og søker om en deltidsstilling og tar over hovedansvar hjemme...

AnonymBruker
Skrevet

Denne situasjonen kan jeg faktisk kjenne meg litt igjen i...

Siden mannen har en fleksibel jobb og jeg ikke, samt vikariat, er det enklest at mye faller på mannen, desverre.

Selv om jeg vet at de fleste arbeidsgivere er klar over at man av og til må ta sykt-barn dager, er terskelen mye høyere når man går i ett vikariat og vet at ALT man gjør blir vurdert hele tiden, opp mot mulighten for forlengelse/fast.

Det er kjempe tøfft, og jeg vil ikke ha det slik, samtidig er vi avhengi av 2 fulle inntekter og da blir det lett sånn desverre:(

Noen god løsning her er det vel ikke. Men det er helt klart at mor i hverfall bør ta en større andel i helgene, og er nødt til å ha forståelse for at far må jobbe litt kvelden for å "ta igjen" litt av arbeidet.

Ellers er vel hovednøkkelen at de må prate sammen, og se om de kan finne noen gode løsninger i fellesskap.

Skrevet

Vanskelig situasjon, har sympati for begge. Hadde de ikke hatt barn, hadde det vært annerledes. Tror denne kvinnen må komme mer på banen i forhold til hjemmesituasjonen. Jeg har også vært ny-utdannet og gått i vikariat, men jeg har alltid fått til å enten hente eller levere i barnehagen, man må bare ha gode og strenge rutiner, kutte ut sosiale ting, tv titting etc, i stedet gjøre alt klart på kvelden, stå veldig tidlig opp, basere seg på "trygge" transprtmidler hvis man bor slik at det er mulig - dvs sykkel med sykkelvogn, da får man plass til 2 barn og masse utstyr, og rekker jobben med et nødskrik mens kollegene sitter i bilkø:)

Denne mannen - er i grunnen litt merkelig at han ikke insisterer på en endring av situasjonen? Hvorfor godtar han en så til de grader urettferdig arbeidsfordeling i hjemmet?

Skrevet

Jeg ser denne situasjonen som en helt vanlig situasjon, bare at rollene er byttet om. Hadde dette vært som "normalt" så hadde det vært Grete som hadde tatt seg av familie og Hans som hadde jobbet. Da hadde ingen reagert særlig mye, for det er forventet at kvinnen skal ta slike ting uten å klage, evt gå ned i stilling, men siden det i dette tilfellet er mannen som har hovedansvaret så kommer klagene på hvor dårlig mor hun er som lar karrieren gå foran ungene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...