Gå til innhold

Et elektrisk spm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen mester, men må spørre ....

vi har en stikkontakt. Over denne har vi da en lysbryter som da gir strøm til taklampa. Koblet til stikkontakten er husalarmen vår. I går koblet vi fra lampa i taket og fjernet lysbryteren, fordi vi skal koble til en dimmer og en ny lampe. Men dette er ikke gjort enda. Ledningene er kun lukket med teip og er ikke i bruk. Selve strømmen er skrudd på ellers i huset.

I dag når vi stod opp varslet alarmboksen oss at den ikke får strøm. Den går på batterier. jeg forsøkte å sette en mobillader inn i stikkontakten, men den gir ikke strøm. Den er død!

Kan dette skyldes at bryteren over står ubrukt. Er det ledninger inne i denne bryteren ( eller hullet nå) som medfører at alarmboksen ikke får strøm? Er det noen form for connection mellom disse to - altså bryterhullet hvor ledningene er og selve stikkontakta?

jeg liker overhodet ikke strøm, og det er min huseier som driver å kobler. han får ikke sett på dette før i kveld, og jeg blir jo så klart bekymret.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stikkontakten må jo få strøm fra et sted. Hvis ledningen fra den går til lysbryteren, og lysbryteren er fjernet, er nok strømtilførselen til stikkontakten kuttet, ja. Lysbryteren får bare inn en strømledning, men skal sende strøm to steder, lampen og stikkontakten. Derfor må både strømmen til lampen og strømmen til stikkontakten kobles i bryteren, selv om den ene ikke skal påvirkes når man skrur på bryteren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...