Gå til innhold

Malariatabletter - bør jeg la vær???

LucidLunacy

Anbefalte innlegg

Hei,

Har planer om å reise og må for et av landene ta malariatabletter. Er det noen som vet om det ikke er bra for en "prøver" og hva om jeg skulle bli gravid (krysser fingrene) - farlig?

Eller er jeg bare hysterisk :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å si at:

hvis jeg bør ligge unna malariatab. så reiser jeg ikke til det landet akkurat nå. Malaria er jo ikke akkurat det man ønsker å pådra seg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville jeg snakket med legen om. Kan du ikke ta en prøvepause, da? Kjenner en som holdt på å dø av malaria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svart på dette her en gang før på KG, men fant ikke igjen den diskusjonen...

Ingen legemidler testes ut på gravide siden det ikke akkurat er så grådig etisk å gjøre det. Derfor vet man ikke hva som kan skje med mor&barn dersom man bruker medisiner under svangerskapet. I all godkjent info om legemidler som er relativt nye står det derfor noe à la: "Skal bare brukes under graviditet dersom fordelen for moren oppveier risikoen for fosteret". Men alle legemiddelfirma med respekt for seg selv har et såkalt "svangerskapsregister". Her kan man melde inn at man er gravid og har gått på det og det legemidlet og hvordan det har gått med mor&barn. På den måten skaffer legemiddelfirmaene seg etterhvert oversikt over om legemidlet er farlig for foster/mor eller ikke.

Når det gjelder malariatabletter hadde jeg enten tatt kontakt med en reisemedisinsk klinikk og spurt der (fastlegen kan også skrive ut malariatabletter men vet sjelden mye om reisemedisin) eller ringt legemiddelfirmaet som produserer de tablettene du har tenkt til å ta for å høre om de har noe erfaring med bruken av tablettene under graviditet. Eller kanskje begge deler.

De mest brukte malariatablettene er Malarone (produsert av GlaxoSmithKline) og Lariam (produsert av Roche). Produsentenes tlfnr. står i katalogen. Og sikkert også på internettsidene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja .. var selv i samme situasjon i høst. Jeg valgte å droppe malaraiatablettene fordi de sitter i så lenge etterpå. Vaksinert var jeg fra før så der ble det ikke noe problem.

Jeg valgte å se litt mer på hvor i dette "malaria-landet" jeg beveget meg, og valgte bevist å ikke reise inn i jungel områder.

Dette er kun hva jeg gjorde, og ingen anbefaling! Malaria er ingen ting å spøke med.

Det er en meget farlig og vond (og kronisk) sykdom å få !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja .. var selv i samme situasjon i høst. Jeg valgte å droppe malaraiatablettene fordi de sitter i så lenge etterpå. Vaksinert var jeg fra før så der ble det ikke noe problem.

Ikke alle malariatabletter "sitter i" lenge etterpå. Malarone skal brukes i 7 dager etter utreise fra malariaområdet og er "ute av systemet" ca. 1 uke etter det. Lariam "sitter i" noe lengre.

Når det gjelder vaksiner er det ganske mange reisevaksiner som kan brukes under graviditeten, f.eks. vaksine mot hepatitt A og B, difteri, stivkrampe og polio (den varianten som kommer i sprøyteform).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og takk for svar alle sammen :D

Har valgt å legge reisen til et ikke-malaria område. Hadde en skikkelig dårlig vib på det hele. Så reisen går til andre land som er like flotte. Satser på at azurblått vann, vakre solnedganger mm skal gi resultater ... :tommelsmil: Hvis ikke blir det undersøkelse på Riksen etter at vi kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

vet at dette er en gammel tråd, men fant noe interesant å dele med dere. :-)

Sitat:

Vaksinasjon av gravide

Ut fra teoretiske betraktninger er det en risiko for at levende vaksiner kan gi fosterskade, mens det er lite sannsynlig at drepte vaksiner vil kunne skade. Men det er ikke så mange vaksiner har vært benyttet til gravide i større utstrekning, derfor er kunnskapen om mulig risiko for fosterskade begrenset. Som hovedregel bør derfor gravide unngå vaksiner (og andre legemidler). Men ved reell smitterisiko vil sykdommen vanligvis innebære mye større risiko for mor og foster enn den teoretiske risiko ved vaksinasjon.

Og resten finner dere her.

http://www.helsenett.no/reisemed/reisemedp20.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...