AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #1 Skrevet 24. april 2012 Hei, Noen måneder tilbake begynte jeg å ta sangtimer. Klassisk italiensk skjønnsang. Jeg merker likevel at jeg ikke er så god som jeg ønsker, og selv om jeg har en privatlærer til disposisjon annenhver uke, lurer jeg på om noen av dere har råd? Spesielt rettet mot puste- og støtteteknikk, men også i forhold til "estetikk". Takk
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #2 Skrevet 24. april 2012 Hei, Noen måneder tilbake begynte jeg å ta sangtimer. Klassisk italiensk skjønnsang. Jeg merker likevel at jeg ikke er så god som jeg ønsker, og selv om jeg har en privatlærer til disposisjon annenhver uke, lurer jeg på om noen av dere har råd? Spesielt rettet mot puste- og støtteteknikk, men også i forhold til "estetikk". Takk Hva med å ta timer en gang i uken istedenfor? Annenhver uke er stor avstand for en nybegynner. 1
AryaUnderfoot Skrevet 26. april 2012 #3 Skrevet 26. april 2012 En pusteteknikk jeg har brukt for å trene opp lungemusklene er at jeg har stoppeklokke på mobil eller bare teller i hodet. Så trekker du et innpust som skal vare i feks 5 sek, og utpustet skal vare like lenge. Inn nesen, ut munnen Trikset er at du kontroller pusten, den skal være jevn hele tiden. Ikke "tynn og puslete" på slutten. Så kan du øke tiden, enkelte sangere skal visst klare å telle til 20-30 når de gjør dette, det er umulig for meg, ligger på 10 nå Det som er utrolig viktig er at bryskassen skal være åpen og avslappa når du gjør det, skuldrene skal IKKE opp, jeg fikk beskjed om å øve tre minutter, tre ganger om dagen forann speilet av min lærer. Dette ble litt rotete forklart, håper du forstår. Ellers så synger jeg klassisk/musikal/populermusikk selv så kan ikke hjelpe så mye med tips om god italiensk skjønnsang
Mezzo Skrevet 26. april 2012 #4 Skrevet 26. april 2012 Før du begynner med å synge: varm opp kroppen, ansiktsmuskulatur, bøy, strekk - for å få igang blodomløpet/blodsirkulasjon. Eks. lag grimaser, varm opp ansiktet v/massering frå hals til hodebunn. Pust og støtte-øvingar: f.eks. f-f-ff, sch-sch-schsch,p-t-k, p-p-t-t-k-k. Ta ein djup innpust, og ut på ein lang, jevn sss. Dette for å finne støtten og den djupe pusten + kondis og balanse, "hold igjen-muskulatur". Lag lydar, ta glissandoar (her må du hugse støtte og god kjeveåpning). Dette for stemmeoppvarminga si skuld, klangplassering, egalitet og balanse støtte-artikulasjon. Hugs holdning! Lause kne og hofter, lang rygg, lang hals. Tunga skal ligge så flatt som mogeleg bak tenna. Den skal ikkje dras bakover på lyse tonar (el mørke for den del). Hugs tydeleg tekst, spytt konsonantar (les: tydelege). Gjer diftongøvelsar. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå