Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Imorgen skal jeg lage fiskesuppe for første gang, og her er oppskriften jeg har tenkt til å følge(skal smake til hva jeg trenger av hva):

Muskat

salt

pepper

koriander

sitronpepper(til steking av fisk)

olje(steking av fisk)

hvitløk

urter(noen tips til urter som er godt i fiskesuppe?)

gulrøtter

mel

fløte

melk

stangselleri

brokkoli

blomkål

paprika

laks

currypaste

Jeg har fulgt oppskrift før(ikke så mye smak), så denne her har jeg gjettet meg fram på både ved å lese oppskrifter og det jeg liker selv.

Er det noe jeg burde ta vekk, bytte ut eller legge til?

Lurer på en ting til i samme slengen!! Er fryste grønnsaker like sunt som ferske? Blir fort dyrt om jeg må kjøpe alt ferskt..

Blir takknemlig for svar. :)

Skrevet

Hørtes ut som om det var unødvendig mange ingredienser der.

Denne er klassisk og veldig enkel.

- Finhakk purre og stek den blank i smør.

- 2 ss hvetemel pr liter veske. Rør til en tykk masse.

- Spe på ferdig kraft eller fiskefond (fås kjøpt ferdig) og fløte. Bruker også sitronpepper.

- Tilsett kuttete gulerøtter og mer purre. Kok i 20 min. Tilsett biter av den fisken du liker og trekk kjele vekk fra plata. La trekke i 10 min.

FERDIG :)

Gode urter i fiskesuppe er dill, gressløk og persille. Fryste grønnsaker er faktisk sunnere enn ferske.

Skrevet

Takk for oppskrift. :)

Men vil ha MYE smak, ikke altfor mye, men nok..

Gjest Ludovie
Skrevet

Takk for oppskrift. :)

Men vil ha MYE smak, ikke altfor mye, men nok..

Jeg synes at fiskekraft så definitivt mangler her. For meg er dette det som gjør fiskesupper gode, og som er med på på å gi fiskesuppen mye smak.

Og frosne grønnsaker er veldig ofte sunnere enn friske grønnsaker. Dessverre har de som regel litt dårligere konsistens, pluss at de så å si aldri smaker like godt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes at fiskekraft så definitivt mangler her. For meg er dette det som gjør fiskesupper gode, og som er med på på å gi fiskesuppen mye smak.

Og frosne grønnsaker er veldig ofte sunnere enn friske grønnsaker. Dessverre har de som regel litt dårligere konsistens, pluss at de så å si aldri smaker like godt.

Skal legge til fiskekraft i oppskriften, og har tatt vekk noen ting fra oppskriften og :) takk for svar

Gjest Ludovie
Skrevet

:)

Ellers synes jeg (og dette er selvfølgelig helt subjektivt, og det kommer dessuten an på hva slags type fiskesuppe du vil lage), at brokkoli, blomkål og paprika ikke nødvendigvis er naturlige ingredienser.

Etter min mening er selleri, gulrøtter, fennikel og purreløk (ikke nødvendigvis alle på en gang) grønnsaker som passer i fiskesuppe - i hvert fall dersom det er en suppe av mer eller mindre europeisk type du har lyst til å lage.

Når det gjelder urter, kommer dette også an på hva slags fiskesuppe du vil lage. Men sånn generelt sett, er persille, gressløk, kjørvel, estragon, dill og basilikum blant de urtene som passer best i en eller annen slags europeisk fiskesuppe. :)

Skrevet

Jeg ELSKER safran i fiskesuppa. Men fungerer dårlig når man lager suppe på budsjett, så det blir kun en sjelden gang. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Du har i altfor mange ingredienser. Kjære vene dette blir bare griseri. Pap rika, broccoli, blomkål..... uæh. Bruk heller flere fisk og skaldyrtyper. Og husk at fiske skal trekke, ikke koke.

Ludovies tips er fine og husk at den beste fiskekraften koker du på blåskjell. Lærte det av Hellstøm og et stemmer 120%.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor du skal steke fisken?

Ellers er jeg enig i de som sier at du har mye rart i den suppa. Jeg foretrekker en enkel fiskesuppe, laget omtrent som Liquorice beskriver det.

Jeg koker kraft på fisk/reker/blåskjell, det jeg har.

Så lager jeg jevning av mel og smør og sper med kraften. Jeg har oppi purre, gulrot, kålrot og potet og lar dette koke i suppa til det er gjennomkokt. Så har jeg i en fløtesvevtt mot slutten av koketiden.

I motsetning til mange bruker jeg ikke fisk i suppa annet enn til kraften, men jeg har gjerne i noen skikkelig gode fiskeboller mot slutten av koketiden, og strør noen (ferske, ikke fra lake) reker over ved servering. Nystekte rundstykker hører med.

:heks:

Skrevet

Steke fisken til å ha i fiskesuppa har jeg aldri sett stå i en oppskrift og jeg har aldri gjort det selv. Som en annen skrev lengre opp så skal de bare trekke og noen ferske pillede reker på er kjempedigg <3

Tror ts skal finne en god oppskrift og følge den i stedet for å være litt vel kreativ. Å pøse på med ingredienser gir ikke et godt resultat.

Hvorfor ikke google etter oppskrifter på Bergensk fiskesuppe (nei, ikke posen fra Toro).

Skrevet

Hva man vil ha oppi er smak og behag, jeg liker at supper smaker litt, og de jeg har fulgt på oppskrift blir smakløse. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Huff, du ødelegger jo maten med alle de forskjellige smakene!

Vi hadde fiskesuppe i går. Først stekte vi 1 stk hvitløk og 1/2 løk i godt med smør på middels varme, deretter hadde vi i tre poteter kuttet opp i små terninger og lot dem svette med løk og og hvitløk i fem minutter, Vi hadde også i en liten bit sellerirot som lå og slang. Så helte vi ca. 1 liter fiskekraft over, la i et laubærblad og og lot det koke til potetene/selleriroten var møre. Deretter tok vi ut laubærbladet og purerte resten slik at det ble en passelig smooth konsistens. Her må du selv tilpasse med ekstra vann eller kraft. Du kan også ha i en skvett fløte hvis du har. Vi hadde i litt fløte og litt hvitvinsbalsamico.

Deretter kuttet vi frossen torsk i terninger, tok 6 reker ut av fryseren og kuttet opp to gulerøtter i pene små skiver. Oppi suppen, lot det trekke (lav varme, den frosne fisken kjøler ned suppen) i ca. 10 min - til fisken er ferdig. Deretter smakte vi til med salt og pepper, fordelte i skåler og drysset hakket persille over.

Serverte med ferskt hvitt brød fra maskinen og urte- og hvitløkssmør (smør med knust hvitløk, litt salt, hakket basilikum og persille).

Fiskekraft hadde vi fra lørdag, kokt på blåskjellskjell og rekeskall - hadde i hvitvin, litt sitron, hvitløk.

Du kan selvsagt bruke fersk fisk også, da lar du det bare trekke litt kortere.

I denne fiskesuppen kan du godt tilsette litt muskat, blomkål og brokkkoli, basilikum, purre. Du kan også ha i dill, men da ville jeg kuttet ut muskat.

Til din oppskrift:

- Hvis du skal ha currypaste kan du ha koriander, men ikke muskat, paprika, stangselleri. Med currypaste kan du like gjerne bruke kokosmelk istedenfor melk.

- Ikke stek fisken på forhånd, og vær forsiktig med sitronpeppper. (Hvorfor har folk sånt tull? Hva er galt med sitron og pepper?)

- Ved å koke potetene først og så purere dem med væsken, slipper du å bruke mel til jevning.

- Ved å bruke minst to typer fisk/skalldyr får du mye smak for pengene. Det smaker godt og ser flott ut.

Skrevet

Krydderanbefalingene var litt merkelige. Gjør det enkelt, bruk persille og/eller basilkum og/eller dill. Salt og pepper er en selvfølge.

Går for den oppskriften, untatt alt krydderet.

Syns det er litt dårlig at jeg skal få pepper for at jeg spurte om tips, en grunn til at jeg spurte.

AnonymBruker
Skrevet

Går for den oppskriften, untatt alt krydderet.

Syns det er litt dårlig at jeg skal få pepper for at jeg spurte om tips, en grunn til at jeg spurte.

Det var ikke sånn ment. Pepper hører suppen din til :klemmer:

Du virker litt uerfaren på matlagingsfronten. Husk at det enkleste ofte er det beste uansett hva du lager. Begynn med et par grønnsaker og et par typer fisk/skalldyr, maks et par typer urter/krydder. Salt og pepper passer alltid.

Når det gjelder oppskrifter på nettet ville jeg heller sjekket Dagbladet, Aftenposten, NRK og VG. Private blogger kan være vel og bra, men det er mye ræl folk koker i hop også. Etter hvert som du får bedre kjøkkenerfaring kan du selv bedømme slike blogger bedre.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Har funnet en oppskrift på frukt.no, velger å stole på den. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...