Gå til innhold

Bør hun bruke penger på sin 16 år gamle datter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er en mor, som jeg ikke vil si hvilken relasjon jeg er i, som har to sønner i 30-årene og en datter på 16.

Alle de tre barna hennes har samme far, men faren døde for noen år tilbake.

De to sønnene hennes er begge gift og har to barn hver under 5 år, og de har god råd.

Denne moren har ikke så god råd, og hun har prioritert datteren sin på 16. Hun får jo klær innimellom og hun er med på diverse ting på fritiden.

Dette har visst irritert svigerdøtrene hennes, fordi de ønsker at hun skal kjøpe gaver og ting til barna deres. Men de får jo alltid julegaver og bursdagsgaver, og det burde vel holde?

Jeg tror de ikke forstår at selv om hun er bestemor, er hun faktisk mor til sin 16 år gamle datter. Det viker som om de mener at hun er voksen og burde klare seg selv, men hun går bare første året på vgs.

Hva mener dere om saken? Hvordan løse denne konflikten?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener hun skal sette sin 16-år gamle datter først.

• Liker 30
Skrevet

Det er en mor, som jeg ikke vil si hvilken relasjon jeg er i, som har to sønner i 30-årene og en datter på 16.

De to sønnene hennes er begge gift og har to barn hver under 5 år, og de har god råd.

Denne moren har ikke så god råd, og hun har prioritert datteren sin på 16. Hun får jo klær innimellom og hun er med på diverse ting på fritiden.

Dette har visst irritert svigerdøtrene hennes, fordi de ønsker at hun skal kjøpe gaver og ting til barna deres. Men de får jo alltid julegaver og bursdagsgaver, og det burde vel holde?

Jeg tror de ikke forstår at selv om hun er bestemor, er hun faktisk mor til sin 16 år gamle datter. Det viker som om de mener at hun er voksen og burde klare seg selv, men hun går bare første året på vgs.

Jeg mener at folk begynner å bli kravstore til det kvalmende.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Bitchslappe svigerdøtrene?

• Liker 15
Skrevet

Det er vel ikke noe å spørre om engang, svaret er jo innlysende.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Hvor dobbeltmoralsk er ikke det? De er voksne og bør greie å fø sine egne unger.

Endret av Vendie
  • Liker 6
Skrevet

Jeg mener hun skal sette sin 16-år gamle datter først.

What he/she said!

Datteren hennes kommer først!

Barnebarna regner jeg med får det de trenger av foreldrene sine. Dattera er 16 år og går, som du sier 1. året på vgs. Jeg klarte meg ikke på egenhånd på den tiden. Hun er ikke myndig, så mor er faktisk pliktig i å forsørge henne.

Kravstore svigerdøtre! :kjefte:

• Liker 8
Skrevet

Jeg syns det er en uting når andre legger seg borti folks personlige økonomi. Med mindre du er en av partene selv - datteren, moren eller en av sønnene, syns jeg du bør feie for din egen dør.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mener også at svaret her er innlysende. Hvorfor i all verden legger svigerdøtrene seg oppi dette her?

Skal ikke min mor forsørge mine to søstre som bor hjemme fordi hun må kjøpe gaver til min sønn?

Sier jo seg selv at dette ikke er rett....

• Liker 2
Skrevet

Det sier seg jo selv at dattera skal komme først.

Kan ikke fatte og begripe hvorfor disse svigerdøtrene legger seg opp i hva svigermor velger å bruker pengene sine på, det er ikke deres sak. Dessuten er det jo foreldrenes jobb å forsørge barna.

Hvor mye gaver er det egentlig de forventer at barna deres skal få?? Er de så kravstore at de forlanger at bestemora skal komme med gaver hver gang hun treffer barnebarna? Hva siere sønnene hennes om dette her da?

Synes svigerdøtrene er vel kravstore her. :jepp:

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns det er en uting når andre legger seg borti folks personlige økonomi. Med mindre du er en av partene selv - datteren, moren eller en av sønnene, syns jeg du bør feie for din egen dør.

Du vet ikke om hun legger seg opp i det selv om hun skriver om det her. Og hun har tydeligvis en relasjon til dem, som hun ikke vil gå nærmere inn på.

Feie for egen dør? Hva mener du?

Jeg er enig med de andre, Ts. Moren setter datteren sin først og de to andre mødrene setter sine barn først.

Disse svigerdøtrene høres veldig bortskjemte og lite voksne ut.

• Liker 4
Skrevet

Du vet ikke om hun legger seg opp i det selv om hun skriver om det her. Og hun har tydeligvis en relasjon til dem, som hun ikke vil gå nærmere inn på.

Feie for egen dør? Hva mener du?

Som i ordtaket: "Feie foran egen dør før andres". Dersom trådstarter ikke er en av personene jeg nevnte i det andre innlegget mitt, syns jeg at trådstarter bør fokusere mindre på økonomien til moren til den 16 år gamle datteren, og mer på sin egen økonomi.

Skrevet (endret)

Som i ordtaket: "Feie foran egen dør før andres". Dersom trådstarter ikke er en av personene jeg nevnte i det andre innlegget mitt, syns jeg at trådstarter bør fokusere mindre på økonomien til moren til den 16 år gamle datteren, og mer på sin egen økonomi.

Jeg vet hva det betyr å feie for egen dør, men forstår ikke hvorfor du nevner det her. Hva har Ts sin egen økonomi med det hun skriver her å gjøre?

Endret av pantertante
  • Liker 3
Skrevet

Så klart prioriteres 16-åringen først, spesielt når barnebarna har oppegående og ressurssterke foreldre. Rollens om mor kommer foran rollen som bestemor. Synes uansett ikke at gaver er det viktigste når det kommer til det å være en fin bestemor.

• Liker 5
Skrevet

Jeg vet hva det betyr å feie for egen dør, men forstår ikke hvorfor du nevner det her. Hva har Ts sin egen økonomi med det hun skriver her å gjøre?

Nå kverulerer du bare for å kverulere ;) Les innleggene mine. Jeg skal gi deg dette inn med teskje, følg nøye med nå: JEG mener at folk ikke skal legge seg borti hvordan andre bruker pengene sine, dersom de ikke er i helt nær relasjon til personen (nær relasjon er etter min oppfatning: sønn, datter eller forelder). Hvis trådstarter IKKE er en av disse personene, syns jeg at trådstarter bør bruke energien sin på andre ting (for eksempel sin egen økonomi) enn å vurdere andres økonomi og hvordan andre bruker pengene sine. Da feier personen foran egen dør i stedet for å feie foran andres. Ta-da.

Skrevet

Nå kverulerer du bare for å kverulere ;) Les innleggene mine. Jeg skal gi deg dette inn med teskje, følg nøye med nå: JEG mener at folk ikke skal legge seg borti hvordan andre bruker pengene sine, dersom de ikke er i helt nær relasjon til personen (nær relasjon er etter min oppfatning: sønn, datter eller forelder). Hvis trådstarter IKKE er en av disse personene, syns jeg at trådstarter bør bruke energien sin på andre ting (for eksempel sin egen økonomi) enn å vurdere andres økonomi og hvordan andre bruker pengene sine. Da feier personen foran egen dør i stedet for å feie foran andres. Ta-da.

Slapp av litt nå tante sofie!

Bare fordi hun nevner situasjonen her for å få andre sine synspunkter betyr ikke det at hun blander seg inn i moren til 16 åringens økonomi. Kanskje er hun en venninna av moren som har hørt om det, syntes det er en urettferdig tanke av svigerdøtrene og vil høre om andre tenker det samme?!

En annen ting, hvis alle som skriver her på kg kun skulle startet tråder om ting som angikk de selv så hadde det vært rimlig kjedelig her. Du er på et diskusjonsforum hvor vi diskuterer alt mellom himmel og jord, ikke på en side hvor alle skriver blogger om seg og sitt.

Ta-da!

• Liker 10
Gjest Chickpea
Skrevet

Wow, de svigerdøtrene høres mildt sagt uforskammet ut! Hva er GALT med folk i dag, at det at en mor forsørger sitt umyndige barn, skaper konflikt innen familien?! Hva sier sønnene, er de tøfler eller simpelthen enig med sine grådige fruer? Jeg tror mor må si ifra i klartekst og gjøre det klinkende klart at hennes eget umyndige barn, kommer foran ALLE andres barn og at hun ikke vil høre mer av det tullet. At svigerdøtrene er så respektløse kan antyde at de oppfatter svigermor som en dørmatte som de lett kan tråkke på; hun må glemme diplomati, gjerne bli litt sint og sette seg i respekt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes folk har en lei tendens til å være bastante og kritiske med veldig liten bakgrunnsinformasjon.

Det kommer vel an på f.eks. hva svigerdøtrene mener bestemor bør bruke penger på for sine barnebarn, og hvor mye bestemor bruker på sin egen datter. Mener de hun skal kjøpe dyre gaver til barnebarna og ikke noe til datteren er det helt feil. Men om de ser at hun lyder datterens minste lille vink ("jeg vil ha jakke til 6000 kr og bukse til 3000 kr") mens barnebarna får et klistremerke hver til jul/bursdag så skjønner jeg at de reagerer. (Ja, jeg setter det på spissen, for å få fram et poeng)

Klart datteren skal komme først. Men det er ikke til å komme fra at en bestemor skal/bør ha et nært forhold til sine barnebarn også. Og en liten oppmerksomhet i hverdagen til barnebarna skader vel ikke. Nei, jeg mener ikke at bestemødre skal ha med gaver hver gang de treffer barnebarna. Men den lille oppmerksomheten en sjelden gang synes jeg er koselig.

Vi vet jo heller ikke hvorfor denne irritasjonen har oppstått. Kan det være at det det egentlig handler om er at svigerdøtrene synes bestemor er for lite interessert i barnebarna generelt, og at dette med gaver bare har blitt trukket fram av andre som en stor sak mens det egentlig bare såvidt var nevnt i en bisetning? Fjæra som blir til fem høns har vi vel alle vært borti.

Så inntil ts gir mer informasjon så synes jeg det er unødvendig å kalle svigerdøtrene kravstore og krevende.

Gjest Grønnblomst
Skrevet (endret)

Hvis de voksne svigerdøtrene hennes ikke kan forsørge barna sine selv, er de ikke voksne nok til å ha barn. Selvfølgelig skal man prioritere sine egne barn først.

edit:feil

Endret av Grønnblomst
  • Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet

Dette må være en av tidenes mest ledende framstilte problemstillinger, selv her inne.

Gitt at TS vedkommende ikke er slik som AB i innlegg #18 skriver, så er saken innlysende. Det sier seg selv at man prioriterer nødvendig omsorg av eget barn før barnebarna. Barnebarna har sine egne foreldre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...