Gå til innhold

Nybegynner trenger råd.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp fått en symaskin.

På hvilke nettsider kan jeg kjøpe billige stoffer?

Og så trenger jeg tråd. Og spole(heter det dèt?) til undertråd.

Har lyst til å sy en kjole. Hvor kan jeg finne mønster til enkle kjoler?

Og så trenger jeg sånn papir å tegne mønsteret på, "kritt" og en sånn som markerer hvor på stoffet jeg skal klippe.

Har ikke oversikt over de riktige begrepene som dere ser, håper noen kan hjelpe meg.

Og hva heter alle disse tingene på engelsk? Regner med utenlandske nettsider har bedre utvalg og rimeligere priser..

Hva er billig pris på chiffon, bomull og linstoff f.eks?

Er 60kr for en meter silkechiffon bra pris?

Hvilke andre typer chiffon finnes?

Finnes det et norsk forum for folk som syr klær og kan hjelpe en nybegynner som meg kanskje?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stoff og stil har både rimelige stoffer (i alle fall til å være i Norge), og de har også ganske mange mønstre på forskjellige plagg. Jeg har bare kjøpt mønster på vesker der, men der var det veldig detaljert beskrivelse av hvordan man syr. Jeg vil anbefale deg å kjøpe et slikt mønster selv, slik at du får detaljert veiledning den første gangen du syr et plagg.

Stoff og stil har også krittblyant, tråd og annet tilbehør man trenger. Spoler får du sikkert på en butikk som fører symaskinen din, det er forskjellig fra maskin til maskin så det er viktig at du får den rette.

Jeg tegner ofte mønster over på vanlig gråpapir, det får du rimelig på nille, europris eller en matbutikk.

AnonymBruker
Skrevet

Forresten så er mønstrene hos Stoff og stil markert med vanskelighetsgrad, så der kan du velge et mønster som er veldig enkelt første gangen du skal sy.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke stoffer er gode å sy i? Chiffon er kanskje ikke noe å starte med.. Lin er vel enklere, men for stivt tror jeg.

Ser på Stoff og stil sin nettside nå.

Er det noe fordel med skredderkritt, forresten? Ser for meg at blyant er mye enklere og tror jeg kjøper det.

AnonymBruker
Skrevet

Finner ikke et sånt pizzaskjærer-lignende redskap som også trengs når man skal sy.

Hva kalles det på engelsk?

Skrevet

Sniker innom for å se om det kommer noen gode råd og tips :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke stoffer er gode å sy i? Chiffon er kanskje ikke noe å starte med.. Lin er vel enklere, men for stivt tror jeg.

Ser på Stoff og stil sin nettside nå.

Er det noe fordel med skredderkritt, forresten? Ser for meg at blyant er mye enklere og tror jeg kjøper det.

Jeg tror jeg ville ha startet med et bomullsstoff eller noe lignende. Lin kan bli litt ubehagelig å ha på seg, og chiffon ser veldig vanskelig ut å sy (jeg har ikke prøvd selv).

Finner ikke et sånt pizzaskjærer-lignende redskap som også trengs når man skal sy.

Hva kalles det på engelsk?

De har det også på stoff og stil, under sytilbehør -> verktøy og redskaper -> patchwork verktøy.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger,

Sophie-Ann, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...