Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

For en stund fikk kjæresten jobb på et treningssenter (nevner ikke hvilke, med tanke på at h*n kan bli gjenkjent). Treningssenteret er stort, og ganske luksuriøs. Ligger i vestkanten i Oslo, og har kjendiser og rikinger som medlemmer.

Kjæresten min søkte på en jobb som salgsleder. De sa at siden h*n ikke hadde så mye erfaring, skulle h*n jobbe i noen uker og etter de uke kunne h*n tiltre stillingen som salgsleder. H*n begynte å jobbe, arbeidsoppgavene var helt annerledes og jobben var ikke som forventet. Kjæresten min ventet tålmodig. Da noen uker hadde gått, snakket han med sjefen sin, og sjefen mente at h*n ikke passet for rollen som salgsleder og at de derfor lette etter noen nye. Kjæresten min ble sur og lei, men fortsatte jobben.

Selgerene har som mål å få inn minst 30 medlemmer i løpet at en måned. Dette finner både de andre selgerne og kjæresten min ganske slitsomt. H*n har en fastlønn på 12 000 og jobber mer enn 8 timer om dagen. Denne siste uke må stakkaren jobbe fra 9 om morgenen til 9 om kvelden for å nå 30 medlemmer. Foreløpig har h*n 4 medlemmer på 3 uker. Er det da realistisk å å få 36 medlemmer på en uke? Har h*n ikke noen rettigheter? H*n får ikke noe overtid. H*n jobber ca 10 timer hver dag og den siste uke jobber h*n 12 timer HVER ENESTE dag for å nå de målene. Han må også jobbe i helgene, 8 timer hver lørdag (dette står/stod ikke i arbeidskontrakten) Altså ca 282 timer på jobb, også tjener h*n 12 000 kr i mnd??? H*n kan jo ikke fortsette på denne måten. Kjæresten min er både fortvilet, føler seg sviktet av jobben og ganske så deprimert.

Er det h*n kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bytte jobb. Overtidsbetaling har man for øvrig krav på etter arbeidsmiljøloven. Man har ingen krav om god og stabil lønn som selger, men hvis ikke det står han skal jobbe lørdager i kontrakten så kan han la være å jobbe lørdager og henvise til kontrakten sin.

I Norge i dag er man bare slave hvis man aksepterer det.

Endret av Glynis
  • Liker 1
Skrevet

Det er jo ingen lovfestet minstelønn i Norge, og det høres for meg ut som om kjæresten din blir grovt utnyttet. Med tanke på hvor lite betalt han får, og hvor dårlig han blir behandlet, ville jeg prøvd å finne noe annet asap.

I mellomtiden kan han jo droppe overtidsjobbingen og bare jobbe det han må, eller kreve betalt for overtiden. Overtid skal nemlig arbeidsgiver betale for eller godtgjøre på annen måte, det har de krav til: http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=1&FagKey=3&ArtKey=395

Han kan jo regne ut hvor mange timer overtid han har jobbet hittil, og skrive disse som timer til arbeidsgiver. Om de krangler på dette, ville jeg vist til linken over og forklart dem at han har krav på betalt for ALLE timer han er på jobb, ikke de timene de synes de gidder å betale. Om de ikke ønsker at han skal jobbe overtid får de gjerne si fra om dette, men da må de også justere hva de forventer at han skal få gjort i løpet av dagen.

Blir sur av å tenke på at arbeidsgivere er så kyniske, men blir nesten like sur av at folk blir værende i sånne jobber og lar det fortsette. Her må kjæresten din (som jeg forstår ikke visste hvordan situasjonen ville bli) ta grep og sette dem på plass.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde også en sånn type selgerjobb... Dummeste jeg noengang har gjort! Skjønte jo ikke da jeg søkte at det var bare salg jeg skulle drive med. Det sa de jo ikke :roll:

Be ham komme seg ut jo før han sliter seg ut

• Liker 1
Skrevet

Vedkommende har fått 4 kunder på 3 uker, eller 2250 pr kunde før evt krav om overtid. Ikke en god situasjon for noen av partene. Kanskje selger er feil yrke?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror neppe han kan kreve overtidsbetaling når han frivillig jobber så lange dager. Jeg har hatt den samme jobben selv, og du får ikke inn flere kunder av å sitte på jobb i 10 timer. Han er nødt til å gå aktivt inn for å skaffe leads, ringe dem, avtale møter, og så close the deal. Tro det eller ei, men det er igrunn ganske lett å selge medlemskap! Du må bare gjøre det på riktig måte.

Kunder som kommer inn på et senter for en såkalt prøvetime, har allerede tenkt på å begynne å trene, og er kommet så langt i prosessen at de faktisk går inn på et treningssenter! Da gjelder det bare å være en flink selger, og du vil få solgt vanvittig masse medlemskap. Jeg hadde 10-40 tusen i bonus hver eneste måned, mens den andre selgeren så og si aldri nådde målene sine. Når du først har knekt koden er det en kjempegøy jobb, for en periode. Jeg ville aldri valgt det som yrke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, overtid må være pålagt for å utløse overtidstillegg.

Ellers bør kjæresten din se seg om etter ny jobb, da det ikke virker som om han er noe selgertalent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...