Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det i de fleste tilfeller noe feil med fostret, eller er det påvirkning utenfra som er den største faren? Hva er det som gjør at det er så mye større fare i første trimester, før uke 12 enn etterpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I de aller fleste tilfellene er det feil på fosteret, mer enn 50% av aborter skyldes dette. Innimellom kan det også være forhold hos mor som feil med livmor eller hormonproduksjon (skjeldnere).

I tillegg øker en del ting man gjør selv abortrisikoen mye. Mer enn to kopper koffein om dagen mer en dobler risikoen, røyking firdobler risikoen, alkohol, hard trening (mer enn 7 timer pr uke), høyt sukkerinntak, usunt kosthold, fedme, infeksjoner... I tillegg kommer forhold man ikke kan gjøre så mye med, som dårlig sædkvalitet hos far, eller høy alder hos far.

Dette med uke 12 er kun en omtrentlig grense. Risikoen faller proporsjonalt fra uke til uke. 50% av aborter (15% av alle befruktninger) skjer faktisk før positiv test, og oppleves kun som en litt forsinket mens. Den viktigste grensa er å se et bankende hjerte, i de fleste aborter har aldri hjertet startet å slå en gang. Så når jeg en gang blir gravid kommer jeg til å bry meg mindre om den "magiske" 12 ukers grensa, og mer om hva de ser på ultralyd rundt uke 10 en gang.

Skrevet
Her kan du lese litt statistikk om spontanabort. Risikoen for abort faller fortere og fortere jo lenger man kommer ut i svangerskapet. Det skjer ikke noe spesielt rundt 12 uker, men det er et hensiktsmessig sted å sette en grense. Fra positiv test til 12 uker er det ca 15 % sjanse for abort, og etter 12 uker og i resten av svangerskapet er det ca 4 % sjanse, hvis jeg leser statistikken riktig.
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at det er "vanligst" de første 12 ukene, er jo at det er da mesteparten av utviklingen skjer, går noe galt-så skjer det som regel da. Det er mer enn 15 % sjanse for abort, slik som den over meg hevder. Dessverre:(

Men som regel går det bra!:)

Skrevet (endret)

De første to ukene etter befruktning er det ganske høy sannsynlighet for spontanabort. Jeg tok utgangspunkt i tiden etter positiv test, noe som jeg antar er rundt to uker etter befruktning. Fra dette tidspunktet er sannsynligheten 15 %.

Her er en annen side som opererer med litt andre tall, men som er enig med den første jeg linket til om 15 % etter tiden for forventet mens.

Endret av Marikke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...