Gå til innhold

Hva får du utbetalt NETTO hver 14.dag?  

56 stemmer

1. 1. Hva får du utbetalt etter skatt hver 14.dag?

• Under 2000
      1
    • 2000 - 2999
      1
    • 3000 - 3999
      2
    • 4000 - 4999
      23
    • 5000 - 5999
      12
    • 6000 - 6999
      7
    • 7000 - 7999
      3
    • 8000 - 8999
      3
    • 9000 - 9999
      1
    • 10 000 - 10 999
      1
    • 11 000 - 11 999
      0
    • 12 000 eller mer
      2

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg går på AAP, og får netto utebetalt 4966 kr hver 14.dag(altså etter skatt).

Jeg lurer på hva dere andre får netto utbetalt hver 14.dag etter skatt og hvordan dere klarer dere, bor og lever?

Har lagd en POLL, og det hadde vært gøy å se hvordan andre har det. :)

IKKE at det er gøy sånn sett, men det er greit å se at det er flere i samme situasjon.

Jeg bor hjemme, og får dermed spart en del penger. Lever veldig billig, men sunt. Betaler 3000 i mnd for å bo hjemme, men betaler mat og mine egne ugifter selv, og sparer det jeg kan på BSU og sparekonto.

Jeg anser meg som heldig som kan bo hjemme og leve så billig som jeg gjør, da jeg vet mange der ute sliter med å få endene til å møtes.

Jeg aner ikke hvordan jeg skulle klart meg om jeg måtte betalt en husleie på 5000 og strøm itilleg!!! :sjenert:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke lov å spare penger hverken i bsu eller på spaekonto når man går på AAP?

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke lov å spare penger hverken i bsu eller på spaekonto når man går på AAP?

Hvorfor i alle himmelriker skulle ikke det være lov?

• Liker 14
Skrevet

Hva faen???? Man kan være mangemillionær og motta aap, er ikke sosialstønad dette, man får det uavhengig av formue.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Klart det er lov! :)

AAP er ikke økonomisk sosialhjelp.

• Liker 3
Skrevet

Joda, det er lov.

Jeg har hatt 50.000,- på min sparekonto fordi mannen min bruker den kontoen som sparekonto for oss begge.

Ingen har sagt noe på det.

Har hatt BSU også

Skrevet

Ts du er veldig heldig som betaler så lite og får spart penger.

Spar så mye du bare evner nå som du har mulighet slik at du får en god start når du flytter ut.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenk det a! Formue og biinntekt! Multikriminell? Eller heldig uheldig!

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå bor jeg hjemme hos mine foreldre helt gratis, og da får jeg selvsagt spart en del penger. I tillegg kan jeg unne meg litt flere ting som f.eks. klær, hobbyer, bøker og filmer.

Jeg har også bodd en stund for meg selv, og hadde heller ingen problemer med økonomien da. Selvsagt kunne jeg ikke unne meg noe luksus, men jeg hadde råd til både et sted å bo, mat og andre nødvendige ting. Når man får såpass lite utbetalt som man får på minstesats AAP må man være flink til å sette opp et budsjett og ikke minst følge det, men det er helt klart mulig både å spare penger og å unne seg noe hyggelig en gang i blant selv med lav inntekt. Alt handler om prioriteringer!

AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvilken stønad man mottar får man selvfølgelig lov å gjøre hva man vil med pengene!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes jeg har det helt greit mens jeg går på AAP, jeg har utbetalt i overkant av 15.000,-. Siden jeg tar en høgskoleutdanning har jeg i tillegge utbetalt i overkant av 3000,- i kjøregodtgjørelse pluss at jeg får dekket semesteravgiften og det meste av bøker. Jeg synes jeg er skikkelig heldig så faktisk har muligheten til å få en utdannelse og attpåtil får betalt slik at jeg ikke trenger og jobbe eller ta opp studielån :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig snill samboer, så derfor klarer vi oss helt greit. Men jeg skjønner ikke hvordan andre som også bare får 4800 kr to ggr i måneden klarer seg...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man LEVER ikke på AAP. Man eksisterer bare. :(

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Man LEVER ikke på AAP. Man eksisterer bare. :(

Det er absolutt ikke sant.

Du må huske på at AAP er en stor samlesekk, og ikke det samme som en sosialstønad eller annet offentlig hjelpetiltak.

AAP er beregnet på tidligere lønn, og jeg hadde en svært grei lønn før jeg ble syk. Det reflekteres i mine AAP-utbetalinger som er nesten maks. Får også tillegsstønader for barnepass, skyss og skolebøker/semesteravgift.

Jeg er en tilhenger av at man skal jobbe, og får man ikke jobben man vil ha så får man ta til takke med nest best eller under der igjen. Det viktigste er at du deltar, får erfaring, bygger nettverk og ikke minst tjener til pensjon og bidrar med skattepenger. Det er sjelden man ikke kan gjøre noenting, men de som sitter uten å ha gjort noenting ser jo det den dagen de blir syk eller arbeidsledig og søker ledighetstrygd eller AAP. Har du ikke hatt særlig lønn så "straffes" du for det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp begynt på AAP, men jeg synes det er så vanskelig økonomisk sett. Jeg har to barn og bor i en kommunal leilighet som jeg må betale ca 4000 + strøm og mange andre diverse regninger. Jeg får ikke barnetrygd da eksen nekter å melde flytting for barna, men får forskudd til barnebidrag. AAP er ca 5200 annenhver uke, pluss 2800 i barnebidrag i mnd, så dette er ca 13000, og det er IKKE nok for en trebarns familie!

Jeg ble nødt til å ta opp forbrukslån til å betale opphopede regninger mens jeg ventet på AAP. Så AAP er ingen samlesekk, nei.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble nødt til å ta opp forbrukslån til å betale opphopede regninger mens jeg ventet på AAP. Så AAP er ingen samlesekk, nei.

Hva mener du? AAP er beregnet på din tidligere inntekt. Hadde du tjent bedre før du fikk invilget AAP så hadde du fått høyere utbetalinger. Akkurat som om du hadde vært arbeidsledig, og akkurat sånn din fremtidige pensjon kommer til å bli.

Sliter du med å klare deg på AAP så er det ikke AAP´en sin skyld. Det er din egen inntekt som ligger til grunn, ergo har du seg selv å "takke".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt ikke sant.

Du må huske på at AAP er en stor samlesekk, og ikke det samme som en sosialstønad eller annet offentlig hjelpetiltak.

AAP er beregnet på tidligere lønn, og jeg hadde en svært grei lønn før jeg ble syk. Det reflekteres i mine AAP-utbetalinger som er nesten maks. Får også tillegsstønader for barnepass, skyss og skolebøker/semesteravgift.

Jeg er en tilhenger av at man skal jobbe, og får man ikke jobben man vil ha så får man ta til takke med nest best eller under der igjen. Det viktigste er at du deltar, får erfaring, bygger nettverk og ikke minst tjener til pensjon og bidrar med skattepenger. Det er sjelden man ikke kan gjøre noenting, men de som sitter uten å ha gjort noenting ser jo det den dagen de blir syk eller arbeidsledig og søker ledighetstrygd eller AAP. Har du ikke hatt særlig lønn så "straffes" du for det.

Må du rulle inn. Det fins folk som har jobbet i mange år,betalt masse i skatt. Jeg er en av de,ikke vært borte fra jobb en dag de 12 siste år før jeg ble syk.

Jeg har nesten 20.000 brutto i aap. Netto 15600.

Lever? Tja. Jeg blir mett.

Å bli syk er en ting,men å plutselig ikke å ha nok penger er ille. Vi har huslån på 12000 i mnd,så når en får halvert inntekten sin er det ille.

her er det ikke snakk om at man ikke kan ta en jobb man egentlig ikke vil ha,men dreier seg om at man ikke kan.

Nå har de søkt meg på kurs, bare for å holde meg i gang på et vis. Forige kurs måtte jeg avbryte pga helsen bele ytterligere svekket.

Så jeg må si folk er heldig som er såpass at de kan ha barn,studere osv. At helsen er slik.

Folk mener ofte at det er "flott" å bli syk i norge. Mulig de aldri har vært syk.

Vente på sykehusplass

vente på undersøkelser (mens du blir dårligere i perioden)

måtte takke nei til rehabiliteringsopphold pga egenandelen

Penger rekker ikke til alt du trenger av apotekvarer(det som ikke er på blåresept)

Et slit å komme seg til fastlegen pga smerter

Du er virkesløs på sofaen.

Inntekten forsvinner

straffen får du av staten. Du er syk, så da skal du ha mindre. regningene er de samme.

• Liker 2
Skrevet

Hva mener du? AAP er beregnet på din tidligere inntekt. Hadde du tjent bedre før du fikk invilget AAP så hadde du fått høyere utbetalinger. Akkurat som om du hadde vært arbeidsledig, og akkurat sånn din fremtidige pensjon kommer til å bli.

Sliter du med å klare deg på AAP så er det ikke AAP´en sin skyld. Det er din egen inntekt som ligger til grunn, ergo har du seg selv å "takke".

Jaaa ... for hadde denne AB-en du refererer til VISST at hun skulle begynne på AAP, ville hun jo jobbet rævva av seg i 3 år før hun ble syk.

Men dette kan man ikke vite, kan man vel?

Selv jobbet jeg mye de 3 årene før jeg ble syk. De to første årene jobbet jeg ved siden av studiene, og det siste året studerte jeg ikke og jobbet jeg 100 %.

Likevel har jeg like mye som denne AB-en du refererer til, men jeg har bare meg selv å tenke på. Syns det er i det minste laget, så jeg skjønner godt at hun syns det er vanskelig å få endene til å møtes siden hun må forsørge seg selv og to barn.

Du var veldig ufølsom med dette innlegget ditt, alså ... :tristbla:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dat handler ikke om å være ufølsom. Det er realiteten.

AAP er en "fallskjerm" for de som blir syke, meg inkludert. Jeg har jo selv gått ned masse i lønn, og har overhodet ikke anledning til å ha samme levestandard som før. Men hva er alternativet?? Gå arbeidsledig og etterpå motta sosialhjelp?

Vi er knallheldige som i det hele tatt får denne hjelpen når vi blir syke. Har venner i USA som har mistet hus og hjem etter sykdom fordi de ikke hadde de rette forsikringene. Her er "forsikringen" din andres og egne skattepenger.

Og tenk at du får AAP selv om du aldri har jobbet eller bare gått på skole. Så selv uten å ha hatt egen inntekt er du sikret en minstesum å leve for. Liten kanskje, men det er tross alt noe.

Ingen vet om de skal bli syke, men likevel kan man ikke leve som om det aldri kommer til å skje noe. Det gjør ingenting å planlegge for fremtiden, og kan man jobbe så bør man jobbe. (Mer: jeg sier KAN. Ikke alle kan jobbe, jeg skjønner det).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har minstesats AAP og klarer meg helt fint. Om man ikke klarer seg på den summen, så er man vandt til for mye luksus!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...