Thomasine Skrevet 23. april 2012 #1 Skrevet 23. april 2012 Blir litt skremt av hvilke beløp som blir gitt til konfirmanten nå jeg leser gamle tråder (2008)!!! 20000,- fra foreldrene alene?? Vi har greie jobber begge to, men ser ikke helt at vi skal gi opptil slike summer??? Virker nesten som om det er om å gøre å gi mest mulig til 14-15-åringen... Vi tenker oss å gi bortsett fra selskap og album fra nett 5000,-. Er dette "smålig"? Hører gjerne hva dere ga/gir egne barn til konfirmasjonen. Vi tenker å gi en større sum til 18-årsdagen også.
Gjest gjest Skrevet 23. april 2012 #2 Skrevet 23. april 2012 Blir litt skremt av hvilke beløp som blir gitt til konfirmanten nå jeg leser gamle tråder (2008)!!! 20000,- fra foreldrene alene?? Vi har greie jobber begge to, men ser ikke helt at vi skal gi opptil slike summer??? Virker nesten som om det er om å gøre å gi mest mulig til 14-15-åringen... Vi tenker oss å gi bortsett fra selskap og album fra nett 5000,-. Er dette "smålig"? Hører gjerne hva dere ga/gir egne barn til konfirmasjonen. Vi tenker å gi en større sum til 18-årsdagen også. Jeg er stemor, og jeg og min samboer gir 5000,- og halvparten av selskapet til mitt stebarn. Stebarnet får mer penger (samt bunad) fra sin mor, men det får bli deres sak. Vi ga det samme til det barnet som ble konfirmert for to år siden. Jeg synes dette er nok. Selvfølgelig, dersom vi hadde kunnet, ville jeg gjerne gitt 10.000 også, men da på sperret konto.
Thomasine Skrevet 23. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 23. april 2012 Ja, vi kan klare 10000,- men syns det er på tide at de begynner å tenke litt rundt penger...det er mye penger å få rett i hånden "bare" for å markere en konfirmasjon...Og poden min får ikke 5000,- til fri bruk nei...
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #4 Skrevet 23. april 2012 Vi har konfirmant i år, og hun får en Mac air som koster 9500. Hun har ikke egen pc enda, så det er noe hun trenger og vil komme til å trenge fremover. Denne er da en gave fra oss alle fire "foreldrene", dvs meg, faren, stemor og stefar. Hun får og bunad, og selvfølgelig selskap. Vi deler det økonomiske likt, og betaler halve hver av alt. (vi har 50/50, ingen betaler bidrag)
skruf Skrevet 23. april 2012 #5 Skrevet 23. april 2012 Ja, vi kan klare 10000,- men syns det er på tide at de begynner å tenke litt rundt penger...det er mye penger å få rett i hånden "bare" for å markere en konfirmasjon...Og poden min får ikke 5000,- til fri bruk nei... Det er vel de færreste som får pengene de får i gave til fri bruk?? Er iallefall ikke vanlig her vi bor.... Både søskena mine og meg måtte sette pengene inn i banken og spare de. Fikk ta ut en liten sum å kjøpe oss noe vi hadde virkelig lyst på, resten ble spart. Broren min brukte bl.a konf-pengene til å ta lappen da han ble 18.
Gjest Annaires Skrevet 23. april 2012 #6 Skrevet 23. april 2012 Fikk bunad og selvfølgelig betalte jo mamma og de selskapet (hvilke foreldre gjør jo ikke det..?)
Mamma1 Skrevet 23. april 2012 #7 Skrevet 23. april 2012 Vi ga 5000 hver. Selskapet var fra besteforeldre.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #8 Skrevet 23. april 2012 Jeg fikk bunad, selskap og 5000-, av mine foreldre. Det samme med søskene mine. Men har variert fra bestefaren min. Jeg fikk 4000, lillesøs 2000, søskenbarnet mitt 5000. Burde iallefall være likt!
Gjest meh Skrevet 23. april 2012 #9 Skrevet 23. april 2012 Jeg personlig fikk 10,000 kroner hos foreldrene mine, begge har dog ganske god inntekt.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #10 Skrevet 23. april 2012 I min familie er det ikke vanlig med gave fra foreldrene faktisk. Er heller ikke vant med gaver i titusenkronersklassen fra familie - yngstebroren min som ble konfirmert for to år siden fikk 2500 fra besteforeldre og 1000 fra hvert tante/onkel-par.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #11 Skrevet 23. april 2012 Av mamma fikk både jeg og lillebror selskapet (faren vår var ikke med på å betale dette), og en TV med innebygd VHS spiller til meg, og innebygd DVD-spiller til lillebror. Av faren vår fikk jeg ingenting, og lillebror lommeur.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #12 Skrevet 23. april 2012 Av mamma fikk både jeg og lillebror selskapet (faren vår var ikke med på å betale dette), og en TV med innebygd VHS spiller til meg, og innebygd DVD-spiller til lillebror. Av faren vår fikk jeg ingenting, og lillebror lommeur. Dette var for 9 og 7 år siden
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #13 Skrevet 24. april 2012 Er det vanlig at foreldre gir dyr gave i tillegg til bunad og selskap?:O virker jo sånn her inne. Trodde bunaden brukte å være gaven...
Brunhilde Skrevet 24. april 2012 #14 Skrevet 24. april 2012 Er det vanlig at foreldre gir dyr gave i tillegg til bunad og selskap?:O virker jo sånn her inne. Trodde bunaden brukte å være gaven... Det er jo (heldigvis) ikke alle som har tradisjon for bunad. Jeg betalte selvfølgelig for selskapet, men fikk god hjelp til å lage mat (den som laget holdt også ingrediensen), så det ble ikke veldig dyrt. Spesielt fordi vi hadde selskapet privat. Gaven var en utenlandsreise, til ønsket reisemål, sammen med meg. Den ble tatt i mot med både overraskelse og glede.
Gjest Mamma Skrevet 24. april 2012 #15 Skrevet 24. april 2012 Sønnen vår får faktisk ingenting, og det er han helt inneforstått med. Vi har god økonomi, men jeg er så sær at det føles feil å ta penger fra min konto og sette inn på hans, sånn uten videre. Han får dekket alle sine økonomiske behov i mange år enda, og da trenger han ikke konfirmasjonspenger av oss. Han har fått klær for 10 000,- + et selskap som sikkert kommer på 30-40 000,-. Jeg blir kvalm av foreldre som skryter av hvor mye penger ungene får til konfirmasjonen, så har de selv gitt både ti og tyve tusen... Vi kan godt gi han ti tusen, til noe han trenger NÅR han trenger det.
-hild Skrevet 24. april 2012 #16 Skrevet 24. april 2012 Vi kommer til å gi min stesønn mopedlappen i konfirmasjonsgave. Dette er noe vi uansett må betale om et år eller så - og det er noe han trenger. Hva mora hans har planer om å gi aner jeg ikke, og ikke har jeg tenkt å legge meg noe borti det heller. Vi har forberedt ham på at enkelte i klassen sansynligvis kommer til å få voldsomt mye i konfirmasjonsgaver, mens andre ikke kommer til å få det. Hvis jeg skal tro noe om hvor vi havner, så er det vel sånn midt på treet. Selskap og klær osv kommer i tillegg til gaven.
Anglofil Skrevet 24. april 2012 #17 Skrevet 24. april 2012 (endret) Jeg fikk 10.000 kr av mamma og pappa til min konfirmasjon (ble konfirmert i 2001), i tillegg til selskapet. Ser ikke problemet med dette. Mine foreldre visste jeg var fornuftig og jeg brukte noen av pengene mine på blant annet møbler jeg bruker den dag i dag (veldig fint når jeg får meg leilighet som ikke er møblert, hvilket jeg har i dag). Skal sies, jeg er ikke vokst opp med å få penger slengt etter meg, jeg fikk aldri ukepenger eller lignende og jeg måtte jobbe for å f.eks få råd til kontantkort eller klær for den saks skyld. Mvh Yvonne Endret 24. april 2012 av Yvonne
Mari*Nade Skrevet 24. april 2012 #18 Skrevet 24. april 2012 Jeg fikk bunad av pappa og stemor (uten sølv), og selskap til 26personer av mamma. Fikk bunadssølv på forskudd fra diverse faddere og familiemedlemmer. Pengene jeg fikk var til fritt bruk, kjøpte scooter og et etterlengtet kompaktkamera, sparte resten. tror de gikk til pc, og hund etterhvert..
Ulrikke Skrevet 24. april 2012 #19 Skrevet 24. april 2012 Min stesønn fikk språkreise av oss (far og stemor), mor og stefar til sin konfirmasjon for to år siden. Selskap fikk han så klart, men det er jo en del av greia, er det ikke? Husker ikke hva reisa kom på, men det lå kanskje på ca 7000 pr familie? I tillegg til litt lommepenger, da.... Synes ikke man skal gå helt av hengslene og gjøre det til en sport å gi mest mulig penger.... Dette var en konkret opplevelse som han ønsket, og som han har levd lenge på (i tillegg til at han faktisk fikk seg kjæreste på denne turen som han fortsatt er sammen med, det er litt imponerende ) Nei, gaver er fint, men ikke femsifret beløp for enhver pris altså, at man gir bare for å gi liksom!
Nuttery Skrevet 24. april 2012 #20 Skrevet 24. april 2012 Jeg fikk 35000 av mamma og pappa. Det var vel fordi jeg a) alltid har vært syk til å spare, og b) foreldrene mine har begge en god lønn og valgte derfor å gi meg såpass mye da de visste jeg ikke kom til å misbruke det. Hva jeg har brukt av konfirmasjonspengene mine hittil? 3000 kr Og det er av totalsum, fikk jo av besteforeldre osv også..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå