Gå til innhold

Kan arbeidsgiver oppgi din lønn til ny potensiell arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på jobbintervju i dag og de virket veldig positive. I morgen har de tenkt å ringe min nåværende arbeidsgiver, og det jeg lurer på er om min arbeidsgiver har lov til å opplyse om lønna mi hvis de blir spurt? De var veldig opptatt av lønn og spurte mye rundt det på invtervjuet og jeg tror de kunne funnet på å spørre om lønnen min når de ringer for referanse imorgen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

leste feil

Endret av Nuppdupp
Skrevet

leste feil

Jeg tolket det som om det var arbeidsgiver som var opptatt av lønna, ikke TS.

Jeg tviler på at nåværende AG kan utlevere slik informasjon, men skattelistene er jo åpne for alle.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan de nok.

I utgangspunktet kan hvem som helst ringe til arbeidsplassen din å få vite hva du tjener. Slik informasjon skal være åpent.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan de nok.

I utgangspunktet kan hvem som helst ringe til arbeidsplassen din å få vite hva du tjener. Slik informasjon skal være åpent.

Det finnes ingenting som sier at en arbeidsgiver har plikt til å opplyse om noe som helst, med mindre det er det offentlige.

Det er derimot i utgangspunktet ikke ulovlig for en arbeidsgiver å gjøre det. Opplysninger rundt ditt ansettelsesforhold er ikke sensitive personopplysninger. Dette gjelder også informasjon om sykdom. Arbeidsgiver har for eksempel fullt lov til å fortelle alle andre hvorfor du er borte fra jobb. Hvor lurt det er med tanke på forsuring av arbeidsmiljøet er en annen sak.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...