Gå til innhold

Lykkepille??

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Lurer på om det er noen som har erfaring med lykkepillen jeg?

Er det slik at man lett legger på seg av og bruke de og fins det eventuelt noen merker man bør styre unna?? Er veldig deprimert og nedfor men vil IKKE gå opp i vekt.. Da vil problemene mine bare bli større...

Håper noen også kan fortelle meg litt om pillene generelt.... Hva gjør de med kroppen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen erfaring med antidepressiva - men vet at Johannesurt gir samme effekt - uten bivirkningene. Johannesurt får du på apoteket, det tar 6-8 uker før de virker, men det tar tid før Lykkepiller også begynner å gi effekt.

Skrevet

Jeg tror fontex i motsetning til de fleste andre merkene ikke fører til vektøkning. Du kan jo søke etter det på www.felleskatalogen.no , men det er jo uansett noe du må ta opp med legen din.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei. Jeg har gått på lykkepillen seroxat i flere år og har ikke lagt på meg noe som helst. Derimot har sexlysten gått ned dramatisk, særlig i begynnelsen, og dette er jo selvfølgelig en veldig trist bivirkning. Men etter min erfaring tar den seg opp etter hvert, og det er jo forskjellig fra person til person hva slags bivirkninger de får. Det er viktig å huske på at lykkepillen bør være en siste utvei, og kun får de som virkelig har problemer. Jeg var så langt nede og i stor ubalanse at dette var på en måte siste sjanse, uten disse er det ikke godt å si hva som ville skjedd. Nå fungerer jeg normalt :) , og en bonus er at jeg også har blitt kvitt sjalusien min som jeg har slitt med, slik at jeg kan ha et normalt forhold.

Jeg har flere ganger prøvd å slutte, men da kommer både angst og depresjon snikede tilbake. Jeg er nå nede i halv pille om dagen, og det er jo ikke så verst. Det var veldig hardt å¨begynne på disse pillene, fordi man får mange bivirkninger som kvalme, svimmelhet, søvnløshet osv i begynnelsen. Dette avtar etter noen uker. Så¨disse pillene skal du ikke ta lett på, kun ta dem hvis du virkelig trenger dem.... lykke til og jeg håper alt ordner seg for deg! :klem2:

Skrevet

Cipramil (Citalopram) er en type antidepressiva som ikke gir vektøkning. Men, det er veldig individuelt hvilken type av antidepressivaene man har best utnytte av og hvem man opplever mye eller lite bivirkninger med. Det beste er å snakke med legen din om dette og sammen med ham/henne finne ut hva som er best for deg. Og, en lykkepille finnes ikke :wink: Det er en medieskapt fellesbetegnelse på nyere antidepressivaer og er dessverre et veldig misvisende navn.

Lykke til!

Skrevet

Du blir ikke lykkelig av piller, det kan jeg love deg. Men de kan være til hjelp for de som er langt nede og ikke klarer å ta tak i det som er galt i livet sitt.

Pillene gjør heller at du blir nokså "flat", hverken glad eller trist. Har brukt cipramil selv, men kuttet ut før effekten kom. Fikk fryktelig mange bivirkninger!

Gjest Anonymous
Skrevet

Er nok litt uenig i at pillen gjør deg"flat", det kan kanskje føles slik i begynnelsen når alle følelsene er i uorden, men det er som sagt veldig individuelt. Man må rett og slett prøve seg fram, det er ikke sikkert en bestemt pille passer til deg, og da må man prøve en annen. Man blir som sagt ikke "lykkelig" av lykkepillen, men den kan hjelpe deg til å få et mer positivt syn på livet, og de hindringene du hadde virker ikke så store lenger. Noen opplever store bivirkninger, andre får nesten ingen..

Gjest anonym nå
Skrevet

*soul* : På pakken på Cipramil står det at også vektøking kan forekomme, sammen med andre bivirkninger som nedsatt sexlyst, kvalme, hodepine og tretthet. Jeg hadde hodepine og nedsatt sexlyst som bivirkning, hodepinen gav seg etter 1-2 uker, mens sexlysten iallfall har kommet litt mer tilbake etterhvert.

Typen var nesten lettet over min nedsatte sexlyst en stund, slik at han fikk litt fred av og til, siden jeg egentlig er heeelt "overkåt"! :hoho: :oops:

Vil anbefale deg å prøve deg fram, snakk med legen din, han/hun vet nok best... Lykke til!

Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg bruker lykkepillen og har lagt på meg masse. Vanlige bivirkninger ved de fleste lykkepiller er økt apetitt og vektøkning. Du får også veldig avstumpet følelsesliv med lykkepillen. Du er føler deg ikke deprimert lenger men føler heller ikke glede. Blir veldig likegyldig til alt.

Skrevet

Ja det er nok sant anonym nå, men Cipramil kan også gi nedsatt matlyst. Dette med bivirkninger er veldig individuelt som andre sier og man må nesten prøve ut selv for å se hvordan man reagerer på medisinen.

Skrevet

Dette med antidepressiva er veldig individuelt. Nesten på alle pakker finnes det bivirkninger som vektøkning. Det er fordi de er pliktet til å skrive opp alle bivirkninger folk merker, i tilfelle det skulle dukke opp.

Selv går jeg på Zoloft, og det fungerer greit på meg. Hadde litt hodepine i begynnelsen, men det er borte nå. Merker at sexlysten er litt laber, men jeg har nettopp startet opp igjen - etter noen måneders pause som ikke gikk så bra. Bivirkningene går som regel over etter en stund, om man har tålmodighet til å vente litt.

Remeron har jeg hørt kan gi vektøkning, men det er også individuelt. Om du søker på Fontex, Cipramil, Zoloft, Remeron og Efexor på www.felleskatalogen.no

Send en pm om du er nysgjerrig på mer.

Gjest GreenSky
Skrevet

I to forskjellige perioder av livet mitt har jeg gått på atideprissiva da ting føltes ekstra tungt. Jeg husker desverre ikke hvilke type tabletter jeg tok (men jeg kan finne det ut hvis du vil)

Jeg gikk ikke opp i vekt. (Tvert i mot gikk jeg faktisk ned, fordi jeg hadde ikke apetitt i det hele tatt)

Selv om jeg ikke gikk opp i vekt selv, kan det jo godt være at du vil gjøre det på samme type tabletter. Det er ikke så godt å si, siden vi alle reagerer forskjellig på medisinen.

Skulle medisinen ikke virke optimalt for deg er det mulig å bytte merke - selv om det kanskje ikke er så lurt å gjøre hvis vektøkning skulle være den eneste bieffekten og medisinen virker bra ellers.

Jeg synes du skulle fortelle om beskymringene til legen, h*n har god peiling på hvordan medisdinen fungerer, og vil finne den som passer best for deg.

Gjest Moonshadow
Skrevet
Remeron har jeg hørt kan gi vektøkning, men det er også individuelt. Om du søker på Fontex, Cipramil, Zoloft, Remeron og Efexor på www.felleskatalogen.no

Send en pm om du er nysgjerrig på mer.

Jeg bruker Remeron og har lagt på meg masse :( Har brukt efexor for noen år siden å la på meg da også. Enda jeg som regel har vært ganske tynn og hatt vanskelig for å legge på meg.

Skrevet

Tusen takk for all info og råd!

Det kom godt med!

Jeg har vært hos legen min og han anbefalte meg og gå til psykiater. Jeg har gjort det før uten at det hjalp spessielt, men jeg er villig til å prøve igjen med ei annen enn hun jeg hadde forige gang..

Tror ikke at piller er løsningen på mine problemer, men hvis det kunne hjulpet meg til å slippe de aller værste nedturene kunne jeg kanskje klart og taklet hverdagen litt lettere, noe legen var enig i..

Det er ikke så lett og se lyset i tunnelen når du føler deg helt der nede.. Men jeg prøver og gjøre det beste ut av situasjonen.. Prøver og få nok søvn, spise riktig og få litt mosjon.. I stedet for og isolere meg helt fra omverdenen, skulke skolen og trøste spise.. Det gjør det jo bare verre.. Men det er lettere sakt enn gjort..

Uansett takk for all støtte! =)

Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg anbefaler deg i alle fall å vente i det lengste før du begynner på noe lykkepille. Mange som sitter igjen med et avsumpet følelsesliv og ikke kommer til bake til det før. Men enkelte kan jo ikke leve uten, som meg. Jeg prøvde å jobbe med det i mange år før vi så lykkepillen som eneste løsning om jeg skulle overleve. Vær forsiktig i alle fall. Håper det går bedre med deg snart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...