Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et stort problem. Jeg studerer 1.år av en bachelor. Studerer noe jeg egentlig liker (eller vet ikke om jeg liker det så godt) og vil jobbe med. Men jeg har av div.grunner bare fullført 15 studiepoeng fra forrige semester, og vet ikke hvor mange jeg klarer dette semesteret heller. Var syk en stund og klarte aldri å ta meg inn igjen og nå har alt bare hopet seg opp og jeg føler jeg kommer til å stryke i nesten alt. Skal egentlig ha 6 eksamener. :(

men vet ikke hva jeg skal gjøre nå.

jeg kan jo fortsette her til høsten. Men siden jeg henger så mye bak så vet jeg ikke om det er så lurt. Vet ikke hvor mange fag jeg klarer å stå i nå, og jeg vil jo helst ha greie karakterer.

andre alternativet er å begynne på samme utdanning på nytt, men på en bedre skole hvor jeg tror jeg kan trives bedre. Men da må jeg jo begynne på nytt, og da får jeg enda et år med studielån (har et fra før av også).

Noen som har vært i samme situasjon? Eller har råd om hva jeg bør gjøre

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke begynne helt på nytt selvom du bytter skole. Du har 2 alternativer:

1: Ta et permisjonsår for å hente igjen det du mangler.

2: Bytte skole og overføre det du har av karakterer fra den første skolen. Jeg har gjort dette tidligere. Om du f.eks får overflyttet fag tilsvarende 30 studiepoeng har du bare 150 studiepoeng du må ta på den nye skolen.

Hvilket valg du tar avhenger av om du trives på den skolen du går på nå eller ikke....

Skrevet

Du må ikke begynne helt på nytt selvom du bytter skole. Du har 2 alternativer:

1: Ta et permisjonsår for å hente igjen det du mangler.

2: Bytte skole og overføre det du har av karakterer fra den første skolen. Jeg har gjort dette tidligere. Om du f.eks får overflyttet fag tilsvarende 30 studiepoeng har du bare 150 studiepoeng du må ta på den nye skolen.

Hvilket valg du tar avhenger av om du trives på den skolen du går på nå eller ikke....

Hva mener du med permisjonsår?

Vil helst begynne på nytt på den nye skolen så jeg kan være med på fadderuke og få nye venner osv. Men tenkte jeg etterhvert kunne ta flere fag slik at jeg blir ferdig der på 2,5 år f.eks. Vet ikke hvor mye vits det er å overføre fagene jeg har, de jeg har nå har jeg C i snitt så det er jo greit, men de jeg tar nå vet jeg ikke om jeg får like høyt snitt i...

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med permisjonsår?

Vil helst begynne på nytt på den nye skolen så jeg kan være med på fadderuke og få nye venner osv. Men tenkte jeg etterhvert kunne ta flere fag slik at jeg blir ferdig der på 2,5 år f.eks. Vet ikke hvor mye vits det er å overføre fagene jeg har, de jeg har nå har jeg C i snitt så det er jo greit, men de jeg tar nå vet jeg ikke om jeg får like høyt snitt i...

Permisjonsår er et studieår du bruker på å ta opp fagene du mangler og eventuelt forbedre fag. Du skal kunne få støtte fra Lånekassen i den perioden.

Skrevet

1 år er ikke så mye. :klemmer:

Ta et møte med studieveileder og finn ut hva du egentlig ønsker å studere videre. Du sparer masse tid og studielån på å snu nå fremfor om 3 år eller mer

Skrevet

Permisjonsår er et studieår du bruker på å ta opp fagene du mangler og eventuelt forbedre fag. Du skal kunne få støtte fra Lånekassen i den perioden.

Får man virkelig støtte fra Lånekassen til det? Men da kan jeg jo like gjerne begynne på nytt igjen på ny skole. Ellers tror jeg at jeg kunne tatt meg igjen på bare et halvt år, hadde ikke trengt et helt år til det.

1 år er ikke så mye. :klemmer:

Ta et møte med studieveileder og finn ut hva du egentlig ønsker å studere videre. Du sparer masse tid og studielån på å snu nå fremfor om 3 år eller mer

:) Men jeg er ganske sikker, for studiet mitt er jo helt greit, selv om det ikke er super-interessant. Men det gir en sikker jobb som jeg kommer til å synes er helt okei. :) Håper ikke jeg ombestemmer meg om noen år da, haha.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hørt om en slik ordning som du beskriver. Kan du linke til noe som forklarer mer utdypende, noe fra lånekassens egne sider? Jeg må innrømme at jeg stiller meg tvilende til at dette stemmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...