Gå til innhold

Nok mat på en dag, eller er jeg på villspor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere hatt litt problemer med mat som yngre. Fra jeg var 13 til jeg var 18 hadde jeg perioder med tullete slanking som innebar noe sulting og faste og lignende. Det var aldri noe alvorlig, men det kunne nok blitt det.

Nå ønsker jeg å gå ned noen kilo, men jeg frykter at jeg er helt på villspor. Jeg har de siste årene gått opp en del i vekt. Er 170cm og veier nå rundt 67 kg, etter at jeg har gått opp fra 56kg.

Jeg klarer ikke helt se hva som er normal matmengde osv. I dag har jeg spist

Frokost: -

Lunsj: En brødskive med pålegg

Middag: Proteinpannekake(220 kalorier) + en kiwi

Tenker å spise en yoghurt pluss litt frukt til kveldsmat litt senere i kveld.

Er dette helt på jordet? Jeg kjenner sjeldent sultfølelse, og ser ikke vitsen i å spise når ikke sulten river i magen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er helt på jordet! Hvor er middagen din? Hva er proteinpannekake? 220 kcal til middag er ufattelig lite, spør du meg. Hva med frokosten din? Det som skal gi kroppen energi til å starte dagen og sette i gang forbrenningen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette var altfor lite mat! :-/

• Liker 2
Skrevet

Selvføgelig klarer du å se hva som er normal matmengde når man skriver det opp. Å droppe frokost og ha så lite middag kan en hver tulling se at er for lite.

Du vet at mat ikke eksisterer for å dempe sult? Mat eksisterer for at kroppen skal fungere. Det har ikke noe med sult å gjøre, sult er jo bare et signal. Jeg har vært syk og sengeliggende en uke nå uten et snev av matlyst eller sultfølelse, men jeg har da spist for det om. Kroppens organer skal da fungere selv om jeg ikke har lyst på mat.

• Liker 3
Skrevet

Dette var altfor lite - det du gjør er å ødelegge kroppen din.

Sunn slankemat for en dag (ca 1400kalorier) kan eksempelvis se slik ut:

FROKOST

1kokt egg med 1ss kaviar.

To knekkebrød med fire skiver ost (max10%fett) og paprika.

1 pære

1 kopp te

LUNSJ

Varme skinkesmørbrød:

Fire skiver brød

1/2 dl kesam

1 ss sweet chilisaus

litt salt

1 vårløk

50g kokt skinke

Bland kesam, chilisaus og salt. Rør inn oppskåret skinke og vårløk. Fordel røren på to av skivene, legg de to andre skivene over og varm i toastjern/vaffeljern eller stekeovn.

MIDDAG - 1 porsjon

Gryte med kjøttdeig og sopp:

Strimle en purre, skjær 100g sopp i skiver og fres i margarin. TIlsett 200g kjøttdeig og stek. Salte og pepre. Hell i 1,5dl kjøttbuljong og 1ts soyasaus. Småkok og bland så i 100g fryste, grønne bønner (eller annen type). Kok 5min.

Serveres med en porsjon ris og blandet salat.

MELLOMMÅLTIDER I LØPET AV DAGEN

200g vannmelon, 1 klomentin, 2 smørbrødkjeks med 2 skiver gul ost.

Dette er et eksempel på en dagsmeny for en person som prøver å gå ned i vekt. Sammenlign med ditt eget matinntak og tenk over om ikke du bør gjøre noe endringer for å gå ned i vekt på en sunn og trygg måte.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvføgelig klarer du å se hva som er normal matmengde når man skriver det opp.

Hvis man har slitt med f.eks. spiseforstyrrelser kan det være veldig vanskelig å se hva som er normal matmengde. Jeg synes at det å spør om det på et forum er mye bedre enn å bare gå ut i fra at det er nok, når man ikke klarer å se det selv.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det der var lite ja.

Dette er hva jeg spiser på en vanlig dag:

Frokost: 2 knekkebrød med ost/agurk/paprika

Mellommåltid: En frukt, f.eks. pære, eple, appelsin, eller gulrot

Lunsj: Yoghurt med bær og havregryn

Middag: Fisk/kylling/kalkun/svinekjøtt med potet/pasta/ris, brokkoli, gulrot, asparges.

Kvelds: En frukt/eller yoghurt, eller 1. knekkebrød.

• Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet

Alt for lite! Jeg skal ned i vekt og ligger på rundt 1400 kcal/dag, og her er et eksempel på hva jeg spiser på en dag:

Frokost: 1 porsjon havrekligrøt (kokt på 1 dl havrekli, 2 dl vann, 0.5 dl ekstra lett melk, 1 ts vaniljesukker og en klype salt), 1 glass melk (ekstra lett), 1 kopp kaffe.

Lunsj: 1 stort stykke pizza (hjemmelaget, med grov bunn, fettredusert ost og kalkunskinke) 120 g, 3 dl blandet grønn salat med kesamdressing, 0.5 l vann og 2 kopper kaffe.

Mellommåltid: 1 banan

Middag: 100 g fiskekaker, blomkålmos av et halv blomkålhode, kesam og pamesan, 0.5 boks grønne bønner og en middelstor potet. 0.5 l vann.

Kveldsmat: 2 stk grove rugknekkebrød med proteinrikt pålegg samt agurk og paprika, en kopp te.

I tillegg drikker jeg mellom 0.5 - 1 liter vann i tillegg til det jeg drikker til maten.

AnonymBruker
Skrevet

LUNSJ

Varme skinkesmørbrød:

Fire skiver brød

1/2 dl kesam

1 ss sweet chilisaus

litt salt

1 vårløk

50g kokt skinke

Hvem er det som klarer å spise fire brødskiver og 50 g skinke til lunsj? Greit at ts spiser for lite, men dette var nå i overkant. Kanskje til en voksen, mannlig kroppsarbeider...

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for innspill, dere! :) Fine og inspirerende matforslag noen av dere kom med.

Jeg tror jeg nesten må lage meg en kostplan jeg holder meg til, slik at jeg ikke blir fristet til å unngå måltider som føles meningsløse. Vil jo ikke ødelegge kroppen min heller, eller tankene for den saks skyld!

Skrevet

Hvis man har slitt med f.eks. spiseforstyrrelser kan det være veldig vanskelig å se hva som er normal matmengde. Jeg synes at det å spør om det på et forum er mye bedre enn å bare gå ut i fra at det er nok, når man ikke klarer å se det selv.

Siden når ble det normalt å hoppe over måltider? Jeg forstår at man ikke nødvendigvis vet om man skal ha en eller to poteter, men det står jo i Dagbladet hver 3. dag at frokost er viktig.

AnonymBruker
Skrevet

Siden når ble det normalt å hoppe over måltider? Jeg forstår at man ikke nødvendigvis vet om man skal ha en eller to poteter, men det står jo i Dagbladet hver 3. dag at frokost er viktig.

Frokost føles unødvendig for meg. Å starte dagen med inntak av kalorier føles bare dumt. Jeg eier dessuten ikke matlyst så tidlig, men jeg spiser lunsj rundt 11.

AnonymBruker
Skrevet

Den mengden hadde kanskje holdt til frokost og lunsj for meg, ikke det en gang kanskje.

Skrevet

Det er alt for lite. Kroppen din vil heller spare på det lille du spiser i stedet for å la deg gå drastisk ned i vekt, men du vil jo klare sistnevnte dersom du fortsetter slik.

Dette er uansett ikke sunt. Du har altfor liten matinntak.

Skrevet

Jeg så omtrent sånn ut: :hakeslepp: da jeg leste åpningsinnlegget ditt. Du spiser altfor, altfor lite! Få inn fler måltider og mer mat til hvert enkelt måltid. Ikke tenk snarveier.

AnonymBruker
Skrevet

Altså: det at frokost er så himla viktig er en myte. Føler du ikke for å spise frokost, så synes jeg ikke du skal gjøre det. MEN da skal du også være klar over at du må spise mer til de andre måltidene. Det er jo fortsatt det totale inntaket i løpet av en dag som gjelder. :)

Synes det er flott du prøver å gjøre noe med dette, jeg! Som noen andre sa, så er det sikkert ikke lett å se realistisk på dette etter flere år med problemer. Hva med å lage deg en bruker på diett.no eller lignende sider? Da kan du loggføre alt du spiser, så ser du jo hvor mye det er. Fungerer fint for å planlegge også! :)

• Liker 1
Skrevet

Hvem er det som klarer å spise fire brødskiver og 50 g skinke til lunsj? Greit at ts spiser for lite, men dette var nå i overkant. Kanskje til en voksen, mannlig kroppsarbeider...

Det går helt fint. Det er normal mengde mat for et menneske som arbeider og holder seg i normal aktivitet. Hele dagsmenyen sammenlagt blir ca 1400kalorier, altså passe for en som slanker seg trygt og sunt.

AnonymBruker
Skrevet

Spiseforstyrret... Hvor er alle proteinene? Alle karbohydratene, fettet, grønnsakene, antioksidantene?

Skrevet (endret)

TS: Det så litt lite ut ja :)

Her er hva jeg spiser i løpet av en dag, har et normalt sunnt kosthold og trener styrke:

Frokost: Proteinvaffler med sukrin, frukt og mager kesam + melk

Mellommåltid: Skyr/yoghurt

Lunsj: 2-3 brødskiver med pålegg(kjøtt eller egg) eller ost + druer, smørost, peanuttsmør eller eplesyltetøy

Middag: 150g Laks, fullkornsris, brokkoli og en halv boks Mager Kesam

Mellommåltid: proteinshake 60g

Kvelds, etter trening: havregrynsgrøt med kanel og smør + melk

Om du føler du har problem med å få i deg nok, se hva som er nok, kan det være en fordel å logge maten du spiser, f.eks på diett.no. Dette hjalp meg når jeg spiste alt for lite, og denne siden er ikke bare for folk som vil slanke seg. En normal aktiv kvinne trenger mellom 1900-2200 kcal(+/-) pr dag for å vedlikeholde vekten sin.

Endret av OhMickey
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing.

Rainbow81, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...