Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

flytt om denne er feil.

noen som har forslag til forbedringer i debattartikkelen min ? i hht skole.

v2:

Chatting på internett blant unge

Internett har blitt mer og mere brukt i hverdagen, samtidig som det kommer flere smarte løsninger som gjør livet til hver enkelt bedre. Det er flere hundre tusen millioner forskjellige nettsider. Chatting , eller såkalt prate med forskjellige personer via nettet. Det er omtrent det samme som å snakke til noen på telefonen, men du skriver isteden for å snakke.

Chatting har et eget språk, som kan virke forvirrende første gangen du er på en nettside som du har muligheten med å snakke til andre mennesker på. Deriblant ble det opprettet eget internettspråk, som senere har kommet til SMS. Den mest brukte forkortelsen verden over er i dag ASL som betyr Age, sex , Location, Den du prater med spør om alder, kjønn og bosted.

Noen eksempler på populære sider som man kan chatte på er facebook, skybyen og IRC kanaler. IRC kanaler er private kanaler som brukes til å snakke til mennesker innenfor noen bestemte rammer. du kan finne på ditt eget kallenavn på de fleste nettsider som folk kan kalle deg for, for eksempel pagey, nanobot, siemens.

Flere unge og unge bruker ekstremt mye tid på å snakke med mennesker over nettet, det kan gå utover det sosiale livet med familie og venner, og senere utover skolen. Eksempler på dette kan være facebook i timen, isteden for å følge med i timen som det blir undervist i.

Det kan føre til ekstremt ukonsentrerte elever, som ikke lærere noen ting. Det finnes ting som kan være enda verre, eksempler er personer som utgir seg for å være andre enn de egentlig er, siden man er anonym på internett. En bruker med navnet malin16 kan hende ikke er den jenta som det står at jenta skal være, men en gammel mann på 57 som heter Julius.

Det har skjedd episoder der en chatte blotter var datterens egen pappa.

sitat:

" Datteren og pappaen chattet på internett under kallenavn. Plutselig stilte faren seg naken foran webkameraet, og blottet kjønnsorganet sitt. "kilde (29)

Dette er helt grusomt for personer , spesielt jenter som opplever dette. Det er en følelse ingen vil oppleve.

For det andre hvis du velger å møte personen kan det hende at du møter en som er Pedo, eller ende i voldtekt etc. Derfor må unge mennesker lære seg å være kritiske til mennesker de møter over nettet, siden det kan ende motsatt av hva du hadde tenkt.

Det finnes også veldig mange som blir mobbet eller mobber via internett siden man er anonym. Det kan være i form av tekst som er ekstremt upassende. Kort sagt man kan slenge stygge ting om andre uten at det får konsekvenser.

På en annen side er de største fordelene er å treffe nye mennesker og få nye venner. Finn et sted der det snakkes om akkurat noe personen er opptatt av. chatting på internett er tidsfordrivende spesielt hos unge om de kjeder seg, i tilegg er det avstressende at man glemmer å tenke på alle andre beskymringer.

Mange snakker ut om ting de helst ikke vil snakke om ut til felles, skriver det isteden for muntlig tale, Når man har trykket enter så er det gjort.

kilder:

(29: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=287066 )

Endret av initium
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva du egentlig debatterer? For meg virker dette bare som informasjon om chatting - jeg forstår ikke hva din mening er? Har du noe du skal debattere for eller mot?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke si at man chatter på diskusjon.no.

• Liker 1
Gjest Hannee
Skrevet

Noen rettelser:

Mer og mer vanlig

Det er flere hundre tusen nettsider hvor det er mulig

Men at du skriver istedenfor å snakke

Dele opplevelser og erfaringb

øker også videre

Gjest Hannee
Skrevet

Veldig flink og god informert innlegg :) Skal du drøfte eller diskutere trenger du å ha argumenter fra to ulike sider. Lykke til :)

Skrevet

Skal ikke gjenta det som har blitt sagt, men synes du har fått med en del bra ting :) Hvilket nivå er dette ment for? Du bør nok ha en form for konklusjon/oppsummering av din egen mening på slutten.

AnonymBruker
Skrevet

Nå kommer fryktelig mange til å synes jeg er slem, men jeg synes ærlig talt ikke at det virker som du helt vet hva du prater om. Om du skal skrive om chatting, så bør du i hvert fall få med IRC. diskusjon.no er et meget dårlig eksempel, ettersom brukerne på diskusjon.no ikke bruker det chattespråket du refererer til. Her er reglene som omhandler dette:

Innlegg må skrives på norsk, svensk, dansk eller engelsk. SMS-/leet-språk og dialekt er forbudt, det samme gjelder slang. Overdreven bruk av smilies, store bokstaver eller andre tegn er forbudt.

Jeg vil dessuten påstå at det er en viss forskjell på et diskusjonsforum og et chatterom.

Og dette er ikke en debattartikkel. Du lister opp en del ting om kommunikasjon på nettet, men det er ingen rød tråd i teksten din, heller ingen selvstendig mening.

Kan du skrive hele oppgaveteksten så vi vet hva slags tekst det er som forventes?

• Liker 1
Skrevet

det skal være en debattartikkel, og den handler om chatting på internett.

tips?

må levere den imorgen:S

Skrevet

Nå kommer fryktelig mange til å synes jeg er slem, men jeg synes ærlig talt ikke at det virker som du helt vet hva du prater om. Om du skal skrive om chatting, så bør du i hvert fall få med IRC. diskusjon.no er et meget dårlig eksempel, ettersom brukerne på diskusjon.no ikke bruker det chattespråket du refererer til. Her er reglene som omhandler dette:

Jeg vil dessuten påstå at det er en viss forskjell på et diskusjonsforum og et chatterom.

Og dette er ikke en debattartikkel. Du lister opp en del ting om kommunikasjon på nettet, men det er ingen rød tråd i teksten din, heller ingen selvstendig mening.

Kan du skrive hele oppgaveteksten så vi vet hva slags tekst det er som forventes?

lag en debattartikkel om chatting på internett blandt unge..

rett opp mine feil da?:/

Skrevet

Jeg overså at det skulle være en debattartikkel tidligere, tenkte bare artikkel av en eller annen grunn.

Det du bør gjøre for å få den bedre er å velge deg et syn på hva du synes om temaet, er du positiv eller negativ? Akkurat nå er du bare veldig informativ, du forteller om hva det er, men vi får ikke vite noe om ditt standpunkt. Si noe om HVORFOR det er positivt eller negativt :)

Skrevet

Jeg overså at det skulle være en debattartikkel tidligere, tenkte bare artikkel av en eller annen grunn.

Det du bør gjøre for å få den bedre er å velge deg et syn på hva du synes om temaet, er du positiv eller negativ? Akkurat nå er du bare veldig informativ, du forteller om hva det er, men vi får ikke vite noe om ditt standpunkt. Si noe om HVORFOR det er positivt eller negativt :)

*

jeg mener at chatting på internett er en veldig god mulighet for å bli kjent med andre mennesker uansett hvor i verden de måtte komme fra, men man burde begrense seg på hvor mye tid man bruker daglig på det.*

kort eksempel... så det greit ut?

vil prøve å få 5 :S

AnonymBruker
Skrevet

*

jeg mener at chatting på internett er en veldig god mulighet for å bli kjent med andre mennesker uansett hvor i verden de måtte komme fra, men man burde begrense seg på hvor mye tid man bruker daglig på det.*

kort eksempel... så det greit ut?

vil prøve å få 5 :S

Ja, det er bra. :jepp:

Skrevet

Ja, det er bra. :jepp:

forslag til forbedringer ? vil få 5:S

vanskelig :/

skal jeg skrive en ny med bagrunn på det?

Skrevet

Ja, det var et veldig greit eksempel :)

Bittelitt småpirk på artikkelen i sin helhet: Jeg ville tatt et mellomrom mellom avsnnittene, og ikke bare starta på ny linje. Det blir litt mer ryddig og oversiktelig sånn.

AnonymBruker
Skrevet

Enig med anonym bruker ang irc. Samtidig bør du ha med når dette utviklet seg og

hvilke negative og positive konsekvenser har det for f.eks. sosiale relasjoner, språket etc. Har det gitt noen grupper mennesker nye muligheter til å kommunisere? Hva skiller chattespråket fra annet skriftspåk?

• Liker 1
Annonse
Skrevet

så hvis jeg bytter den angående diskusjon.no og forteller litt om IRC, og sier nye vaner med skriftspråket mange får , ogv?.

AnonymBruker
Skrevet

Du får prøve deg frem, du må i hvertfall huske å debattere saken.

AnonymBruker
Skrevet

så hvis jeg bytter den angående diskusjon.no og forteller litt om IRC, og sier nye vaner med skriftspråket mange får , ogv?.

Da begynner du å nærme deg.

Og så må du ha mye mer debatt.

Jeg ville skrevet hele teksten på ny om jeg var deg og brukt teksten i åpningsartikkelen som utgangspunkt/stikkord.

Skrevet

Da begynner du å nærme deg.

Og så må du ha mye mer debatt.

Jeg ville skrevet hele teksten på ny om jeg var deg og brukt teksten i åpningsartikkelen som utgangspunkt/stikkord.

noe jeg burde huske på?

AnonymBruker
Skrevet

eller at den du snakker med på nettet ikke er den personen han/hun utga seg for å være. For eksempel malin16 kan hende ikke er den jenta på 16 som du trodde, men en gammel mann på 57 som heter Trond.

Jeg måtte bare kommentere denne.

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=287066

JEG SPYR! :spy:

Noe du kan bruke i artikkelen din, kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...