Gå til innhold

Er det riktig at jeg skal dele min egen mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei 18 år gammel jente som fortsatt bor hjemme. Å flytte er for nå helt umulig nå for tiden. Jeg jobber og tjener mine egne penger, ikke akkurat mye, men nok til å overleve og ha litt lommepenger. Jeg er vegetarianer og all mat jeg skal ha må jeg kjøpe selv og dette lager jeg selv på min egen steikovn, bruker mine egne kasseroller og oppbevarer det i min eget kjøleskap kjøpt for egne penger. Og jeg betaler 2000 i måneden for husleie.

Problemet er at søstra mi skal ha min mat fordi hun synes noe av det er så godt. Det er dyr mat som jeg kjøper på helsekost. Husker ikke direkte sånn i hodet hvor mye alt koster, men det er dyrt og ofte veldig lite, Så jeg vil ikke dele dette med henne gratis og bedt henne betale, da hadde det jo selvsagt vært helt greit for meg, noe hun ikke gidder og ikke har hun intekt heller. Nå de siste månedene så har det vært omtrent hver eneste dag hun skal ha og sier jeg nei så sladrer hun så får jeg kjeft og det blir bare bråk. Foreldrene mine kaller meg gjerrig og bortskjemt og mener at jeg må dele. De har også kalt maten min for tull og ment jeg burde spise "ordentlig" mat som de kjøper "så hadde vi sluppet dette tullet", som de sier. For de klandrer meg for at søstra mi blir sur og grinete og sladrer til dem om jeg sier nei og mener det er jeg som lager bråk. Kan også si at foreldrene mine har også god råd og søstren min er femten.

Hva mener dere? Er det virkelig rett at jeg skal gi bort store doser av min mat til henne gratis omtrent hver dag? Jeg føler meg nesten tvunget til å gjøre det for å bevare roen hjemme. Hun får mat hjemme når hun vil uansett så hun sulter jo ikke hjel heller. Nå er det ikke lenge siden jeg kjøpte opp en del og noe av det er allerede snart tomt og da må jeg selvsagt på helsekosten i gjen og det er stykke så jeg må kjøre. Har ikke egen bil så låner da mamma sin og da må jeg i tilegg betale for bensin og da går det enda mer penger. Og penger er ikke noe jeg har mye av og jeg har jo også lyst å få spart en del for å kunne kjøpe meg ei leilighet om noen år. Planen var egentlig å flytte når jeg er circa 21 år, før er ikke mulig.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

nei vett du hva. Du betaler for din mat - og de for sin. Det er foreldrene dine som er ansvarlig for søstera di. Ikke du. Du får sette foten ned. Enten må søstera di betale deg for maten, ellers får hun bare spise det foreldrene dine lager.

• Liker 23
Skrevet

Si til din søster, mor og far at hun kan skaffe seg en egen jobb og betale for seg om hun absolutt skal spise det.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes ikke det er riktig, stå på ditt! Når jeg leste overskriften så jeg for meg at du spurte om du måtte dele opp din egen mat når du skulle spise og tenkte først at du må være bortskjemt. Men nå var jo ikke det tilfelle.

Det du kan gjøre er å låse inn maten din og lag bare mat til deg selv. Men du må nok ta "støyten" med din familie for at det skal bli bedre. Lag oversikt over hvor dyrt det er og gi et beløp som hun må betale hvis hun vil ha mat i store mengder. Påpek dette også når de sier at du er gjerrig at det er greit hun får litt mat, men ikke i store mengder. Du er ikke gjerrig fordi du ikke vil gi bort masse mat.

• Liker 4
Gjest Grønnblomst
Skrevet

For noen møkka foreldre du har. Det er de som skal kjøpe mat til søsteren din. Ikke du! Synes faktisk du skulle sluppet å betale husleie også, sånn at du fikk spare litt til siden du allikevel bor hjemme. Forstår meg heller ikke på foreldre som får seg til å ta husleie av barna sine.

• Liker 14
Skrevet

Jeg tror nok foreldrene dine fortsatt tenker på deg og søsteren din som de to små jentene som skal lære å dele goder seg i mellom.

Du må på en rolig og saklig måte forklare foreldrene dine at de har selvstendiggjort deg ved å kreve husleie, og at du har selvstendiggjort deg selv ved å kjøpe og lage din egen mat. Tiden da foreldrene gav dere goder som måtte deles er forbi, dine eiendeler er dine alene.

En ting er at søsteren din vil smake, men noe helt annet er det å spise din mat i stedefor foreldrene dine sin.

Det positive er jo at kanskje du kan få resten av familien til å spise sunt. Oppfordre søsteren og foreldrene dine til å prøve å kjøpe inn og lage slik mat du lager.

• Liker 8
Skrevet

Hvor får du pengene fra som du bruker på mat og husleie?

AnonymBruker
Skrevet

Hun sier jo at hun jobber

• Liker 2
Gjest Tekola
Skrevet

Hun skriver jo at hun jobber i startinnlegget?

Skrevet

Hun jobber.

Skrevet

Basert på opplysningen om at du jobber, syns jeg det er totalt respektløst at dine foreldre krever at du skal dele maten din med din søster. Du er myndig, ergo er du ansvarlig overfor dine egne penger som du i tillegg tjener selv. Du har ikke ansvar for å dele med din søster dersom du ikke ønsker det. Dine penger - din mat.

• Liker 2
Skrevet

vis du bor hjemme må du inrette deg etter dine foreldre. ønsker du ikke det må du nok flytte for deg selv. sjønner at du blir frustrert over dette men slik er realitetene faktisk.du har en liten jobb og kan klare deg om du ønsker.du skrev ikke hvor gammel din søster er.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

vis du bor hjemme må du inrette deg etter dine foreldre. ønsker du ikke det må du nok flytte for deg selv. sjønner at du blir frustrert over dette men slik er realitetene faktisk.du har en liten jobb og kan klare deg om du ønsker.du skrev ikke hvor gammel din søster er.

Det du sier er tull.

Om man skal være veldig pirkete og se hva husleieloven sier om dette, så har ikke utleier lov til å kreve at leietaker deler maten sin.

Forøvrig har TS skrevet at søstera er femten.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Om man skal være veldig pirkete og se hva husleieloven sier om dette, så har ikke utleier lov til å kreve at leietaker deler maten sin.

Forøvrig har TS skrevet at søstera er femten.

Kan du vise meg hvilken paragraf dette er?

Skrevet

Jeg er ikke anonymbruker som skrev innlegget. Jeg er heller ikke advokat. Men jeg har funnet noen paragrafer som kanskje kan være hjelpfulle?

§ 3-1. Leien

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk.

Er leiens størrelse ikke avtalt, kan utleieren kreve en leie som svarer til det som vanligvis oppnås på avtaletidspunktet ved ny utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Blir partene ikke enige om leiens størrelse, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

Endret ved lov 16 jan 2009 nr. 6 (ikr. 1 sep 2009 iflg. res. 12 juni 2009 nr. 641).

§ 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel mv.

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen.

I eiendom med felles anlegg for levering av varme eller varmt vann kan et flertall på to tredjedeler av leierne kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk. Det samme flertall av leierne kan kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk av vann og avløp. Utleieren kan i så fall over et tidsrom på ett år utlikne omkostningene ved slike installasjoner på samtlige leiere i eiendommen.

I forhold til reglene i tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 13 regnes krav som nevnt i første og annet ledd som leie.

Endret ved lov 16 jan 2009 nr. 6 (ikr. 1 sep 2009 iflg. res. 12 juni 2009 nr. 641).

§ 3-6. Garanti

Det kan avtales at leieren til sikkerhet for krav på skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal stille garanti. Garantibeløpet kan sammen med depositum etter § 3-5 ikke overstige summen av seks måneders leie. Det kan ikke avtales med virkning for leierens regressansvar at garantisten skal ha rett til å utbetale garantien uten hensyn til leierens innsigelser mot utleierens krav.

§ 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig

Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6.

Den som har betalt beløp i strid med første ledd, kan alltid kreve beløpet tilbakebetalt eller erstattet av utleieren. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling eller erstatning blir krevd.

Kravet etter annet ledd forrentes etter lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. § 3 fra den dag beløpet ble betalt, med mindre betaleren må anses i vesentlig grad medansvarlig for overtredelsen.

• Liker 2
Skrevet

Si til foreldrene dine at dersom de vil at du skal dele din mat med søsteren din, får de betale for det hun spiser. Hun er jo ikke myndig, og det er de som ber deg dele. Nå kan jo dette slå tilbake på deg ved at de legger på en tusenlapp på leia di, siden du bor svært rimelig (noe du i bunn og grunn bør være takknemlig for, dersom du ikke fremdeles går på videregående) Må legge til at jeg ikke helt ser hvorfor du må bo hjemme til du er 21. Dersom du jobber eller studerer urde det da være mulig å leie et sted før?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

§ 3-1. Leien

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk.

Så lenge leien er fastsatt til et bestemt beløp og TS betaler dette beøpet, har ikke utleierne, dvs foreldrene, rett til å kreve noe mer i husleie. Verken i form av penger eller mat.

• Liker 2
Gjest Lighter
Skrevet

Jeg tror foreldrene dine prøver å lære deg noe, det nemlig ikke enkelt å bo alene, og når du flytter ut vil du få det ennå trangere økonomisk fordi du vil få flere regninger enn du har nå.

Ser noen mener du har drittforeldre, men jeg tror du har gode foreldre som vil deg godt.

Man lærer best av det som kjenes på kroppen.

Men spør foreldrene dine om du kan få betale 1500 i husleie, siden de mener at hun må få av din mat.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror foreldrene dine prøver å lære deg noe, det nemlig ikke enkelt å bo alene, og når du flytter ut vil du få det ennå trangere økonomisk fordi du vil få flere regninger enn du har nå.

Ser noen mener du har drittforeldre, men jeg tror du har gode foreldre som vil deg godt.

Man lærer best av det som kjenes på kroppen.

Men spør foreldrene dine om du kan få betale 1500 i husleie, siden de mener at hun må få av din mat.

Hvis hun betaler husleie og forsørger seg selv, da synes jeg absolutt hun har noen drittforeldre om hun GRATIS skal dele av sin LØNN (For det er jo det det er) for å føde sin egen søster.

Hun jobber og sliter for å få kjøpt maten og betalt husleien, da skal hun absolutt ikke betale for søsteren sin mat i tillegg. Dette handler ikke om at foreldre skal lære barn noe, dette handler om at foreldre har ansvar for barnet inntil barnet er 18. Da er det foreldrenes ansvar at barnet har MAT, ly og nødvendige ting for å leve. Foreldrene må evt. betale søsteren for maten.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er ei 18 år gammel jente som fortsatt bor hjemme. Å flytte er for nå helt umulig nå for tiden. Jeg jobber og tjener mine egne penger, ikke akkurat mye, men nok til å overleve og ha litt lommepenger. Jeg er vegetarianer og all mat jeg skal ha må jeg kjøpe selv og dette lager jeg selv på min egen steikovn, bruker mine egne kasseroller og oppbevarer det i min eget kjøleskap kjøpt for egne penger. Og jeg betaler 2000 i måneden for husleie.

Problemet er at søstra mi skal ha min mat fordi hun synes noe av det er så godt. Det er dyr mat som jeg kjøper på helsekost. Husker ikke direkte sånn i hodet hvor mye alt koster, men det er dyrt og ofte veldig lite, Så jeg vil ikke dele dette med henne gratis og bedt henne betale, da hadde det jo selvsagt vært helt greit for meg, noe hun ikke gidder og ikke har hun intekt heller. Nå de siste månedene så har det vært omtrent hver eneste dag hun skal ha og sier jeg nei så sladrer hun så får jeg kjeft og det blir bare bråk. Foreldrene mine kaller meg gjerrig og bortskjemt og mener at jeg må dele. De har også kalt maten min for tull og ment jeg burde spise "ordentlig" mat som de kjøper "så hadde vi sluppet dette tullet", som de sier. For de klandrer meg for at søstra mi blir sur og grinete og sladrer til dem om jeg sier nei og mener det er jeg som lager bråk. Kan også si at foreldrene mine har også god råd og søstren min er femten.

Hva mener dere? Er det virkelig rett at jeg skal gi bort store doser av min mat til henne gratis omtrent hver dag? Jeg føler meg nesten tvunget til å gjøre det for å bevare roen hjemme. Hun får mat hjemme når hun vil uansett så hun sulter jo ikke hjel heller. Nå er det ikke lenge siden jeg kjøpte opp en del og noe av det er allerede snart tomt og da må jeg selvsagt på helsekosten i gjen og det er stykke så jeg må kjøre. Har ikke egen bil så låner da mamma sin og da må jeg i tilegg betale for bensin og da går det enda mer penger. Og penger er ikke noe jeg har mye av og jeg har jo også lyst å få spart en del for å kunne kjøpe meg ei leilighet om noen år. Planen var egentlig å flytte når jeg er circa 21 år, før er ikke mulig.

Og du, du kan ikke se deg om etter leiligheter der du kan ha en roomie eller to? Da kan du fort få ned prisen på leien :)

Ikke gi opp denne kampen, hvis dem tråden og si at rett skal være lett. Du betaler og jobber, du skal nyte av det - ikke søsteren din.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...