ninuska_ Skrevet 10. mai 2012 Forfatter #41 Skrevet 10. mai 2012 (endret) Humlehviskeren Lille-pus? Jeg har alltid trodd at de stikker, med brodd, men jeg blir nesten alltid rettet på at humler ikke stikker, og jeg blir alltid like usikker på hvem som har rett, for det er så mange som "retter" på dette. Jeg tror nok ikke jeg skal kose på humler i nærmeste fremtid hvertfall... Vi har nok et bol her et sted. De flyr rett over vinduet til min roomie. Det er vel ikke stort å gjøre med det, enn å håpe på at vi holder oss på hver vår kant. Burde ikke pus lære av sin matmor, som hyler og løper inn hver gang det kommer en? Eller kanskje han beskytter meg for jeg er så hysterisk. Eller rett og slett, han er en liten tullekopp Som jeg sa sist: han nektet å la humlen gå når den stakk han sist - han ble bare mer oppstilt og mer ute etter å ta den. Endret 10. mai 2012 av ninuska_
Capricorn Skrevet 10. mai 2012 #42 Skrevet 10. mai 2012 (endret) Luringene har brodd, - som de stikker med. Samme typen brodd som vepsen, brodd uten mothaker. Kan brukes igjen og igjen og igjen. En bie stakkar den signerer sin egen dødsdom i det den stikker. Det skal vel, sånn i ærlighetens navn, nevnes at det er neimen ikke ofte man får syn på en humlebrodd. Humlestikket føles som det brenner (sider de som har prøvd). Jeg mistenker at det kan være litt av grunnen til at man sier humler brenner Jeg lærte også som liten at humler brenner. Og som voksen måtte jeg oppdatere barndommens litt feilaktige kunnskap med ny kunnskap om at humler har stikkbrodd, - og den bruker de når de må Takk Da lærte jeg noe nytt i dag også. Vondt er det ja. Om jeg husker riktig så er det verre enn veps. Det brenner virkelig. Hoppet rundt som en tulling sist jeg var i nærkontakt med en humle. Au... Endret 10. mai 2012 av Capricorn
Minya Skrevet 10. mai 2012 #43 Skrevet 10. mai 2012 Fortsetter litt på offtopicen om humler og hvordan de stikker Humlene har litt tykkere brodd enn vepsen, kan stikke flere ganger, men unngår helst så langt det er mulig å stikke. De har en litt annerledes sammensetning i broddgiften, så det kjennes ut som det brenner i stikket, og huden blir på en måte "brent bort" rundt stikket slik at det ser ut som du har fått et bittelite brannsår. Derfor sier man at humla brenner Det er også noen som sier at humla biter, nettopp pga størrelsen på såret du får av et humlestikk.
ninuska_ Skrevet 11. mai 2012 Forfatter #44 Skrevet 11. mai 2012 Huff og huff. I dag står det om vakt-dyrlegen i avisen! Og noen andres opplevelse med dem..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå