ninuska_ Skrevet 9. mai 2012 Forfatter #21 Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) Hevelsen har ikke gitt seg. Den har spredd seg til halsen! Hva skal jeg gjøre? Vente og se om han puster normalt? Ps. Jeg får ikke tak i vakt dyrlegen! Endret 9. mai 2012 av ninuska_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pinar Skrevet 9. mai 2012 #22 Del Skrevet 9. mai 2012 Er det flere dyrleger du kan ringe? Eventuelt ringe et annet sted å høre hva du skal gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capricorn Skrevet 9. mai 2012 #23 Del Skrevet 9. mai 2012 Hevelsen har ikke gitt seg. Den har spredd seg til halsen! Hva skal jeg gjøre? Vente og se om han puster normalt? Ps. Jeg får ikke tak i vakt dyrlegen! Uff, så ekkelt! Vakta burde vel ringe tilbake? Bare følg med på pusten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 9. mai 2012 Forfatter #24 Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) Nei, det er vel bare en vaktsentral? Etter kl 18:30. Her går den på rundgang. Verste er at denne er utenfor byen, så det er ca. 20 min å kjøre. Prøvd å ringe for femte gang nå. Nå er han... feit Og han er døsig. Ligger litt halvveis her. Jeg får ikke tatt på han, han lar meg ikke komme borti i det hele tatt. MEN han puster forsåvidt normalt enda Endret 9. mai 2012 av ninuska_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capricorn Skrevet 9. mai 2012 #25 Del Skrevet 9. mai 2012 Nei, det er vel bare en vaktsentral? Etter kl 18:30. Her går den på rundgang. Verste er at denne er utenfor byen, så det er ca. 20 min å kjøre. Prøvd å ringe for femte gang nå. Nå er han... feit Og han er døsig. Ligger litt halvveis her. Jeg får ikke tatt på han, han lar meg ikke komme borti i det hele tatt. MEN han puster forsåvidt normalt enda Skikkelig ekkelt det her. Hvor fort gikk hevelsen ned sist da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 9. mai 2012 Forfatter #26 Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) Skikkelig ekkelt det her. Hvor fort gikk hevelsen ned sist da? Han hadde ikke hevelse sist.. da sa dyrlegen at jeg måtte komme innom med en gang om han fikk hevelse. For da hadde han en allergisk reaksjon, og det kunne være farlig. Denne gangen hovnet han opp - og han har ikke blitt mindre hoven nå. Jeg har fått kontakt med vaktsentralen nå. Det tok sin tid. Hun virket helt fjern! Jeg føler meg absolutt ikke tryggere nå.. Jeg forklarte alle symptomene, og jeg sa at han hadde blitt blek (tannkjøtt og øyekrok er helt hvitt - jeg har så vidt fått åpnet munnen hans, men han prøver å bite meg, også når jeg stryker han nedover kroppen), han lager litt rare lyder og han virket mer fjern nå, og da fikk jeg som svar at: "Nei, du kan jo komme innom kl 21:00. Jeg er ikke der nå, så... det passer kl 21:00." Det eneste jeg kan "berolige" meg med er at han puster normalt. Det er jo det viktigste nå Endret 9. mai 2012 av ninuska_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pinar Skrevet 9. mai 2012 #27 Del Skrevet 9. mai 2012 Men kan du ringe et annet sted for å høre hva de sier om situasjonen?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 9. mai 2012 Forfatter #28 Del Skrevet 9. mai 2012 Jeg aner ikke hvor! Alle dyrlegene er stengt. Jeg har prøvd å ringe for å se om de har ulik åpningstid, men alle er stengt. Det er vaktliste som går på rundgang, og denne dyrlegen har vakt denne dagen eller uka (jeg aner ikke åssen det funker). Jeg har prøvd å lete etter privat dyrlegevakt, men jeg klarer ikke finne mer enn denne her. Alle telefoner er "settes over til ansvarlig vakt".. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ryvre Skrevet 9. mai 2012 #29 Del Skrevet 9. mai 2012 Om man ringer utnom åpningstid så blir man satt over til dyrlegvakta. Som Ninuska sier, spiller ingen rolle hvem man ringer da man blir satt over til samme person. Om det er 10 veterinærer i en by/fylke/distrikt (avhengig av hvordan de har delt det inn) så er det da slik at den ene veterinæren har vakt den ene uka, en annen har vakt den andre uka osv osv Som i Vestfold, dersom jeg hadde bodd i Larvik så kan jeg risikere å måtte kjøre helt til Holmestrand om noe skjer med mitt dyr om natten/helligdager dersom jeg er riktig uheldig Men til Ninuska, hvis han puster normalt nå så ville jeg ventet til i morgen og fått en time da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capricorn Skrevet 9. mai 2012 #30 Del Skrevet 9. mai 2012 Hva betyr det at tannkjøttet er hvitt tro? Uff, jeg hadde blitt redd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 9. mai 2012 #31 Del Skrevet 9. mai 2012 Meget blekt tannkjøtt (nærmest hvitt) er et typisk tegn på blodtrykksfall. Bitt av huggorm/stikk av insekter som veps kan føre til sjokkutvikling (som innebærer akutt kraftig blodtrykksfall). Anbefaler vetrinæren ja, og nå er klokken det tidspunkt hvor du aller nådigst fikk lov til å komme.... Jeg håper dere er der, ninuska_, hos vetrinæren. Og jeg håper det har gått godt. Varm klem fra bekymret Lille-pus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 9. mai 2012 Forfatter #32 Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) Vi dro ikke. Jeg ringte dyrlegen i Oslo, av den enkle grunn at hun i min by var helt fryktelig. Både måten hun snakket til meg og "diagnosen" hennes. Grunnen til at han måtte komme? Byllen (hevelsen) måtte tappes.. Og "hun kona di sa katten skulle dø istad, ja, så den lever nå?" når vi ringte for å si at vi ikke kom. Jeg hadde bare sagt at det var merkelig med ventetid på to timer på en akutt-vakt: det kunne jo ha vært for sent da. Jeg syns denne diagnosen hennes virket merkelig. Legen i Oslo sa at det eneste de kunne gjøre var å gi han kortison for å dempe hevelsen, men siden det nå hadde gått 4 timer, hadde hevelsen også vært på sin topp. Hvis han skulle fått problemer med pusten, hadde det vært på denne toppen. Og at han var nok blek siden han er stukket og hoven. Hvis den ikke gikk ned til i morgen, skulle jeg dra innom dyrlegen. Jeg ble så stresset av hun første! Tenk å være slik mot noen som er bekymret for dyret sitt. Jeg vurderte å dra en periode for å være sikker, men jeg hadde ikke stolt på henne et sekund, og etter hun fantastiske i Oslo, bestemte jeg meg for å bli. Hun forklarte alle mulige behandlinger hvis jeg skulle dra til dyrlegen, hva jeg kunne gjøre selv (som få i han drikke og mat), hva jeg skal gjøre videre etc. Han hadde heller ikke brukket seg, så det var liten sannsynlighet for at humlen var i halsen eller munnen enda. Som kunne vært en ting dyrlegen kunne gjort. Uff. NÅ bør han holde seg unna disse insektene! Endret 9. mai 2012 av ninuska_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ryvre Skrevet 9. mai 2012 #33 Del Skrevet 9. mai 2012 Uff, vet alt om å være i kontakt med slike dyrleger. Jeg har ilder som holdt på å dø fra meg av ukjent årsak. Ringte dyrlegevakta og fikk prate med ufyselig kvinnemenneske, og når jeg ble irritert på henne så innrømmet hun til slutt at hun ikke syns jeg burde komme for det var visst bare å kaste penger ut av vinduet da hun ikke hadde peiling på ildere, men at hun godt kunne avlive henne! Jeg mener, hun burde da klare å legge dyret mitt på drypp siden ilderen min var totalt dehydrert!! Heldigvis har jeg jobbet på dyreklinikk og har bittelitt kunnskap, så jeg gjorde noe man egentlig ikke burde og det var å "leke" veterinær selv. Jeg hadde kanyler og diverse liggende og lagde egen saltvannløsning og klarte å holde henne i live til dyrlegen min åpnet neste morgen I dag er hun heldigvis frisk igjen etter 5 uker med tvangsmating døgnet rundt (de må ha mat minst hver 4. time) og er sprekere i dag enn hva hun var før hun ble syk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 10. mai 2012 #34 Del Skrevet 10. mai 2012 Det var da enda godt at det gikk godt. Så måtte du desverre oppleve ulempen ved vetrinærvakt... Den går på omgang mellom de vetrinærer som er med på vaktordningen. Det betyr at man kan være akkurat så uheldig som dere var i går kveld. Godt du har et godt hode, og ringte Oslo for å få råd fra dem også - og han lille 'humlepungen' du har i hus (han på 4 ben), han får vi indelig håpe nå har fattet poenget med alt som flyr, lager summelyd og har på pysjamas (striper). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora M. Skrevet 10. mai 2012 #35 Del Skrevet 10. mai 2012 Ja, nå må han vel da endelig ha lært vel! Skjønner at det må ha vært både skremmende og ekkelt for deg, og spesielt når man blir møtt på en sånn måte når man er på sitt mest sårbare. Det er jo som Lille-pus sier slik at på veterinærvakta kan man risikere å møte både det ene og det andre dessverre.. Det er vel en 'kudoktor' du har vært borti tenker jeg, og istedenfor å innrømme sin egen utilstrekkelighet og gjøre det beste hun kan, så gjør hun det på denne måten. Mulig hun er flink med andre dyr, men å være veterinær (spes. når det kommer til kjæledyr) handler jo like mye om å 'behandle' mennesker som å behandle dyr, og der er det noen som har endel igjen å lære. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 10. mai 2012 Forfatter #36 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Ja, jeg er vant til en fantastisk dyrlege som har bedt meg ringe når som helst for å få råd og hjelp om det skulle være noe. Alltid fått så god oppfølging og støtte fra de som jobber der at jeg ble helt satt ut av hvordan denne legen var. Jeg tenker at hvis hun ikke hadde hatt tid, så hadde hun hvertfall kunne gitt nogenlunde råd. Det er feil at man skal føle seg mer usikker etter å ha snakket med en dyrlege! Han er nesten normal igjen. Det er en pitteliten hevelse igjen på den siden der han har blitt stukket, og jeg har tenkt å ta han med til dyrlegen i morgen om den ikke har gått ned til da. Han virker i fin form og spretter rundt i sola. Tør ikke la han gå ut før han er hundre prosent fin (han som har nå blitt bitt av ute-basillen), så får han nyte sola på verandaen nå. Ja, Lille-Pus, han burde jo ha lært seg hva disse i pyjamas betyr nå Desssverre er han på jakt etter de allerede.... Den sta lille katten! Å bli stukket/brent to ganger på så kort tid er tydeligvis ikke nok... men jeg ser at han jakter ikke like iherdig på dem; han følger mer etter framfor å prøve å fange de. Jeg får hjertet i halsen hver gang jeg hører en bzzzzzz-lyd Takk for alle svar! Det er godt å ha KG iblant, ja, og alle fine menneskene her inne Ps: jeg lurer egentlig på om vi har mye humler her i nærheten et sted - de flyr innom hvert femte minutt. Får undersøke det litt nærmere. Endret 10. mai 2012 av ninuska_ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ryvre Skrevet 10. mai 2012 #37 Del Skrevet 10. mai 2012 Kan hende dere har et bol i nærheten. Her har vi et digert bol ved kjellervinduet og det kommer slike monsterhumler derifra hver vår 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 10. mai 2012 #38 Del Skrevet 10. mai 2012 Kan hende dere har et bol i nærheten. Her har vi et digert bol ved kjellervinduet og det kommer slike monsterhumler derifra hver vår Enig. Det er en rimelig stor sannsynlighet for at ninuska_ og pusegutten har et humlebol et eller annet sted i rimelig nærhet (i hagen). De store 'monsterhumlene' er nok 'hennes kongelig høyhet dronningen' Trøsten får være at med mindre man begynner å tygge på dem så er humler ganske fredelige. Pene er de også, og de har myk og deilig pels. Jeg vet, - for jeg liker å klappe humler på hodet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capricorn Skrevet 10. mai 2012 #39 Del Skrevet 10. mai 2012 Enig. Det er en rimelig stor sannsynlighet for at ninuska_ og pusegutten har et humlebol et eller annet sted i rimelig nærhet (i hagen). De store 'monsterhumlene' er nok 'hennes kongelig høyhet dronningen' Trøsten får være at med mindre man begynner å tygge på dem så er humler ganske fredelige. Pene er de også, og de har myk og deilig pels. Jeg vet, - for jeg liker å klappe humler på hodet Har alltid trodd det var pelsen som brant. Hva brenner da? Det er forresten veldig vondt. Føler med pusegutten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 10. mai 2012 #40 Del Skrevet 10. mai 2012 Har alltid trodd det var pelsen som brant. Hva brenner da? Det er forresten veldig vondt. Føler med pusegutten. Luringene har brodd, - som de stikker med. Samme typen brodd som vepsen, brodd uten mothaker. Kan brukes igjen og igjen og igjen. En bie stakkar den signerer sin egen dødsdom i det den stikker. Det skal vel, sånn i ærlighetens navn, nevnes at det er neimen ikke ofte man får syn på en humlebrodd. Humlestikket føles som det brenner (sider de som har prøvd). Jeg mistenker at det kan være litt av grunnen til at man sier humler brenner Jeg lærte også som liten at humler brenner. Og som voksen måtte jeg oppdatere barndommens litt feilaktige kunnskap med ny kunnskap om at humler har stikkbrodd, - og den bruker de når de må 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå