Gå til innhold

Humle vs katt

ninuska_

Anbefalte innlegg

Kan det vært farlig for katter?

Han har hatt den i munnen og han slikker seg mye rundt munnen. Han stikker på en måte ut tunga. Jeg skjønner at han har blitt brent. Kan den hovne opp?

Har ringt dyrlege, men hun måtte ringe meg opp igjen. Så i mellomtiden: har noen erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Opphvning i munn/svelg/tunge er alltid skummelt dersom det hovner mye slik at respirasjonen (pusten) påvirkes.

Det er vel avhengig av hvor langt bak i munnen/svelget han hadde humlen da den fikk panikk, og forsvarte seg med det de våpen den var utstyrt med...

Opphovet tunge er heller ikke spesielt morsomt dersom humlens treffpunkt for stikkene er langt bak på tungen.

Jeg sier stikkene i flertall da humler (dronninger og arbeidere) har en helt glatt, fin brodd som dermed kan brukes til å stikke flere ganger etterhverandre (sånn i motsetning til bier som signerer sin egen dødsdom i det de stikker med en brodd som har mothaker).

Med andre ord; her kan han fint ha fått flere stikk i munnhule, tunge og/eller svelg :(

Edit: Leif

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrlegen sa at det kunne være farlig om han hovnet opp. Han har ikke hatt noen allergisk reaksjon i løpet av den første halvtimen, men det kunne hovne opp til tross for det. Noen ganger kan det ta flere timer (han snakket ut fra stikk på poten og synlige steder) før det hovner helt opp. Jeg sitter og nistirrer på han hvert sekund føles det ut som. Han ligger rolig i buret sitt og slapper av. Han har lekt litt, drukket og spist litt i mellomtiden fra hendelsen skjedde. Nå er det jo trossalt 2,5 time siden det skjedde, så jeg krysser fingrene for at det er over. Han ser litt... "feit" ut under haka, og munnen hans er litt mer åpen enn den pleier.

Ja, det så ut som om han hadde det veldig vondt/ubehagelig. Han har siden den tid: åpnet munnen, stukket ut tunga mange ganger og gjespet. Jeg har hatt han på ryggen for å se om tungen er hoven, men jeg vet ikke helt hvordan den skal se ut, så det føles veldig vanskelig å bedømme.

Om han blir kortpustet, hvordan merker jeg det? Han kommer vel til å "reagere" så jeg ser det?

Stakkars pus. :(

Edit: Han har hatt den lenge i munnen, for det tok en stund før jeg fikk tak i han når han gjemte seg. Jeg turte ikke stikke hånda inn under for å ta tak i han. Jeg er selv allergisk, så jeg tenkte å prøve å ikke ha to tilfeller på samme tid. Første gang jeg så han hadde han den helt framme slik at den bzzz'et mellom tennene foran. Men han har gnagd litt på den, selv etter at han har blitt brent, for det virket som om han ble mer irritert og skulle ta den mer når den stakk han. Han kastet den ut av munnen og "pep". Håper han har lært nå!

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har jo gått noen timer nå, jeg vil vel tro at hvis det var fare på ferde så hadde du oppdaget det for lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff disse dumme dyra. Hadde en hund som var helt gal etter hoggorm og fant dem overalt, noe som resulterte i at jeg aldri gikk tur i skogen om sommeren :(

Bare å følge med i tiden som kommer.

Om den blir kortpustet så ser du det lett, for da vil den få problemer med å puste skikkelig og hiver etter pusten liksom.

At pusen din slikker mye, stikker ut tunga og slikt så er det nok fordi detgjør litt vondt/er en ubehagelig følelse i munnen, det vil sikkert gi seg til i morgen dersom.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jo gått noen timer nå, jeg vil vel tro at hvis det var fare på ferde så hadde du oppdaget det for lengst.

Det tror jeg også, men det hjelper ikke på at jeg ikke føler meg helt trygg helt enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det tror jeg også, men det hjelper ikke på at jeg ikke føler meg helt trygg helt enda ;)

Absolutt forståelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg tror dette går bra nå jeg. Spesielt siden det begynner å bli litt tid siden han var i kamp med humlen.

Normale kattetunger: Lenke

Men, hvorvidt man får lov til å studere den hjemmlige kattetungen er jo en helt annen sak.....

P.s. Har en sort jeger her som har veps som sitt spesiale. d.s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille-pus: jeg måtte le litt nå. Så søte kattetunger! :rodmer:

Jeg skal ta en titt litt senere! Han vasker seg og slapper av nå, så jeg vil ikke forstyrre han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint om noen kunne fortelle meg at det er trygt å legge seg nå. At faren er over for lengst.

Han ser fin ut, har drukket og spiser når nåværende øyeblikk. Men... ørene mine spisser seg om jeg hører et lite gjesp eller hva som helst fra han. Ja, han skremte meg ordentlig i dag. Disse dyra :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
AnonymBruker

Han har det veldig bra :hoppe:

Godt å høre

Håpe han har fått avsmak for humlesnacks nå da :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Da har vi en ny situasjon... med hovent, stort kinn... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart hun ikke lærer. Pleier ikke katter å ha god hukommelse da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...