AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #21 Skrevet 23. april 2012 De bruker altså 50 arbeidstimer på å fotografere og redigere ett bryllup. Hva bruker de all tiden på? Det er altså nesten 7 arbeidsdager. Redigering tar faktisk utrolig lang tid om det skal gjøres skikkelig. Hilsen fotograf 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #22 Skrevet 23. april 2012 De bruker altså 50 arbeidstimer på å fotografere og redigere ett bryllup. Hva bruker de all tiden på? Det er altså nesten 7 arbeidsdager. Jeg er fotografen som viste til prisene jeg tar ganske langt opp i posten. Mesteparten av tiden går med til bilderedigering av flere hundre bilder. Bare en brøkdel går med til den faktiske fotograferingen, og jeg blir like provosert hver gang når noen insinuerer at jeg må ha en vanvittig høy timelønn - det er langt, langt fra sannheten. Før bryllupet brukes rundt en time på kundemøte, så er det planlegging, fakturering, klargjøring av utstyr (tømme minnekort, lade batterier, pusse objektiver), fotografering, overføring av bilder, etterbehandling (det som tar mest tid), brenning av cd, pakking og sending. Alt dette tar mange timer, og som en nevnte over er det ikke slik at man faktisk sitter igjen med den timelønnen det blir om du deler beløpet på antall timer (feks 50) som skissert: det skal trekkes MVA, studioleie skal betales, forsikring av utstyr, innkjøp av utstyr, innkjøp av annet materiell, software, og til slutt skatt. Så neste gang - tenk før du skriver, vær så snill. 4
Amens Skrevet 23. april 2012 #23 Skrevet 23. april 2012 Redigering tar faktisk utrolig lang tid om det skal gjøres skikkelig. Hilsen fotograf Så hvor mange timer går med til hva? Hva gjør dere? Jeg sier ikke at fotografer ikke håndverkere for det er dere. Mange er skikkelig flinke og. Og noen er kraftig overbetalt, men det gjelder jo alle yrkesgrupper. Jeg misstenker at det er dyre fotografer som tar de samme standarbildene år ut og år inn som gir de som er mer i grenseland mot kunstnere ett dårlig rykte.
Amens Skrevet 23. april 2012 #24 Skrevet 23. april 2012 Jeg er fotografen som viste til prisene jeg tar ganske langt opp i posten. Mesteparten av tiden går med til bilderedigering av flere hundre bilder. Bare en brøkdel går med til den faktiske fotograferingen, og jeg blir like provosert hver gang når noen insinuerer at jeg må ha en vanvittig høy timelønn - det er langt, langt fra sannheten. Før bryllupet brukes rundt en time på kundemøte, så er det planlegging, fakturering, klargjøring av utstyr (tømme minnekort, lade batterier, pusse objektiver), fotografering, overføring av bilder, etterbehandling (det som tar mest tid), brenning av cd, pakking og sending. Alt dette tar mange timer, og som en nevnte over er det ikke slik at man faktisk sitter igjen med den timelønnen det blir om du deler beløpet på antall timer (feks 50) som skissert: det skal trekkes MVA, studioleie skal betales, forsikring av utstyr, innkjøp av utstyr, innkjøp av annet materiell, software, og til slutt skatt. Så neste gang - tenk før du skriver, vær så snill. Du tar betalt for å lade batteriene til kamraet? Dere jobber sikkert hver eneste time dere fakturere, men det blir enda for dyrt for meg. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #25 Skrevet 23. april 2012 Du tar betalt for å lade batteriene til kamraet? Dere jobber sikkert hver eneste time dere fakturere, men det blir enda for dyrt for meg. Jeg har ikke anledning å jobbe for mindre enn det jeg tar, hva folk velger å betale for brudekjole, mat, ringer, fotografering e.l blir opp til hvert par. 1
rachel who Skrevet 23. april 2012 #26 Skrevet 23. april 2012 Jeg ville logget inn på Facebook og søkt opp fotograf Lisbeth Jacobsen. Sinnsykt flink. 'Hvor i verden hører hun til da?
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #27 Skrevet 23. april 2012 'Hvor i verden hører hun til da? Oslo og omegn 1
CathFoto Skrevet 23. april 2012 #29 Skrevet 23. april 2012 Ang. tidsbruk så nevnte jo den fotografen som hadde pris heldagsbryllup som makspris, og da blir jo også makstidsbruk også. Jeg kan selvfølgelig bare snakke for meg selv når det gjelder dette. Men kan se for meg at noe slikt ikke er urealistisk: -Møte med kunden: 1-1,5 time -Finne fotosted: 2-3 timer (0 om man fotograferer i studio) -Research om vielsessted/lokale: 1 time -Foto heldags: 10-15 timer -Kjøretid: Kommer an på hvor det er -Opplasting bilder: 30 min -Sortering bilder: 4-5 timer (flere tusen bilder i løpet av en dag) - Redigering av ca 1000 bilder: Vanskelig å si, men denne fotografens estemat ca blir det 31 bilder i timen om tidsbruken ellers er lik. Og 31 bilder i timen er neppe realistisk. -Ferdigstilling av endelig produkt: 1-2 timer Så da ender jeg opp med mye mer enn 50 timers arbeid for 1000 bilder av et heldagsbryllup uten at tidsbruken er helt crazy. Jeg skjønner godt at folk synes 16.000,- for det de opplever er en dags arbeid er fryktelig mye penger. Men håper at når dere ser regnestykket på mva, skatt, trygdeavgift og tidsbruk så ser man at vi absolutt ikke tar oss for godt betalt ift hva vi sitter igjen med i timeslønn. Det vil nesten alltid lønne seg for en fotograf å heller ta 3-4 portrett-bryllupsfotograferinger i løpet av en dag i stedet for 1 heldagsbryllup. Dette fordi den som tar 16.000,- for en dag fort kan ta 5000,- pr. portrett-bryllupsfotografering. Bildemengden bli mye mindre, kanskje maks 50 pr.brudepar og du bruker ofte færre fotograferingstimer. 4 par i bryllupssesong på en dag er absolutt ikke uvanlig, og da er plutselig dagsinntekten din før alle utgifter 20.000,- og redigeringstiden kan være 1/4(200 bilder i stedet for 1000, men portretter tar litt lengre tid å redigere enn dokumentariske). Men heldigvis så er vi ikke bare opptatt av penger, hadde vi vært det så hadde vi nok drevet med noe helt annet :0) 2
Gjest Offensive Pie Skrevet 23. april 2012 #30 Skrevet 23. april 2012 Jeg synes dette tydelig viser hva bryllupsfotografer, spesielt de som skal være med hele dagen, bruker tiden sin på. 1
Anglofil Skrevet 26. april 2012 #31 Skrevet 26. april 2012 Betalte 8000 kr for 2 timers fotosession + at hun fotograferte hele vielsen. Da fikk vi nesten 1000 bilder i høytoppløselig format på to dvd'er. Vi hadde også møte med fotografen i forkant. Jeg er dog glad for at jeg begynte å planlegge tidlig, for jeg booket fotograf over to år før bryllupet, og hadde jeg booket fotograf to år senere så hadde vi måtte betale 2000 kr ekstra. Vi fikk nemlig fotograferingen til avtalt pris. Forøvrig må jeg si at fotografen var utrolig dyktig og flink. Mvh Yvonne
Gjest Adriane Skrevet 26. april 2012 #32 Skrevet 26. april 2012 Betalte 8000 kr for 2 timers fotosession + at hun fotograferte hele vielsen. Da fikk vi nesten 1000 bilder i høytoppløselig format på to dvd'er. Vi hadde også møte med fotografen i forkant. Jeg er dog glad for at jeg begynte å planlegge tidlig, for jeg booket fotograf over to år før bryllupet, og hadde jeg booket fotograf to år senere så hadde vi måtte betale 2000 kr ekstra. Vi fikk nemlig fotograferingen til avtalt pris. Forøvrig må jeg si at fotografen var utrolig dyktig og flink. Mvh Yvonne Kan jeg spørre hvilken fotograf du brukte, Yvonne?
Anglofil Skrevet 26. april 2012 #33 Skrevet 26. april 2012 Kan jeg spørre hvilken fotograf du brukte, Yvonne? Ja, hun heter Irene Yrstad. Kjempekoselig dame. Mvh Yvonne
Gjest Daenerys Skrevet 26. april 2012 #34 Skrevet 26. april 2012 Så hvor mange timer går med til hva? Hva gjør dere? Jeg sier ikke at fotografer ikke håndverkere for det er dere. Mange er skikkelig flinke og. Og noen er kraftig overbetalt, men det gjelder jo alle yrkesgrupper. Jeg misstenker at det er dyre fotografer som tar de samme standarbildene år ut og år inn som gir de som er mer i grenseland mot kunstnere ett dårlig rykte. Skal vi se. Komposisjon, justere utsnitt, manipulere bort hårstrå som fyker overalt, klippe ut forstyrrende ting i bakgrunnen, gjøre huden perfekt (i alle fall på close-ups), gjerne fikse sminke, perfeksjonere fargene, justere lys, skarpe opp bildet, sikkerhetskopiere, klargjøring til print ++. Man kan gjerne bruke en halvtime per bilde om man skal være helt perfektsjonist. Og så skal du gjøre dette på ca 100-500 bilder. Regn på det selv. Man gir ikke et halvveis-bilde til et bryllupspar, det eneste håndfaste man har fra selve dagen. Da skal resultatet være perfekt. Jeg syns du er i overkant kritisk, nesten så du skulle prøvd deg som bryllupsfotograf selv. Er gjerne da man ser hvor vanskelig jobben er, og hvor mange timers arbeid som ligger bak. Sjekk regnestykket på forrige side, så ser du den faktiske timelønnen. Selv har jeg gjort noen bryllup til 5000 kroner, og gjør nok det igjen til jeg føler jeg har kompetansen til å ta mer. Personlig ville jeg aldri ha redigert over 100 bilder for de 5000 kronene.
signe425 Skrevet 26. april 2012 #35 Skrevet 26. april 2012 vi betaler 6000 for fotografering etter kirken og en cd med min. 50 høytoppløselige bilder. da er også time før fotografering inkl.
Gjest Adriane Skrevet 27. april 2012 #36 Skrevet 27. april 2012 Ja, hun heter Irene Yrstad. Kjempekoselig dame. Mvh Yvonne Tusen takk! Da skal jeg "sjekke" henne ut litt, og sette henne opp på min "potensielle fotografer"-liste Jeg har vel egentlig bestemt meg for fotograf, men hvis jeg ser at budsjettet sprenges, kan det være jeg må endre på det. (Har ikke bestilt ennå, er en stund til)
^me^ Skrevet 27. april 2012 #37 Skrevet 27. april 2012 (endret) De bruker altså 50 arbeidstimer på å fotografere og redigere ett bryllup. Hva bruker de all tiden på? Det er altså nesten 7 arbeidsdager. - vel..si at de har en heldags da og fotografen tar 600-1000 bilder, som alle som redigeres, det tar tid gitt... - det blir i tillegg en lang dag som fotograf også på bryllupet! - kanskje fotografen har lang reisevei? - fotografen har også masse dyrt fotoutstyr han bruker som også må betales inn.. Endret 27. april 2012 av ^me^
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå