Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har siden november 2011 gått ned 12 kg og veier nå 73 kg. Målet har hele veien vært å ende på 65 kg innen 1.juli. Ser at jeg muligens kommer til å bruke noe lenger tid (ca 3-4 uker), men det er greit.. Problemet er bare at det ser ut som vektnedgangen har stoppet opp..

Forrige uke hadde jeg gått ned 1,6 kg og denne uka har jeg plutselig gått opp 0,3 kg;( Blir jo litt deppa av det, når jeg har trent 6 ganger i uka og vært forholdsvis flink med kostholdet. Feiret 3-års bursdag for min eldste sønn i går, så en kakebit og litt gele ble det, og litt sjokolade på lørdag, men det har ikke hatt noe særlig å si på vekttapet tidligere, derfor har jeg tillatt meg å unne meg litt godt i helgene.

Til vanlig spiser jeg en nutrilett-bar til frokost, 2 knekkebrød (Wasa Sport) til lunsj og helt vanlig middag (alt fra kyllingfilet med ris, saus og grønnsaker til grandiosa), dersom jeg trener på kveldstid (1 dag i uka) Spiser jeg en nutrilett-bar like etter trening også.. Drikker stort sett kun vann. Brus kun i helgene...

Treningen består av styrke, cardio og baseøvelser. En vanlig treningsøkt kan se slik ut (2 dager i uka):

10 min oppvarming på sykkel

30 min styrke trening på armer eller ben (6 øvelser a 3 gjentakelser, 2 runder)

15 min cardio (tredemølle med økende intensitet hvert 5. min eller elipsemaskin med hurtig "stepping" hvert 3. min)

15 min med baseøvelser ( diverse versjoner av sit-ups, planken, rygghev, push-ups)

Har også en intervalløkt på ca 35 min en dag i uka + håndballtrening en dag i uka.

Høres ikke dette ut som en plan som burde få kiloene til å forsvinne da?

Endret av Que
Videoannonse
Annonse
Skrevet

OH my goood 0,3 kilo?????

Takk for interessant svar, ja...

Poenget er vel ikke at det BARE er 0,3 kg, men at jeg faktisk har gått opp og ikke evt stått stille.. Det har skjedd flere ganger at det plutselig står stille i 1-2 uker. Og jeg synes det er irriterende, når jeg ikke gjør noen store forskjeller de ukene det står stille i forhold til de ukene det går nedover...

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du får i deg altfor lite næring. Bytt ut nutrilettene med proteiner! Banan rett etter trening, og deretter fokus på proteiner til middag. Når du trener 6 dager i uken må du faktisk ha et skikkelig kosthold ved siden av!

Skrevet

Høres ut som du får i deg altfor lite næring. Bytt ut nutrilettene med proteiner! Banan rett etter trening, og deretter fokus på proteiner til middag. Når du trener 6 dager i uken må du faktisk ha et skikkelig kosthold ved siden av!

6 dager i uka er et unntak, vanligvis er jeg på 4 ganger i uken, men det kan kanskje være en faktor. Jeg er fæl på å la spise mindre dersom vekta står stille, men det virker kanskje mot sin hensikt.. Da skal jeg prøve å spise mer frukt i hvert fall.. Bruke det som mellom-måltider;)

AnonymBruker
Skrevet

Vil skyte inn noen ting:

1. Vekta varierer. Prøv f.eks å vei deg morgen, kveld, før middag, etter middag. Så får du en ide om hvor mye du varierer på vekt. Jeg kan nesten gå opp og ned et kilo annenhver dag ettersom væske og mat innhold.

2. Husk at du har forbrent bort mye fett, og fått mye muskler. Som du sikkert vet, muskler veier mer enn fett. Fokuset på vekt synes jeg er litt feil, mål heller størrelse rundt armer, liv, hofte, lår osv.. Til slutt vil du øke i vekt men minke i omkrets (om man kan si det), men det er jo en god ting :)

Høres ut som du er motivert og det har gått veldig bra i riktig retning, ikke gi opp og ikke mist motet!

Skrevet

Har siden november 2011 gått ned 12 kg og veier nå 73 kg. Målet har hele veien vært å ende på 65 kg innen 1.juli. Ser at jeg muligens kommer til å bruke noe lenger tid (ca 3-4 uker), men det er greit.. Problemet er bare at det ser ut som vektnedgangen har stoppet opp..

Forrige uke hadde jeg gått ned 1,6 kg og denne uka har jeg plutselig gått opp 0,3 kg;( Blir jo litt deppa av det, når jeg har trent 6 ganger i uka og vært forholdsvis flink med kostholdet. Feiret 3-års bursdag for min eldste sønn i går, så en kakebit og litt gele ble det, og litt sjokolade på lørdag, men det har ikke hatt noe særlig å si på vekttapet tidligere, derfor har jeg tillatt meg å unne meg litt godt i helgene.

Til vanlig spiser jeg en nutrilett-bar til frokost, 2 knekkebrød (Wasa Sport) til lunsj og helt vanlig middag (alt fra kyllingfilet med ris, saus og grønnsaker til grandiosa), dersom jeg trener på kveldstid (1 dag i uka) Spiser jeg en nutrilett-bar like etter trening også.. Drikker stort sett kun vann. Brus kun i helgene...

Treningen består av styrke, cardio og baseøvelser. En vanlig treningsøkt kan se slik ut (2 dager i uka):

10 min oppvarming på sykkel

30 min styrke trening på armer eller ben (6 øvelser a 3 gjentakelser, 2 runder)

15 min cardio (tredemølle med økende intensitet hvert 5. min eller elipsemaskin med hurtig "stepping" hvert 3. min)

15 min med baseøvelser ( diverse versjoner av sit-ups, planken, rygghev, push-ups)

Har også en intervalløkt på ca 35 min en dag i uka + håndballtrening en dag i uka.

Høres ikke dette ut som en plan som burde få kiloene til å forsvinne da?

Det er normalt at vekten stanser litt opp underveis. Det er forskjellige grunner til dette, her er noen faktorer:

1) Muskler veier mer enn fett. Du bygger nå muskler og fettet forbrenner. Etterhvert vil disse konvergere, og du må se etter andre indikatorer for at du blir sunnere (og slankere). Se på klesstørrelsen/mål deg og lag en plan over utholdenhet og styrke hvor du skriver inn utviklingen.

2) For kvinner vil menstruasjonssyklusen påvirke vekten med så mye som 2kg +/-. Det sier seg selv at vekt ikke blir den beste måten å måle fremgang på.

3) Vekten varierer alt etter tidspunkt på dagen, hva vi har spist/drukket (har innabords) osv.

4) Vekten er ikke et perfekt instrument og kan måle forskjellig fra minutt til minutt.

Alt i alt: 300g er ingenting. Det tilsvarer null.

Når det gjelder fortsatt utvikling må du ikke låse deg fast i gamle mønstre. Du må utfordre deg selv når du trener. Du må utvide kardiotreningen din, 15min to ganger i uka og 35min intervall er ikke nok. Det er tross alt dette - sammen med tung styrketrening - som øker forbrenningen mest. Prøv å løpe rolige økter 1-2 ganger i uka i tillegg til det du i dag trener.

Når det gjelder mat, så må du gjøre noen endringer. Slutt med nutrilett som frokost, gi kroppen ordentlig og sunn mat. Grovbrød, havregrøt, kokt egg osv er gode frokoster. Lunsj må utvides med i hvertfall ett knekkebrød og grønnsaker/frukt. Etter styrketrening bør du gi kroppen litt proteinholdig mat, for eksempel fisk, bønner eller egg.

Du skriver også at du drikker "stort sett" vann, men brus i helgene, og at du unner deg litt "i helgene". Vær ærlig med deg selv: hvor mye brus er det snakk om? Og spiser du godteri fra fredag til søndag?

Det er IKKE farlig å unne seg litt ekstra på en bursdag, det må du bare gjøre. Et kakestykke er ikke farlig nå og da.

Det er godt å spise sjokolade på lørdagen, men ikke strekk kosen over flere dager. Vær streng med at det kun er lørdagen som er kosedag.

Som regel tror vi at vi spiser mye sunnere og trener mye bedre enn vi faktisk gjør. Vurder derfor for deg selv om du egentlig er fornøyd med innsatsen, eller om det er rom for forbedringer.

Ellers vil jeg bare si: Godt jobba så langt og lykke til videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...