AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #1 Skrevet 23. april 2012 Hvordan er det A skal uttales på engelsk? Som i A dog, A cat. Jeg lærte på skolen på barneskolen at det heter Æ cat, Æ dog og sånt. Og det var bokstavelig talt Æ, kanskje en litt kort Æ (æh) vi lærte. Men utover 7 så begynte flere å utale det med ca. vanlig A-lyd (eller ah, eller noe) og i 8 gjorde alle det inkludert læreren uten at noen sa noe. Men så hører jeg på amerikanske filmer og for meg så høres det ut som de vanligvis uttaler det med A-lyd, kanskje ikke bokstavelig norsk A, men det er i hvertfall ingen Æ heller, mulig en mellomting, men høres ut som A for meg. Så hva er egentlig riktig? Er det bare noe forskjell på amerikansk og britisk her bare?
Chloe- Skrevet 23. april 2012 #2 Skrevet 23. april 2012 Jeg prater Amerikansk-engelsk, og sier omtrentlig kort "ej".
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #3 Skrevet 23. april 2012 Det uttales ikke æ, men noe mer a la "uh" eller "øh" som når noen slår deg i magen, bare med mindre kraft. Lyden kalles schwa og er trykksvak. A kan også uttales ej slik som man uttaler bokstaven A i det engelske alfabetet - dette når den er trykksterk. Det er ingen stor forskjell på britisk og amerikansk engelsk her såvidt jeg vet, mens australsk/newzealandsk engelsk har veldig lyse vokaler generelt, så a-ene blir mer til e-er og e-ene til i-er. 2
Okapi Skrevet 24. april 2012 #4 Skrevet 24. april 2012 Som AB over påpeker er det snakk om en schwa. Lyden finnes også i norsk, for eksempel i verbendelser i infinitiv. Sitte, hoppe, løpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå