Jesse Skrevet 23. april 2012 #1 Skrevet 23. april 2012 Er det noen her som har barn i en kristen barnehage her, som ikke er spesielt kristne selv? Vi er ikke kristne, og datteren vår er ikke døpt. Vi har nå fått tilbud om barnehageplass i en kristen barnehage med utvidet kristen formålsparagraf fra høsten av.. Er veldig i tvil om vi skal takke ja til plassen. Føler dere som har barn i slike barnehager, at det er veldig mye fokus på kristendommen hele tiden, eller er det mest/kun ved høytider?
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #2 Skrevet 23. april 2012 Ønsker du at barnet ditt skal hjernevaskes til å ikke kunne tenke selv men hele tiden bli fortalt hva barnet skal tenke? Hvis ikke så finn deg en seriøs barnehage. 2
Gjest finurlig Skrevet 23. april 2012 #3 Skrevet 23. april 2012 Ønsker du at barnet ditt skal hjernevaskes til å ikke kunne tenke selv men hele tiden bli fortalt hva barnet skal tenke? Hvis ikke så finn deg en seriøs barnehage. Hva er dette for et svar?? Til TS: Jeg gikk ikke i kristen barnehage, men som barn var jeg aktiv i barnekor, barneforening og søndagsskole. Jeg gikk også på kristen videregående, og ingenting av dette har satt sine spor på meg annet enn at jeg har lært å ta gode moralske valg og ha sunne verdier. 8
Anciol Skrevet 23. april 2012 #4 Skrevet 23. april 2012 Ja i en kristen privat bhg:) vi er heller ikke kristne , men ungene blir ikke prakket på noe religion der i den bhg, der legger de mye vekt på høytider, og en enkel bordbønn:)og de har morsomme arrangementer for familiene:) Og barna får god oppfølging der:) 1
Kaffetrakter Skrevet 23. april 2012 #5 Skrevet 23. april 2012 Jeg kommer selv fra en ateistisk familie og gikk i kristen barnehage. Det eneste jeg husker som var litt spesielt var at vi sang kristne sanger. Jeg har ikke tatt noen skade av det, bortsett fra da mine søsken mobbet meg når jeg sang om Jesus hjemme :gjeiper: Jeg ble plassert i denne barnehagen fordi det var den eneste med ledig plass. Jeg syns definitivt at du skal gjøre det samme hvis du er i den situasjonen. Det er ingenting galt i å gå i kristen barnehage selv om barnet/familien ikke selv er religiøs. Selv om dere ikke er kristen tar ikke barnet skade av å lære litt om statsreligionen. Dette kan også åpne for å ha en samtale om andre religioner og trosretninger. 2
helenaa Skrevet 23. april 2012 #6 Skrevet 23. april 2012 Jeg har ikke kristen barnehage til mine barn, men jeg har inntrykk av at det er ganske store forskjeller på dem (som alle barnehager). Jeg ville vurdert ut fra hvem som er eier av barnehagen, og undersøkt litt om hva de står for. (vi er kristne, men vil ikke at barna skal bli prakket på "hva som helst") 2
Loppe Skrevet 23. april 2012 #7 Skrevet 23. april 2012 Jeg finnes ikke kristen aselv, og eri det hele tatt ganske negativ til reliigion. For noen år siden jobbet i en sånn kristen bhg, og deteren av deflotteste bhg jeg har jobbet i. Jeg opplevdedetikke som noen form for indoktrinering ellermisjonering. En gang i mnd hadde de samling nmed kristent inbhold, de sang for maten og hadde litt kristne barnesanger og sånnt. Hovedsaklig lå fokus mest på kristne verdier som medmenneskelighet, tilgivelse osv. En veldig fin bhg, og jeg hadde med glede hatt sønnen min der. 1
Silfen Skrevet 23. april 2012 #8 Skrevet 23. april 2012 En venninne hadde barn i kristen barnehage og han kom hjem og sa at moren skulle bli tatt av satan. Jeg tror riktignok IKKE at dette er normen, men den sjansen hadde jeg rett og slett ikke tatt.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2012 #9 Skrevet 24. april 2012 Er ikke kristen. Barnet mitt går i kristen barnehage. Det går helt fint. Hun synger "hvem har skapt alle blomstene" utover dette merker ikke jeg at det er en kristen barnehage. Den er ellers flott. Lite miljø, få unger, supre ansatte som virkelig bryr seg om hver enkelt unge. Det er det som betyr noe. 1
Jesse Skrevet 24. april 2012 Forfatter #10 Skrevet 24. april 2012 (endret) Takk for innspill og synspunkter folkens Jeg kjenner at det gjør meg ingenting at det er litt ekstra rundt høytider, og om de synger noen kristne sanger i ny og ne så har ikke det så mye å si..Rart blir det nok for oss som ikke er vant med det, men da får vi "veie" opp her hjemme med å holde fokus på andre ting ved høytidene.. Jeg er vel heller litt redd for at det kristne fokuset skal gå ut over det pedagogiske innholdet..Er heller ikke så kjent med hva "utvidet kristen formålsparagraf" innebærer i hverdagen. Men det er jo så forskjellig fra bhg til bhg så det er jo vanskelig å få svar på her.. Vi skal på besøk dit imorgen, så får jeg spørre og grave litt Endret 24. april 2012 av Jesse
frøkna Skrevet 24. april 2012 #11 Skrevet 24. april 2012 jeg gikk i kristen barnehage siden jeg ikke fikk plass noen andre steder. Jeg er ikke kristen og som barn skjønte jeg ikke at det var en kristen barnehage fikk nok ikke så mye ut av det. noen sanger her og der, gikk i kirken innimellom men de som jobbet der var ikke sånn kristenfrelste så det ble med det.
vogue90 Skrevet 24. april 2012 #12 Skrevet 24. april 2012 Jeg gikk i kristen barnhage selv. Vi hadde kristen samling en gang i uken, tror jeg, pluss at vi sang kristne barnesanger. Begge disse tingene syntes jeg bare var spennende, og følte ikke at jeg ble påtvunget noe som helst. Er ikke kristen i dag. Det viktigste er jo at barnet trives sammen med de andre barna og de ansatte.
The Kitten Skrevet 24. april 2012 #13 Skrevet 24. april 2012 Er det noen her som har barn i en kristen barnehage her, som ikke er spesielt kristne selv? Vi er ikke kristne, og datteren vår er ikke døpt. Vi har nå fått tilbud om barnehageplass i en kristen barnehage med utvidet kristen formålsparagraf fra høsten av.. Er veldig i tvil om vi skal takke ja til plassen. Føler dere som har barn i slike barnehager, at det er veldig mye fokus på kristendommen hele tiden, eller er det mest/kun ved høytider? Jeg har ikke barn, men har gått både i katolsk og i protestantisk barnehage, rett og slett fordi det var nærmest hjemmet vårt. Jeg er heller ikke døpt, og mine foreldre er ikke religiøse. Så vidt jeg husker, var det ikke mye fokus på religion. Vi ba bordbønn før vi spiste og gjorde kanskje litt ekstra ved jul og påske. Bortsett fra det gjorde vi vanlige barnehageaktiviteter.
The Kitten Skrevet 24. april 2012 #14 Skrevet 24. april 2012 Takk for innspill og synspunkter folkens Jeg kjenner at det gjør meg ingenting at det er litt ekstra rundt høytider, og om de synger noen kristne sanger i ny og ne så har ikke det så mye å si..Rart blir det nok for oss som ikke er vant med det, men da får vi "veie" opp her hjemme med å holde fokus på andre ting ved høytidene.. Jeg er vel heller litt redd for at det kristne fokuset skal gå ut over det pedagogiske innholdet..Er heller ikke så kjent med hva "utvidet kristen formålsparagraf" innebærer i hverdagen. Men det er jo så forskjellig fra bhg til bhg så det er jo vanskelig å få svar på her.. Vi skal på besøk dit imorgen, så får jeg spørre og grave litt Hva mener du her?
Jesse Skrevet 24. april 2012 Forfatter #15 Skrevet 24. april 2012 Hva mener du her? Nei, det ble kanskje litt feil formulert, pedagogisk kan det være uansett om det er kristent, men det jeg mener er at jeg ikke vil at det skal være FOR mye fokus på kristendommen i det hverdagslige. Dvs, at alle sanger de synger er kristne, at alle fortellinger de hører handler om personer fra bibelen osv.. Rett og slett at mye av det "vanlige" barnehageinnholdet forsvinner..
The Kitten Skrevet 24. april 2012 #16 Skrevet 24. april 2012 Nei, det ble kanskje litt feil formulert, pedagogisk kan det være uansett om det er kristent, men det jeg mener er at jeg ikke vil at det skal være FOR mye fokus på kristendommen i det hverdagslige. Dvs, at alle sanger de synger er kristne, at alle fortellinger de hører handler om personer fra bibelen osv.. Rett og slett at mye av det "vanlige" barnehageinnholdet forsvinner.. I mine barnehager gikk ikke mye av det vanlige barneinnholdet vekk. Vi sang vel kanskje noen kristne sanger i ny og ne, men jeg er ganske sikker på at vi sang andre også. Egentlig tror jeg vi sang ganske lite. Når det gjelder fortellinger, hadde vi mest vanlig eventyr. Bortsett fra rundt jul og påske. Dette vil imdlertid varierer fra barnehage til barnehage.
Daraya Skrevet 24. april 2012 #17 Skrevet 24. april 2012 Jeg er ateist, mannen er agnostiker. Vi valgte kristen barnehage for vår sønn og er kjempefornøyd. Hjemme hos oss blir det ikke noe kontakt med religion og på den måten får han det. Det er en liten familiebarnehage med veldig engasjerte ansatte, de snakker om Gud spesielt til høytidene som jul og påske og det er bare fint. Som barn var jeg troende selv og syns at det er helt greit for barn å lære om.
Gjesten Skrevet 24. april 2012 #18 Skrevet 24. april 2012 Ønsker du at barnet ditt skal hjernevaskes til å ikke kunne tenke selv men hele tiden bli fortalt hva barnet skal tenke? Hvis ikke så finn deg en seriøs barnehage. Hva er dette for et svar?? Til TS: Jeg gikk ikke i kristen barnehage, men som barn var jeg aktiv i barnekor, barneforening og søndagsskole. Jeg gikk også på kristen videregående, og ingenting av dette har satt sine spor på meg annet enn at jeg har lært å ta gode moralske valg og ha sunne verdier. Dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå