Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på visning til drømmeleiligheten om noen timer. Koster 8000kr og siden jeg skal bo med kjæresten blir jo dette 4000kr hver. Den ligger ca 30-40min gåavstand til sentrum. Så blir nok sykkel om sommeren kanskje og buss ellers.Men blir dette for dyrt for 2 studenter?

Jeg tenker

leie: 4000kr

strøm: ?

internett: ca 200kr hver

mat ca: 2000kr i mnd ivertfall

mobil: 200kr

klær/ol: 1000?

tror studiestipend er på ca 6500kr i mnd og så tenker jeg gjerne å jobbe litt ved siden av gjerne 1 gang i uka som blir ca 2000 kr el mer.

Ser ut som det kommer til å bli veldig trangt rundt økonomien...

hvor mye strøm tror dere vi vil komme til å bruke? Er en loftsleilighet.

vi må nok mest sannsynlig ha busskort til 400kr og:(

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

så lenge du har en jobb ved siden av så tror jeg det går greit. itt av sjarmen med studentlivet er jo å ha dårlig råd;) og 4000 i mnd på hver er ikke så veldig mye, tror en må regne med det.

Skrevet

Hmm.. Det høres egentlig litt for dyrt ut.. Skulle ønske jeg kunne si noe anna til deg. Niesa mi er i samme situasjon som deg og hun er på jakt etter en rimeligere leilighet nå. Hun jobber ved siden av studiene, men har alikevell problemer med alle utgiftene.. Det kan gå, men da blir det sikkert ekstemt lite til overs til å gjøre ting på fritida..

God klem til deg

AnonymBruker
Skrevet

går jo ann å jobbe mer når du har mulighet, og jobbe mye om sommeren så du har et lager med penger. i storbyene får du ikke noe for mindre enn det der.

Skrevet

egentlig synes jeg at det er super billig med tanke på hvor fint å nytt det ser ut på bildene,og det at den ikke ligger kjempelangt borte fra sentrum.

Er 2 andre jeg ser på nå,og den ene ligger på 7900kr mitt i sentrum,virker fin,men da trenger vi ikke busskort så da er de 500kr spart...ellers så fant jeg en til 6500kr så ligger på en plass som heter kronstad blir ca 1500kr billigere.Men må jo si at den vi skal se på i dag ser ut til å ha best standard, fint kjøkkent,badet ser nytt ut,kvite vegger kjempehøyt undertak og mye lys.Vi kunne jo eventuelt ha leid i 1 år å sett hvordan det blir,men vil jo helst ikke flytte hele tiden.

Skrevet

en ting til hvor mye tror dere vi vil bruke på strøm? er jo bra at det er i 3 etasje slik at det ikke er gulvkalt ivertfall. Ellers kommer strømmen til å gå på dusjing og sånn tror jeg siden kjæresten så og si aldri orker å ha ovnen på.

AnonymBruker
Skrevet

vi bor på 50 kvm og bruker 800 i mnd for tiden.

kronstad i bergen? da er det gåavstand til sentrum:)

Skrevet

Jeg tror det går. Blir selvfølgelig ikke noe luksusliv, men det går nok helt fint :)

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har jobb, og bare har 6500 i mnd ... er det ikke 6800?

Iallfall, når du trekker fra 4000 i husleie, 2000 på mat, 200 på mobil og 200 på internett, så sitter du igjen med 400 kr til strøm og klær/sosialt/andre uforutsette utgifter.

Du kan klare dette om du er forsiktig med pengene, men om du får en jobb ved siden der du får inn et par tusen i mnd, vil du klare det veldig fint.

4000 i husleie må du nesten regne med. Skal du ha noe billigere må du få deg studenthybel, eller noe annet.

Det er ganske vanlig å betale 4-5-6000 i mnd. Har en venninne som betaler 5500 i mnd inkludert strøm. Da slipper hun iallfall å bekymre seg for strømregningen.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er galskap i det hele tatt å begynne å se etter leilighet så lenge du faktisk har en jobb. Det er ikke slik at jobbene kastes etter deg. Uten jobb vil det ikke gå rundt, rett og slett.

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikret deltidsjobb, da? Med deltidsjobb går det fint. De fleste Oslo-studenter jeg kjenner betaler 4000 i husleie + strøm hos SiO til og med, 4-5000 i kollektiv. Men de jobber jo jevnt ved siden av.

AnonymBruker
Skrevet

4000,- er ikke mye i husleie pr måned. De fleste hybler i kollektiv ligger på dette nivået, så dere må sannsynligvis uansett overleve med husleie på rundt dette nivået.

Deltidsjobb? Sommerjobb du kan spare en del penger fra for å bruke til husleie gjennom året?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min samboer betaler 9000 i mnd + strøm, og det har gått kjempe fint :) Du må ta med at du får ekstra stipend i August og Januar, som regel

18 000 ca. Begge hadde også en sommerjobb så da tjente vi ca. 20-25 000 hver, så fordelte vi disse pengene utover månedene :) Og du trenger iallefall ikke å bruke 1000 kr på klær hver mnd

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva som ligger i "drømmeleiligheten", eller hvor du bor, men 4000 må du neste regne med. I Oslo koster vel de billigste studenthyblene rundt 3200(?), men det er inkludert strøm om Internett. Er varmtvann inkludert i prisen? Er det høyt under taket? Er vinduene godt isolert, hvordan er isoleringen generelt og har leiligheten én eller to yttervegger (hjørnet av bygningen).

Et vennepar fikk flere tusen i månedlig strømregning på det verste, og de frøys. Det trakk kraftig fra vinduene, de hadde svært høy takhøyde (all varmen forsvant opp), og de to ytterveggene var generelt dårlig isolert. Har dere råd til høy strømregning?

Generelt er vel 4000 noe du må regne med. Jeg synes derimot at 1000 kr/mnd på klær var mye. Der bør du kutte mye, i alle fall fram til du vet at du kan klare det økonomisk.

Skrevet (endret)

hei!

jeg har deltidsjobb hvor jeg tjener ca 7000kr i mnd men skal jeg studere til høsten kommer jeg til å trappe veldig ned på det pga studiet har en del tunge fag.

Det med klær som jeg satte under 1000kr var vel litt overdrevent,mente egentlig å ha det som sånn ekstra trygghet eller sparing om det skjer noe.Liker ikke å ha et budsjett hvor jeg hver mnd betaler alt ut liksom,det er greit å ha ekstra penger om det blir en bytur,resturant besøk eller noe. Tror det er rimelig høye priser i bergen men vi har det nok bedre enn dere som bor i Oslo vil jeg tro.

Var en som mente at hvis vi var tålmodige kunne vi finne noe bra,men tror det er et dårlig råd,venter vi lengre vil det komme flere leiligheter ut men også mye mer studenter på visningene.så kanskje vi bare skulle slått til.

En ting til leiligheten vi var på visning til i dag var like fin og fresh som på bildene bortsett fra at skråtaket løy skikkelig på bildene! det var høy undertaket der skråtaket ikke var men kjæresten min synes at det var veldig dumt da.Og det skjønner jeg forsåvidt altså.

Endret av audrey_k90
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva som ligger i "drømmeleiligheten", eller hvor du bor, men 4000 må du neste regne med. I Oslo koster vel de billigste studenthyblene rundt 3200(?), men det er inkludert strøm om Internett. Er varmtvann inkludert i prisen? Er det høyt under taket? Er vinduene godt isolert, hvordan er isoleringen generelt og har leiligheten én eller to yttervegger (hjørnet av bygningen).

Et vennepar fikk flere tusen i månedlig strømregning på det verste, og de frøys. Det trakk kraftig fra vinduene, de hadde svært høy takhøyde (all varmen forsvant opp), og de to ytterveggene var generelt dårlig isolert. Har dere råd til høy strømregning?

Generelt er vel 4000 noe du må regne med. Jeg synes derimot at 1000 kr/mnd på klær var mye. Der bør du kutte mye, i alle fall fram til du vet at du kan klare det økonomisk.

Det virka som det var bra isolert ivertfall med det intrykket jeg fikk,var tre store vinduer i skråtaket i stua men de slipper jo inn mye varme når det er sol ivertfall,de hadde ikke fyrt opp med ovn eller noe der inne og det var god temperatur. Har mye å si om leiligheten er i en kjeller eller om den er på loftet og,for her jeg bor er det kjempekaldt på gulvet så bruker mye strøm pga det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...