Gå til innhold

Lavkarbodiett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte for halvannen uke siden og regnet med at jeg skulle ha gått ned hvertfall en halv kilo. Men istedet har jeg lagt på meg!Jeg var ikke overvektig da jeg startet, men vil gjerne ned 4 kilo etter et par barnefødsler. Jeg gikk på lavkarbodiett (Noe liknende som het Montignac-metoden)for 10 år siden og det funket som bare rakkern! Men nå: nothing. Lurer på om det jeg holdt på med før jeg begynte på dietten var nok egentlig jeg-med nøkterne måltider med fokus på fet fisk og masse grønnsaker, aldri godis/kaker/brus med mindre ved spesielle anledninger... Jeg hopper tau og trener mage og rygg før frokost og går timeslange turer 4 ganger i uka-Det er det jeg får til per nå av trening.

Noen som kan si meg hva som kan ha gått galt her? Skal jeg tørre å fortsette eller skal jeg bare droppe dietten og holde meg til min sunne fornuft?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg inn alt på diett.no og sjekk kaloriinnholdet i det du spiser og revider kostholdet ditt dersom du får i deg for mye.

• Liker 2
Skrevet

Kanskje kroppen trenger litt tid på å omstille seg? Enig i den med at du må sjekke kaloriinntaket, er det alt grunner i.

Hva er en typisk dagsmeny når du går på lavkarbo? Får du i deg nok proteiner?

Skrevet

Legg inn alt på diett.no og sjekk kaloriinnholdet i det du spiser og revider kostholdet ditt dersom du får i deg for mye.

Takk for tips

Skrevet

Kanskje kroppen trenger litt tid på å omstille seg? Enig i den med at du må sjekke kaloriinntaket, er det alt grunner i.

Hva er en typisk dagsmeny når du går på lavkarbo? Får du i deg nok proteiner?

Kcal inntaket ligger mellom 1100-1500 kcal ifølge oppskriftene, men kanskje jeg har laget og spist mer enn det som står i oppskriftene. Det er mye egg, kylling og annet kjøtt der-så vil tro jeg får i meg nok proteiner, i tillegg til nøtter

AnonymBruker
Skrevet

spiser du ingen karbohydrater i det hele tatt? sorry hvis det er ett tragisk dumt spørsmål.. men det kan fort resultere i at kroppen vil spare...

• Liker 2
Skrevet

spiser du ingen karbohydrater i det hele tatt? sorry hvis det er ett tragisk dumt spørsmål.. men det kan fort resultere i at kroppen vil spare...

Nei nei nei - motsatt. Lite karbohydrater gjør at kroppen ikke trenger å spy ut store mengder med insulin som er vårt kraftigste fettlagringshormon. Holder man insulinnivået lavt (som man gjør med lavkarbo), så starter kroppen å produsere glukagon i stedet og dette er et fettfrigjøringshormon.

• Liker 3
Skrevet

En og en halv uke? Det er jo ingenting. Ikke se deg blind på vekta. Det er bare en indikasjon, ikke noe fasit.

Hva med klærne? Sitter de løsere? Det er vanlig at de som har slanket seg med for hardt med lavkalori før faktisk bygger opp igjen noe av musklene de har slanket bort tidligere. Kan det være det som skjer?

Og husk på at kroppen samler vann i perioder. Rett før mensen legger jeg på meg ca 2 kg. Hver eneste gang. Men det er bare vann og forsvinner plutselig en natt i slutten av mensenuka.

Og hva spiser du egentlig? Hvilken lavkarboretning? Og ca hvor mange karbohydrater per dag? Lavkarbo er så mangt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei nei nei - motsatt. Lite karbohydrater gjør at kroppen ikke trenger å spy ut store mengder med insulin som er vårt kraftigste fettlagringshormon. Holder man insulinnivået lavt (som man gjør med lavkarbo), så starter kroppen å produsere glukagon i stedet og dette er et fettfrigjøringshormon.

Hva mener du med dette? Glukagon virker noe inn på fett- og proteinstoffskiftet, men er ikke dermed sagt et "fettfrigjøringshormon". Glukagon øker blodsukkeret dersom nivået blir for lavt og er et reguleringshormon. Diabetikere som får insulinsjokk/føling kan få sprøyte med glukagon for å få opp blodsukkeret igjen.

Skrevet

Hva mener du med dette? Glukagon virker noe inn på fett- og proteinstoffskiftet, men er ikke dermed sagt et "fettfrigjøringshormon". Glukagon øker blodsukkeret dersom nivået blir for lavt og er et reguleringshormon. Diabetikere som får insulinsjokk/føling kan få sprøyte med glukagon for å få opp blodsukkeret igjen.

Det at man har mye glukagon i systemet betyr ikke nødvendigvis at man frigjør fett fra fettcellene, men hormonet virker slik at kroppen vil frigjøre fett fra fettcellene hvis det er overskudd. Men det forutsetter jo at man ikke spiser for mye slik at kroppen ikke har behov for å ta energi fra fettcellene.

AnonymBruker
Skrevet

Ketose er ubrukelig, med en gang du begynner å spise normalt igjen kommer du bare til å rase opp i vekt.

Skrevet (endret)

Lavkarbo er en livsstil, ikke en diett. Hvis å "spise normalt" fikk deg feit i utgangspunktet, er det ikke logisk at det er en dårlig idé å gå tilbake til det kostholdet?? Folk er så dumme! :kjefte:

Jeg har spist moderat lavkarbo (50-80g om dagen) i 4 år nå, and guess what; -Jeg har bikinikropp HELE ÅRET!! :filer:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Endret av MarilynM
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kom meg gjennom mensenuka og et par raske værskifter(høytrykk-lavtrykk) med en sunn og fin vektnedgang. Det går sakte, men sikkert. Ser/kjenner det på magen-den er flatere-jeg trenger ikke gå å holde den inn og jeg er ikke oppblåst. Jeg tenker at dette er en måte å spise på som jeg må holde på (Har i større eller mindre grad gjort det siste månedene, men nå gikk jeg "hardt" inn) jeg tillater meg å spise kake eller godis en gang i uka for det-men jammen meg smaker det ikke så godt som det har pleid! Jeg drikker også vin to ganger i uka, for jeg har ikke tenkt til å kverke meg på dette. hilsen ts

Skrevet

For ett år siden gikk jeg på lavkarbo og raste ned i vekt, så jeg vet det virker. Nå er jeg begynt på lavkarbo igjen, og rekner med å gå litt opp først, før jeg går ned. Dette fordi at kroppen har mye karber i seg, å jeg spiser mye fett. Når karbene er brukt opp og fettforbrenninga starter for fult kommer jeg til å gå ned.

Men, er du nøye med kostholdet? Er mye karber i mais, gulrot osv...

Skrevet

Kom meg gjennom mensenuka og et par raske værskifter(høytrykk-lavtrykk) med en sunn og fin vektnedgang. Det går sakte, men sikkert. Ser/kjenner det på magen-den er flatere-jeg trenger ikke gå å holde den inn og jeg er ikke oppblåst. Jeg tenker at dette er en måte å spise på som jeg må holde på (Har i større eller mindre grad gjort det siste månedene, men nå gikk jeg "hardt" inn) jeg tillater meg å spise kake eller godis en gang i uka for det-men jammen meg smaker det ikke så godt som det har pleid! Jeg drikker også vin to ganger i uka, for jeg har ikke tenkt til å kverke meg på dette. hilsen ts

Bak lavkarbo kaker og spør etter lavkarbo viner på polet :)

AnonymBruker
Skrevet

Bak lavkarbo kaker og spør etter lavkarbo viner på polet :)

lavkarbo vin? må prøves det og ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det at du skeier ut såpass ofte kan være en sperre, du "stopper opp" det du starter på med lavkarbo om du spiser mye karber, og jo mer, jo lenger tid tar det ofte å hente seg inn igjen. Det blir litt som når man spiser lavkalori. Om man spiser med underskudd mandag til fredag, men allikevel spiser inn det underskuddet på lørdag og søndag, så går det sakte.

Jeg ville ikke sluttet med å kose meg, men heller sørget for at kosen også er lavkarbo. Det fins jo så utrolig mye godt og kaker du kan spise som ikke er fullt av karbo. :)

Og det at det ikke smaker så godt lenger er jeg helt med på. Jeg har blit veldig følsom for sukker og salt etter at jeg begynte å spise lavkarbo. Mye av ferdigmaten er alt for salt for meg nå, og kaker og sånt blir ALT for søtt, og jeg blir skjelven og uggen i kroppen om jeg spiser mye.

Skrevet

Sten Sture Skaldeman sa noe slikt som:

Ingenting er forbudt, men resultatet blir deretter.

Jeg er enig i AB som sier at du ikke bør skeie ut så ofte som en gang i uka... Men om du gjør det, så er det ditt valg, men resultatene blir deretter. Hvis du går til lavkarbo-forumet er det ørten oppskrifter på kaker og snacks. For eksempel er nøtter og baconchips lavkarbosnacks som du finner i dagligvareforretning.

Angående viner, så er denne linken utrolig grei (all slags alkohol, ikke bare viner). Den begynner å bli litt gammel da, så du kan ikke ta alle tallene for god fisk. Spør de ansatte på vinmonopolet etter viner med lite restsukker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...