Gå til innhold

Glupsk hund

Gjest Starlit

Anbefalte innlegg

Gjest Starlit

Border collien til meg og samboeren min er umettelig og spiser ALT han kommer over :jepp:

Han er nå 11 måneder og får 350 g voksenfor, fordelt på tre måltider..

Bikkja lever opp til rasen og er ganske aktiv og utholdende (blir tilsynelatende aldri sliten under aktivitet), og kan holde på til han nærmest stuper om.

Han er etter det jeg ser slank :gjeiper: Så lurer på om dette skyldes god forbrenning..

Fra før av har vi hatt episoder hvor han bak ryggen på oss har dratt duken av bordet og fått i seg 1 kg med julegodter osv..

Og til og med snappet i seg ei stor synål, slik at han måtte opererest.

Han har også spist truser og sokker gjennom valpetiden sin :fnise:

Han finner ofte ting før vi gjør det :klo: Så det går mye energi på å gjemme alt som spises kan.

Bør vi øke formengden til grådigperen, eller har dere andre tips til oss?

Selv om han får rikelige porsjoner, lurer han seg stadig bort og forsuner seg godt av katteskåla :glare:

Støvdotter, hår og pelsrester spiser han også. Og har også fått med meg at han har snappet løkbiter som jeg ved hakking mister på gulvet..

Han blir aldri mett!

Endret av Starlit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste hunder hadde vel holdt på sånn om de fikk sjansen, men de fleste har vel lært seg et og annet. Min hund spiser aldri noe som ikke ligger i skåla hans, men hadde han fått lov hadde han slukt alt han kom over.

Har også lært inn at han skal la ting være om det ser ut til at fristelsen blir for stor, samt takk for å få han til å slippe om det skulle være nødvendig.

Hunden deres er ett år snart, kanskje dele matmengden på bare to måltider, så får han litt mer mat i slengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starlit

Vi har gjort mange gjentagende forsøk på å lære han opp til ikke å tigge ved matbordet..etc. Han får aldri mat mens vi selv spiser våre måltider..osv

Så har vi også kostet på han valpekurs(lydighetskurs)

Likevel tar han for seg alt han måtte finne av mat. Han er lydig et øyeblikk, og ulydig i de neste hvor ikke vi fulgte like godt med med øynene våre...

Tror han har en medfødt personlighet som gjør han til den sjefete hunden som han er :hund:

Vi prøver etter beste evne til å irettesette han, samt belønningsmetoden og tilsnakk, men neste dag ser dette ut til å gå helt i glemmeboken hans..

Vi skal prøve å gi han 2 gode måltider, men tror så gjærne at denne bikkja kunne spist seg ihjel om han hadde sjangsen :fnise:

Mene å ha lest at Border collier er nært beslektet med ulver, og dette rovdyret kan lange innpå flere kg med kjøtt når han først får muligheten :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som slår meg er at maten han får kanskje ikke metter nok/har nok næring?

Driter hunden ofte?

Hva forer du med?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan det vurderes hvorvidt det faktisk er fòringen som er problemet. Om hunden får den mengden mat en hund på hans størrelse og hans aktivitetsnivå skal ha, er det merkelig at han er mer sulten. Jeg tenker at problemet ligger et annet sted.

De fleste valper biter på ting. Blir ikke denne atferden avlært, kan de fortsette bitingen som voksen. Jeg vet ikke hva dere gjør for å få vekk denne atferden, men at han fortsetter med det, vitner jo om at han ikke er opplært til å la være å spise på ting? Kan det være at han er understimulert? Border Collier er jo ekstremt intelligente dyr og trenger mye mentaltrening for å holde seg stimulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hund er flokkdyr og må kaste i seg mest mulig av maten før slekta får tatt sitt. Litt som mennesker og arveoppgjør.

Endret av Geparden
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns 350 gram høres lite ut for en BC i vekst, selv gir jeg mine hunder som er av miniatyrhundrase 3-400 gram mat under vekst. Og min rase skal ikke veie mer enn 8 ish kg som voksen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at "glupsk hund" bare er en ineffektiv måte å skrive "hund"

De er flokkdyr og må kaste i seg mest mulig av maten før slekta får tatt sitt. Litt som mennesker og arveoppgjør.

Neida det behøver de alldeles ikke :-). Det er stor forskjell på glupskheten og de kan "avlæres" dette. Jeg har flere hunder som går på frifòring; dvs at her står det matskåler fulle av mat (tørrfòr) 24/7.

TS sin hund kan umulig være så sulten at den må spiser synåler og sokker...

Det jeg lurer på er om dette har så mye med metthetsfølelsen egentlig. For meg høres det ut som hunden har fått noen dårlige vaner og muligens har et litt forhøyet stress? Hva slags aktiviteter for den? En hund, og spesielt BC trenger vel så mye hjernetrim som å gå lange turer. Hvor stort er problemet, og er det det at den hele tiden stjeler mat så ingenting kan stå fremme? Å spise synåler, truser, sokker og støvdotter høres ikke bra ut...

Angående å minske sultfølelsen så ville jeg vel heller foret flere ganger om dagen enn å redusert til to.

Endret av Portvinpiken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starlit

Det som slår meg er at maten han får kanskje ikke metter nok/har nok næring?

Driter hunden ofte?

Hva forer du med?

Han driter ofte og mye han :)

Forer han med Royal canin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da er det kanskje nettopp der problemet ligger, han nyttiggjør seg ikke godt nok av foret, jeg ville prøvd å bytte for.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en BC på 13 år. (og det heter ikke Boarder, men border). Hun har alltid vært glupsk, men hun er mye mer fornøyd med spesialfor fra Hills. Har tydd til RC når vi har vært på ferie og gått tom for for, men det metter dårlig og hun blir løs i magen av det (og får betraktelig mer luft i magen, og det stinker, i motsetning til hvis det skjer ellers.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PinkLeaf

De fleste kjæledyr tjener på å bli foret med litt dyrt kvalitetsfor. Da trenger de ikke like mye som med billigfor, det er mer næringsstoffer og de får større metthetsfølelse.

Og det høres nesten mer ut som om han kjeder seg enn at han er sulten. Når du har en border er ikke kurs noe du bare "koster på" en hund, det er en livvstil. Det er viktig å bruke tid på lydighet og å knytte bånd. I tillegg vil han være roligere hjemme dersom han er godt luftet og stimulert. Med en border er det særdeles viktig at de er "slitne" og fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Starlit

Vi går fjellturer, og tar han ofte med til hundetreningsbanen som ligger lokalt:)

vi driver også med "klikke" trening, og har værtfall lært han noen grunnleggende triks.

Jeg lager også en del morsomme leker som han må jobbe for å få ;)

Generelt er han en veldig kosen og oppmerksomhetssyk hund, og får derfor sove hos oss inne på soverommet..

Han er en snill hund som ikke biter etter oss (men heldigvis bare på leker!) :) Men en ulempe er jo at han river og sliter lekene sine i stykker, for deretter å spise det :roll:

Han bruker også å sutte på tøflene mine til de blir dynnmåte :fnise:

Ja, det ser desverre ut til at han har denne arvelige lasten som gjør at han stresser til enhver tid. Vi lar han derfor være alene i gangen når han skal innta måltidene sine :)

Men ofte er han mer opptatte av oss eller katta, enn av matn :fnise:

Om denne hunden går på leit etter noe å spise i seg grunnet kjedsomhet, er jeg forundret over at han ikke er litt overvektig :klo:

Men det kan selvsagt være en sjangse for at han kan kjede seg i blandt..

Når jeg nå steller i stand til middag, har jeg han vertfall hengende rundt bena på meg :fnise:

I dag fikk han værtfall fatt på både potet og gullerotskall (som datt på gulvet).

Vi vurderer å bytte til annet for nå, da han har begynt å få hard avføring..

Endret av Starlit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som at du nettopp avkreftet mitt spørsmål om at hunden er understimulert. Ut fra det siste innlegget ditt å bedømme, syns jeg at det er en god idè å bytte fòret hans. Mange hunder er godt fornøyde med Royal Canin og har utbytte av det, men det er veldig forskjellig fra hvert individ. Kanskje din Border Collie trenger et annet fòr. Hills er foreslått lenger opp i tråden. Jeg vil også nevne Vom & Hundemat. Veldig næringsrikt, godt fòr. Husk at det tar noen uker før hunden venner seg til det nye fòret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mene å ha lest at Border collier er nært beslektet med ulver, og dette rovdyret kan lange innpå flere kg med kjøtt når han først får muligheten :/

Ikke tro på alt du leser..

Han driter ofte og mye han :)

Forer han med Royal canin.

Da burde du bytte for. Mye avføring er et tegn på at han ikke utnytter foret godt nok og det blir mye rester = avføring. Gjerne løs avføring.

Avføringen skal normalt sett være fast og fin, mørk farge (m.m du gir mye rå ben og liten mengde.

Mine hunder har avføring 1-2 ganger per dag.

Vil anbefale å prøve Vom&Hundemat som er fullfor, evt blande i litt tørrfor om han får hard mage. V&H skal gis ca 2% av kroppsvekt. Så kan du legge til/fjerne mengde ettersom han går opp eller ned i vekt av det. Sjekk holdet og for etter det.

Vil også anbefale å gi to måltider om dagen, morgen og kveld/sen ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skaffet dere en for krevende hund kankje?

høres litt ut som om denne hunden ikke får ut all energien sin...

border collie er en bruks hund IKKE en familie hund! bruker du hunden til noe? agility? spor? gjeting? lydighet? osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

skaffet dere en for krevende hund kankje?

høres litt ut som om denne hunden ikke får ut all energien sin...

border collie er en bruks hund IKKE en familie hund! bruker du hunden til noe? agility? spor? gjeting? lydighet? osv..

TS har da svart på dette og hunden høres alldeles ikke understimulert ut! Kanskje du skal lære deg å lese før du spyr ut frekkheter?

BC er kjent for ikke å ha noen metthetsfølelse, så de spiser det de får tak i. Jeg ville prøvd å bytte for.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytt for, og prøv å slit ut bikkja med beroligende hjernetrimaktiviteter. Klikker trening kan være veldig stressende.

Prøv å legg spor, godbitsøk o.l det er mentalstimulerende uten å stresse hunden.

Anbefaler og v&h (vom og hundemat) selv om hunden i starten får mindre metthetsfølelse av det enn av tørrfor, så er det bedre i lengden.

Ellers så gjelder det å legge unna ALT som kan tygges/spises på en stund.

Du bør heller ikke ha leker inne til den hunden. Lær den at inne er det ro som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har da svart på dette og hunden høres alldeles ikke understimulert ut! Kanskje du skal lære deg å lese før du spyr ut frekkheter?

BC er kjent for ikke å ha noen metthetsfølelse, så de spiser det de får tak i. Jeg ville prøvd å bytte for.

det var ikke frekkhet men fakta, bc er ikke en kosehund, og jeg gadd ikke lese hele tråden :P

en bc vil gjerne jobbe 6-8 timer til dagen den!! oppvokst på gård, vet hva en bc har kapasitet til, familielivet er ikke bc sin greie(fins unntak da)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...