AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #1 Skrevet 22. april 2012 Skal ha samfunnsfag-eksamen om et par dager. Det er muntlig. Er det vanskelig å få god karakter i dette faget? Jeg er forresten privatist, så dette er på vgs-nivå.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #4 Skrevet 22. april 2012 Hvilken eksamens-modell har du? Vet ikke hva slags modell jeg har ... men det er iallfall samfunnsfag for vgs, og jeg har 30 minutters forberedelsestid med alle hjelpemiddel.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #5 Skrevet 22. april 2012 Alt er enkelt når du kan det Haha, ja, selvklart! Men selv om jeg kan alt, så kan jeg glemme ting eller få litt jernteppe...Eller at jeg ikke er så flink å ordlegge meg, og de trekker meg for det.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #6 Skrevet 22. april 2012 Hvordan fungerer muntlig eksamen på VGSnivå (skal opp selv, nemlig). Kommer man inn, trekker en lapp med tema, og får 30 min til å forbrede seg på? Skal man da holde et foredrag om temaet, eller spør sensor deg ut om temaet?
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #7 Skrevet 22. april 2012 Dersom du har den modellen med 30 minutter forberedelse, så får du en oppgave som du får forberede. I noen fag får man også oppgaver man ikke får forberedt seg på (jeg har ikke hatt eksamen i samfunnsfag, bare samfunnskunnskap). Det er selvsagt best om du klarer å snakke selv, både fordi det gir inntrykk av at du har god kontroll på pensum og fordi du slipper at sensor stiller spørsmål om ting du kanskje ikke har så god peiling på.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #9 Skrevet 22. april 2012 Det er lett- tro meg. Hva kom du opp i? Hva slags karakter fikk du?
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #10 Skrevet 22. april 2012 Hvordan fungerer muntlig eksamen på VGSnivå (skal opp selv, nemlig). Kommer man inn, trekker en lapp med tema, og får 30 min til å forbrede seg på? Skal man da holde et foredrag om temaet, eller spør sensor deg ut om temaet? Om du skal ha eksamen for yrkesfaglig nivå får du ikke bruke noen hjelpemiddel, men oppgavene er lettere. Om du skal ta eksamen for studiespesialisering får du bruke hjelpemiddel, men oppgavene er litt vanskeligere.
a_dive Skrevet 22. april 2012 #11 Skrevet 22. april 2012 Om du skal ha eksamen for yrkesfaglig nivå får du ikke bruke noen hjelpemiddel, men oppgavene er lettere. Om du skal ta eksamen for studiespesialisering får du bruke hjelpemiddel, men oppgavene er litt vanskeligere. Det er feil, jeg tar eksamen som privatist for stidiespesialisering og jeg får IKKE hjelpemiddel på forberedelsesdelen, dette varierer så en burde finne ut om en får hjelpemiddel eller ikke i god tid
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #12 Skrevet 23. april 2012 Det er feil, jeg tar eksamen som privatist for stidiespesialisering og jeg får IKKE hjelpemiddel på forberedelsesdelen, dette varierer så en burde finne ut om en får hjelpemiddel eller ikke i god tid Jeg tar det i Oslo, og her får vi bruke alle hjelpemiddel i forberedelsesdelen. Men de som ikke får bruke hjelpemiddel får en lettere oppgave.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #13 Skrevet 23. april 2012 Det er lett om du klarer å ressonere rundt oppgaven du får! Ta ordet selv, ikke la eksaminator spørre deg ut. Lettere å manøvrere "rundt" de tingene du ikke kan fullt så godt når du har ordet selv. Inne på forberedelsesrommet så setter du opp en disposisjon over hva du har tenkt å si (det du kan best først, det du kan dårligst til sist, men det sier du selvfølgelig ikke ), når du kommer inn til eksaminasjonen legger du frem denne disposisjonen, si: "jeg har da trukket oppgave XX, og skal nå si litt om Y, så skal jeg si litt om Z, og så litt om ....". Jeg har opplevd mange ganger at jeg blir avbrutt etter 5-7 minutter og får en sekser når jeg har gjort det på denne måten.
sauen87 Skrevet 23. april 2012 #14 Skrevet 23. april 2012 Jeg tror det kommer mye an på hvilken oppgave du trekker. Jeg var heldig og trakk "Innvandring, integrering og rasisme", et tema som opptar meg og som jeg syns er interessant. Jeg så med en gang at sensor var en SV-type, og da var det bare å si det han ville høre... Jeg ble spurt litt om innvandring generelt, negative og positive sider. Ble også spurt om hvordan integrering foregår, problemer med integrering, rasismens rolle i det norske samfunnet og hva jeg selv mente om innvandringen. Var såvidt innpå de forskjellige politiske partienes oppfatninger om innvandring. Jeg snakket litt om ting som ikke egentlig sto i pensum (innvandring og makroøkonomi, innvandring og kulturendringer osv), og dette dro opp. Jeg fikk en sekser, uten at jeg hadde lest noe veldig mye på forhånd. Anbefaler å følge med på nyheter før eksamen, da jeg har inntrykk av at saker i media ofte blir et tema på eksamen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå