Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selvfølgelig liker vi alle å handle billige varer, men forstår dere hva disse internasjonale kjedene egentlig gjør med den norske økonomien? Det er ingen hemmelighet at varene kommer fra lavkostland, der arbeiderene har få eller ingen rettigheter i arbeidslivet. Ei heller at Lidl (wannabe WallMart) henter sin egen arbeidskraft fra disse landene.

Norske penger blir flyttet utenlands til rike enkeltindivider/familier, som bedriver utsøkt lobbyvirksomhet i EU-systemet, og dermed får lovliggjort "slavevirksomhet".

Vi trenger et kapitalistisk samfunn. Vi har nå engang basert samfunnet vårt på kjøp og salg av tjenester. Men det vi ser her anng. disse store kjedene, er at de fjerner konkurannsen fra markedet ved å kjøpe opp allt som er, mao de kjøper seg OPP og VEKK fra konkurannsen. De fjerner alle "mamma&pappa bedriftene" med sin utspekulerte tankegang! Dermed blir det som engang var et levende nærmiljø med mange arbeidsplasser (mange butikker og småfabrikker som forskynte butikkene) og konkurannse innad, borte, fordi det nå finnes bare EN butikk med forholdsvis få og utenlandske ansatte, med varer fra lavkostland!

I USA har allerede "Wallmartifiseringen" blitt et stort problem! Et så stor problem at det har rasert fullstendig, mange av landsbygdene/byene. OK det finnes da butikk-kjeder her i Norge fra før av, men disse er i hovedsak norske og betaler skatter og avgifter til den norske stat og flytter ikke penger utenomlands. Jeg synes folk skal tenke seg litt om når de neste gang flyr på Liedl for å "handle billig". Det spørges om den "handle billig" tankegangen, blir å billig etterhvert alikevell?

Gå hit for å høre hva WallMart har gjort med USA.

Streaming:

http://asx.ljcentral.net/wms/eir/tls/2003/...31227_en_lo.asx

Laste ned:

ftp://ftp.ljcentral.net/wms/eir/tls/2003/...31227_en_lo.asf

(Lydfiler med spilletid på ca 1 time. Beklager at det ble feil linker første gang)

Noen synspunkter?

PS. Jeg er overhodet IKKE kommunist eller mot kapitalisme, men jeg er i mot "kapitalisme" som fungerer som kommunisme!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Ja hva tror du rema får varene fra?

Skrevet
Ja hva tror du rema får varene fra?

Du, faktisk så har de i hovedsak norske varer, bortsett fra "10 kroners hyllene" da. Liedl og WallMart er faktisk en eneste stor "10 kroners hylle".

Kom igjen, bruk hjernen din, og gi meg noen skikkelige motargumenter i stedet! :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Da tar du feil. Mye av varene er pakket for Rema i utlandet. Det samme gjelder Mega, Rimi. Det er de jeg kjenner best.

Tror du de har så lave priser pga.alt er Norsk. Du kan bruke hue ditt selv.

Hvor kommer eks.hvetemel fra? Erter/bønner? Billige shampooer?

Kan ramse opp mange slag...

Skrevet

Har dere vært på WalMart? Vil vel ikke umiddelbart sammenligne WM og Lidl (Korrekt stavemåte... :D )! Det er jo ikke melk, brød og dagens torsk på tilbud som er det første du møter på WM... Hvis jeg plutselig får lyst på en Barbiedukke, et par ekstra fisker til akvariet og litt jaktammunisjon sent en lørdagskveld er WM imidlertid stedet...

WM får de fleste av sine varer fra Kina. (WM er Kinas femte største handelspartner på eksportsiden). Våre matvarer, som Lidl vil inn å konkurrere om å selge, er stort sett produsert i nærområdet. (Med nærområdet mener jeg Nord-Europa). Til tross for høye lønninger i Europa, lønner det seg faktisk ikke å frakte matvarer "jorden rundt" før de selges. (Ja, jeg har nettopp sjekket blant basisvarene i kjøle- og kjøkkenskap...)

Skrevet
Da tar du feil. Mye av varene er pakket for Rema i utlandet. Det samme gjelder Mega, Rimi. Det er de jeg kjenner best.

Tror du de har så lave priser pga.alt er Norsk. Du kan bruke hue ditt selv.

OK OK, jeg skal trekke tilbake det jeg skrev om norske varer i norske kjeder!

Hvor kommer eks.hvetemel fra? Erter/bønner? Billige shampooer?

Kan ramse opp mange slag...

Ja, der ser du?!? Mye av dette kunne vi faktisk produsert selv, selvsagt med innbyrdes konkurannse, slik at prisene ikke hadde blitt sååå mye høyere enn det de er i dag. Vi gjorde det før, så hvorfor ikke nå?

Skrevet
Ja' date=' der ser du?!? Mye av dette kunne vi faktisk produsert selv, selvsagt med innbyrdes konkurannse, slik at prisene ikke hadde blitt sååå mye høyere enn det de er i dag. Vi gjorde det før, så hvorfor ikke nå?[/quote']

Du ville neppe ha vært fornøyd med kvaliteten og det er f.eks. mange hundre år siden Norge produserte korn nok til eget forbruk. Norge egner seg ganske enkelt ikke som jordbruksland...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg gleder meg til lidl kommer jeg,billigere produkter og man får mer for pengene.

Så streng matvarepolitikk vi har i norge så frykter jeg ikke å få i meg fordervet mat i alle fall.

Konkuranse er bare bra,det betyr billigere mat og produkter til oss forbrukerne.

Rimi og rema er det privatpersoner som eier,når vi handler der så hjelper vi andre nordmenn å bli rike. Heller det enn å blakke meg for de 4 % kjøpeutbytte som Coop Mega skryter av.

Coop Mega kan drite og dra med sine 4 % jeg får mer igjen i kassa hver gang jeg handler på Rema eller andre billigbutikker.

Basta finito :eeeh::eeeh::eeeh::eeeh::eeeh:

Kan bare komme flere billigbutikker for min del,jeg har ikke råd til å kaste penga ut av vinduet og dette er faktisk ikke mitt problem,jeg er ingen politiker jeg er en vanlig forbruker og så lenge det ikke er smuglervarer så vil jeg gjerne være med på kjøpefesten.

Så mye skatt og avgifter som jeg og alle andre betaler så får politikerne fikse oppi dette her om de anser dette som et problem.

Skrevet

Jeg kommer i allefall ikke til å handle på Lidl. Da jeg bodde i England hadde vi en Lidl i nærheten, og maken til dårlig butikk skal man se langt etter. Det var mange helt elementære varer de aldri hadde, og kvaliteten var helt elendig, men man får det man betaler for.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg kommer i allefall ikke til å handle på Lidl. Da jeg bodde i England hadde vi en Lidl i nærheten' date= og maken til dårlig butikk skal man se langt etter. Det var mange helt elementære varer de aldri hadde, og kvaliteten var helt elendig, men man får det man betaler for.

England er kjent for å være ganske slaskete på mye de,tror ikke det gjelder bare lidl butikkene nei,er nok menneskene og holdningene til engelskmennene som er skylden der ja.,

Skrevet
Har dere vært på WalMart? Vil vel ikke umiddelbart sammenligne WM og Lidl (Korrekt stavemåte... :D )! Det er jo ikke melk, brød og dagens torsk på tilbud som er det første du møter på WM... Hvis jeg plutselig får lyst på en Barbiedukke, et par ekstra fisker til akvariet og litt jaktammunisjon sent en lørdagskveld er WM imidlertid stedet...

Kan vi la være å prate om Wal*Mart? Får abstinenser her :blunke:

Wal*Mart er litt for stort til at jeg orker å dra dit for å stå i kø for å kjøpe noen få kartong melk. :kul:

Gjest Astra unplugged
Skrevet
Du ville neppe ha vært fornøyd med kvaliteten og det er f.eks. mange hundre år siden Norge produserte korn nok til eget forbruk. Norge egner seg ganske enkelt ikke som jordbruksland...

Dette er direkte feil, Leo! Faktisk brukes mye av kornet vi produserer i Norge som matkorn (og ikke bare til dyrefôr). Et eksempel er hvete, som i gode år som 1997 og 2003 gjorde at Norge var sjølforsynt med dette pga god kvalitet og gode somre. Andelen av norskprodusert hvete som benyttes til mat variere altså fra år til år, avhengig av klimaet det enkelte produksjonsår. De årene vi ikke er sjølforsynte importes resten av hveten fra feks. USA.

Når det gjelder påstanden om Norges egnethet som jordbruksland, kunne jeg ikke vært mer uenig med deg. Norge har mange fortrinn som matvareprodusent. Feks god dyrehelse, lavt forbruk av antibiotika i dyrebesetninger og lavt forbruk av plantevernmidler fordi vi ligger så langt nord. Alt dette er med på å gi rein mat, fri for veksthormoner og giftstoffer. Som alt annet i Norge, koster det faktisk litt å produsere maten her (matvareprodusenter forholder seg også til Norges kostnadsnivå), men faktum er at nordmenn bruker en stadig mindre andel av lønna si på mat!

Når det gjelder Lidl, er jeg ikke ubetinget noen tilhenger, men jeg tror de store forskjellene i pris kommer på produkter som ikke er mat, men ting som shampoo og reingjøringsmidler.

Astra - for norsk landbruk!

Gjest Hilde K S
Skrevet

Her i byen er allerede de fleste små familiebedriftene danket ut pga de store kjøpesentrene.

Jeg tror at både Rema og Rimi senker prisene når Lidl kommer. Rema ønsker fortsatt å være Norges billigste matvarekjede. Tenker de får noe å bryne seg på.

Handle på Lidl? Det kommer jeg definitivt til å gjøre. Den kommer til å ligge i omentrent samme avstand fra hjemmet vårt som Rema.

*Innrømmer at Rimi ligger bare 100 meter borte*

Skrevet

Dette er direkte feil, Leo! Faktisk brukes mye av kornet vi produserer i Norge som matkorn (og ikke bare til dyrefôr). Et eksempel er hvete, som i gode år som 1997 og 2003 gjorde at Norge var sjølforsynt med dette pga god kvalitet og gode somre. Andelen av norskprodusert hvete som benyttes til mat variere altså fra år til år, avhengig av klimaet det enkelte produksjonsår. De årene vi ikke er sjølforsynte importes resten av hveten fra feks. USA.

Det er flere hundre år siden Norge begynte å importere matkorn og jeg har ikke sagt at det som dyrkes ikke kan brukes som matkorn. I følge det du selv skriver, går det imidlertid flere år mellom hver gang mengden og kvaliteten er tilstrekkelig. Dersom vi kun skulle ha basert oss på norskprodusert matkorn, ville nok svært få av oss ha vært fornøyd med kvaliteten. Vi må heller ikke glemme at vi importerer en lang rekke kornbaserte ferdigvarer som f.eks. pasta.

Når det gjelder påstanden om Norges egnethet som jordbruksland, kunne jeg ikke vært mer uenig med deg. Norge har mange fortrinn som matvareprodusent. Feks god dyrehelse, lavt forbruk av antibiotika i dyrebesetninger og lavt forbruk av plantevernmidler fordi vi ligger så langt nord. Alt dette er med på å gi rein mat, fri for veksthormoner og giftstoffer. Som alt annet i Norge, koster det faktisk litt å produsere maten her (matvareprodusenter forholder seg også til Norges kostnadsnivå), men faktum er at nordmenn bruker en stadig mindre andel av lønna si på mat!

Det du i første rekke nevner her er husdyrhold. Husdyrhold er også en del av landbruket, men når jeg mener jordbruk så mener jeg nettopp dyrking av jorda. Etter min mening burde norsk landbruk satse på de områdene hvor vi har naturlige fortrinn og hvor det er mulig å drive lønnsomt. Produksjon i liten skala av høykvalitetsprodukter som folk er villig til å betale for. Vi har f.eks. god tilgang på områder som egner seg utmerket som beite, men som gir elendige hveteavlinger. Hva med å bruke disse områdene til å produsere f.eks. kjøtt av høy kvalitet? Den norskproduserte basismaten betaler vi forbrukere for "to ganger"; En gang gjennom overføringer til bøndene og en gang i butikken.

Nå var det jo imidlertid ikke dette denne debatten skulle handle om da... Ja, jeg synes vi trenger Lidl dersom dette kan bidra til lavere priser. Det er ingen grunn til at vi i Norge skal betale mer for maten enn i andre land.

Skrevet
...dette er  faktisk ikke mitt problem,jeg er ingen politiker jeg er en vanlig forbruker og så lenge det ikke er smuglervarer så vil jeg gjerne være med på kjøpefesten.

Så mye skatt og avgifter som jeg og alle andre betaler så får politikerne fikse oppi dette her om de anser dette som et problem.

Jeg kan ikke få sagt hvor SKREMMENDE jeg synes det er å oppdage denne type likegyldighet og sneversynthet blant folk. Kjære vene!! Går det virkelig an å bli så til de grader egoistisk og -ja, hva skal jeg si? Rett og slett DUM!?

:o :o :o :o

Som sagt: SKREMMENDE!! JÆVLA SKREMMENDE!!

Nelle :briller:

Gjest sexysadie
Skrevet

synes lidl må få prøve seg.

Du finner jo RIMI i Danmark også....

Skrevet

Norsk korn er utmerket, men har dårlige bakeegenskaper. Det meste av hvetekorn er fra USA. Leo skriver at pengene går ut av landet til lavkostland. Hva med den kjempeimporten som innvandrerbutikkene står for. Mye av den importen rekker næringsmiddelkontrollen heller ikke å kontrollere. Der er det mye rart!!

Skrevet

Et argument jeg selv synes er ganske viktig, men som de fleste oftest glemmer er det at vi her i norge bruker mindre penger enn noen gang på mat. Så egentlig er maten her i norge ganske billig! Det å sammenligne seg med f.eks. sverige og andre land nedover i Europa blir helt feil siden vi tjener mer enn de gjør, ergo må endel varer være dyrere her.

Ellers kommer jeg nok ikke til å handle på lidl. Jeg er for det første ikke noe fan av slike store kjeder som gjør alt for å konkurrere ut andre, det er mer trivelig på mindre butikker, ikke i sånne digre med paller utover... For det andre vet jeg at de vil ta mange av varene sine fra utlandet (både mat og andre ting) og jeg vil heller støtte norsk jordbruk og næringsliv, enn tysk!

Det var det!

Skrevet

Ønsker å ha litt kvalitet på det jeg kjøper, jeg. Koste hva det vil.

Skrevet
Ønsker å ha litt kvalitet på det jeg kjøper' date=' jeg. Koste hva det vil.[/quote']

Jeg også, kommer ikke til å benytte meg av Lidl. Jeg er glad i å lage mat og vet å sette pris på gode ferske råvarer. For det er jeg villig til å betale det det koster.

En norsk husholdning bruker ikke mer enn 12-14% av inntekten på dagligvarer uansett- det er ekstremtilfellene og evt. aleneforeldre/sosialklienter/arbeidsledige som kommer til å benytte seg mest av Lidl.... eller folk som kun tenker pris og ikke vet hva virkelig gode råvarer er for noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...