Strange Doll Skrevet 22. april 2012 #1 Skrevet 22. april 2012 Tenkte jeg skulle spørre dere om noen spørsmål, sånn at jeg kanskje kan komme litt bedre i gang her. Når startet amerikaniseringen av Norge, og hvorfor??
Chocoholic Skrevet 22. april 2012 #2 Skrevet 22. april 2012 Jeg mener å huske at det begynte under gjenoppbyggingen av Europa etter andre verdenskrig. Norge, og mange andre vestlige Europeiske land fikk hjelp fra USA, kjent som "Marshall-hjelpen" eller "Marshall-planen", og selv om den offisielle grunnen var at USA ønsket å fremme fred, frihet og likestilling i Europa, var det likeså viktig for USA å etablere allierte og få tilgang til strategiske landeområder i "kampen mot kommunismen". I tillegg til penger sendte de amerikansk arbeidskraft (direkte innflytelse), amerikansk mat (hamburgere og coca-cola, eksempelvis), radio og tv til å ta i mot amerikansk musikk og film og andre amerikanske varer som klær, biler, blader,og ikke minst hvitevarer. Med å amerikanisere den europeiske befolkningen sa de nærmest at om du ikke er med oss, så er du mot oss. Man kan si at det var en videreføring av Truman-doktrinen. Dette er det eneste jeg husker fra temaet så sjekk ordentlige kilder før du skriver noe, men jeg håper det satte i gang en tankeprosess
Strange Doll Skrevet 22. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 22. april 2012 Det gjorde det absolutt! Tusen takk:)
Strange Doll Skrevet 22. april 2012 Forfatter #4 Skrevet 22. april 2012 Det gjorde det absolutt! Tusen takk:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå