Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har litt greie på gnostisisme og hvordan den plasserer seg i forhold til "vanlig" kristendom (og jødedom og islam kanskje) og buddhisme/"opplysthets/innsiktsfilosofi"? Har lest på wikipedia, men tror ikke jeg ble så mye klokere.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Takk, den linken var mer rett på det sentrale enn wikipedia :)

Skrevet

Gnostisisme er en sekkebetegnelse på endel religiøs tenkning og religiøse praksiser som fantes i det hellenistiske kultuområdet ii senantikken, inkl. grupperinger i tidlig kristendom. Derfor blir det jeg nå skriver veldig generelt: Gnostikerne skiller seg læremessig fra tradisjonell kristendom både når det gjelder synet på skapelsen og frelsen og hvem frelsen er for. Gnostiske retninger forklarer det onde i verden med å si at det er to guder, en ond skapergud og en god frelsende gud. En god gud kan ikke stå bak det onde i verden, er logikken. Den skapende guden står bak den fysiske verden, bak kropp og alt som erfares konkret. Den frelsende er lys og ånd som den gnostiskse troende søker. Kroppen ses gjerne på som et fengsel, og frelse består i i frigjøre seg fra dette fengselet gjennom åndelig arbeid som riter, meditasjon og refleksjon. Dette er ikke for hvem som helst, bare den som kan forsake og satse.De fleste gnostiske religiøse grupper framstår derfor som veldig elitistiske. Dette står i motsetning til tradisjonell kristendom som hevder at kropp og skapelse er noe godt, og at alle kan bli frelst som døpes/tar i mot Jesus. Kropp er altså noe som skal overvinnes, målet er åndelig opplysning. Ofte omtales motsetningene mellom det onde fysiske og det gode åndelige i metaforer som lys og mørke. "Gnosis" betyr kjennskap eller kunnskap, og spiller i denne sammenhengen på åndelig kunnskap. I oldkirken ble gnostiske retninger sett på som kjetterske både på grunn av synet på kropp/skapelse, gud og frelse, og derfor holdt nede i kirkelig sammenheng.

Felles med buddhismen har de gnostiske tradisjonene et dualistisk verdensbilde, tilværelsen er delt i en god åndelig del og en ond kroppslig del. Men om det er en klar idéhistorisk sammenheng mellom disse strides de lærde om.

Historisk gnostisisme har inspirerert f.eks. "satanisten" Aleister Crowley og hans etterfølgere, og koblet med andre okkulte tradisjoner har det bl.a. ført til etableringen av nygnostiske trossamfunn, men dette er et svært marginalt fenomen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, ashera :) Hvordan jobber egentlig "satanistene" mot opplysthet eller å frigjøre seg (fra kroppens fengsel/"sløret" eller hva en kaller det)? For meg virker det som de har mer ytre riter, hva med meditasjon o.l.?

Men jeg har virkelig ikke peiling, jeg har bare begynt å interessere meg en del for meditasjon selv, og har lest litt vestlig buddhistisk litteratur og sånt som Jung, Huxley osv som var rimelig inspirert av østlig, mystisk og gnostisk tankegang...

Skrevet

I tradisjonen etter Crowley (Ecclesia Gnostica, OTO, Golden Dawn pluss pluss) er det mange som praktiserer ulike former for meditasjon. Crowley selv skriver om meditasjon som "the way of attainment of genius og godhead considered as a development of the human brain). Han var inspirert av tantra-yoga og bruker tradisjonelle buddhistiske mantraer, blant annet. Ritene deres er ellers inspirert av både vestlige og østlige religioner (messen er f.eks. konstruert som et motbilde til en kristen messe og forutsetter at man kjenner den kristne messen for at den skal kunne gi mening), og østlig og vestlig mystikk (såsom keltisk religion og buddhisme). - Og igjen, både menneskesyn, religiøse praksiser og tankesett er preget av elitisme.

AnonymBruker
Skrevet

Takk :)

Skrevet (endret)

Som du kanskje skjønner, er dette ikke ting jeg anbefaler. ;) Både av religiøse (jeg er kristen) og etiske grunner (elitisme og den sterkestes rett), og fordi jeg har problemer med ekstremt dualistiske verdensbilder.

Endret av ashera

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...