AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #1 Skrevet 22. april 2012 Hei! Jeg skal ha muntlig eksamen i samfunnsfag imorgen, og lurer på hva slags oppgaver man kan få? Har aldri hatt muntlig eksamen i samfunnsfag før, og lurer på hvordan dette forgår? Har læreboka Standpunkt, samfunnsfag for vgs skole. Studiespesialiserende. Tar fag etter 23/5-regelen og leser på egenhånd. Det er jo ganske mye i boken, men jeg føler at det er viktig med -samfunn, forventning og roller, sosialisering, levestandard og familie. -arbeid og produksjon, hovednæringene. -politikk og makt, styreformer i Norge, politiske kanaler. -kriminalitet, domstoler. -kulturforståelse, kultur -det flerkulturelle samfunnet, religion og kultur. -det internasjonale samfunnet, globalisering, konflikter, internasjonalt arbeid. -Norge i verdenssamfunnet -Fattigdom, rikdom og miljø. Føler at det er mindre viktig med: -personlig økonomi -forbrukerrett -Å starte egen bedrift.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #2 Skrevet 22. april 2012 Postet før jeg fikk skrevet ferdig ... helt til slutt ville jeg at det skulle stå: Er det noen som har hatt samfunnsfag og vet hva som er viktig og hva som er stor sannsynlighet å komme opp i?
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #3 Skrevet 22. april 2012 Jeg var oppe tidligere og kom opp i internasjonale samarbeid på del 2, og arbeid og næringsstruktur på del 1. Temaene du nevner som viktige og mindre viktige stemmer godt etter min oppfatning, men det kreves i tillegg at man har fulgt godt med på nyhetene. Da kan man få brukt kunnskapen i praksis. Internasjonale forhold tror jeg generelt vil være veldig sentralt å snakke om.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #4 Skrevet 22. april 2012 Jeg var oppe tidligere og kom opp i internasjonale samarbeid på del 2, og arbeid og næringsstruktur på del 1. Temaene du nevner som viktige og mindre viktige stemmer godt etter min oppfatning, men det kreves i tillegg at man har fulgt godt med på nyhetene. Da kan man få brukt kunnskapen i praksis. Internasjonale forhold tror jeg generelt vil være veldig sentralt å snakke om. Ok, takk for hjelpen. Får bare lese godt på det viktigste, og håpe at jeg kommer opp i noe av det imorgen
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #5 Skrevet 24. april 2012 Hvordan gikk det TS, og hva kom du opp i? Kjenner selv jeg er kjempenervøs for eksamen som er et par dager unna..
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #6 Skrevet 24. april 2012 Hvordan gikk det TS, og hva kom du opp i? Kjenner selv jeg er kjempenervøs for eksamen som er et par dager unna.. Jeg kom opp i noe kjempelett! Demokrati og politikk!!! Det var så lett, selv om det var noen småting jeg var noe usikker på, så jeg trodde jeg skulle få 5! Men nei ... jeg fikk 4 ... jeg vippet til 5, men de mente jeg ikke pratet nok om ting, og det er sant. Jeg var så nerøvs og pratet kort og utdypet ikke godt nok. Neste gang skal jeg prate i vei. Jeg fikk et godt tips av sensor : Jeg måtte huske å prate til eksaminator(og sensor) som om de aldri hadde hørt om f.eks. demokrati og politikk før. Jeg hadde visst pratet slik at jeg ikke utdypet det godt nok, og at det virket som om jeg mente de skulle skjønne alt jeg sa, eller noe. Dette rådet skal jeg iallfall ta med meg til neste muntlig eksamen
HedvigR Skrevet 24. april 2012 #7 Skrevet 24. april 2012 Så fint at det gikk bra Det er et kjempegodt tips, og bra å bære med seg ikke bare til muntlig, men også når man skriver oppgaver. Alltid fint å starte foredraget/oppgaven med å forklare hva som menes og definere litt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå