Gå til innhold

Beholde kattunge og kattemoren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått kattunger, og vi har lyst til å beholde en av de. Den er så utrolig herlig og har knyttet seg slik til samboeren min. Det jeg lurer på da er om det kommer til å gå greit å ha mor og barn i samme hus? Lurer også på når mor kan steriliseres etter fødsel.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått kattunger, og vi har lyst til å beholde en av de. Den er så utrolig herlig og har knyttet seg slik til samboeren min. Det jeg lurer på da er om det kommer til å gå greit å ha mor og barn i samme hus? Lurer også på når mor kan steriliseres etter fødsel.

Mor kan kastreres så fort ungene ikke er avhengig av å amme fra henne lenger.

Kattungene kan også kastreres tidlig, og dersom du ønsker å beholde noen fra kullet er det desto mer gunstig å gå for tidlig kastrering før kattene kan bli kjønnsmodne.

Det kan gå helt fint å ha mor og datter/sønn i samme familie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det to ganger, og det går ganske greit. Den vanskelige fasen er når mor avvenner kattungen, og nekter å ha noe med den å gjøre, som regel når den er mellom 6 og 12 mnd. Da er det viktig at kattungen får litt kos og nærhet fra dere, for å erstatte mor, og at mor ikke blir tvunget til å være sammen med ungen. Etterhvert vil moren begynne å forholde seg til ungen som en annen voksen katt, og de kan bli venner igjen.

Kattemor kan kastreres med en gang ungen spiser fast føde, og ikke er avhengig av å ammes. Som regel mister de ikke melken, men pga stingene unngår de ofte amming pga ubehaget inntil 14 dager etter inngrepet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt mor og datter. Mor var ganske sinna på datteren en periode (avvenningsfasen), men det gikk over da kattungen ble ungdom - voksen - fikk lov å gå ut på egenhånd osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...