Floranda Skrevet 22. april 2012 #1 Skrevet 22. april 2012 Vi har fått kattunger, og vi har lyst til å beholde en av de. Den er så utrolig herlig og har knyttet seg slik til samboeren min. Det jeg lurer på da er om det kommer til å gå greit å ha mor og barn i samme hus? Lurer også på når mor kan steriliseres etter fødsel.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #2 Skrevet 22. april 2012 Vi har fått kattunger, og vi har lyst til å beholde en av de. Den er så utrolig herlig og har knyttet seg slik til samboeren min. Det jeg lurer på da er om det kommer til å gå greit å ha mor og barn i samme hus? Lurer også på når mor kan steriliseres etter fødsel. Mor kan kastreres så fort ungene ikke er avhengig av å amme fra henne lenger. Kattungene kan også kastreres tidlig, og dersom du ønsker å beholde noen fra kullet er det desto mer gunstig å gå for tidlig kastrering før kattene kan bli kjønnsmodne. Det kan gå helt fint å ha mor og datter/sønn i samme familie. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #3 Skrevet 22. april 2012 Jeg har gjort det to ganger, og det går ganske greit. Den vanskelige fasen er når mor avvenner kattungen, og nekter å ha noe med den å gjøre, som regel når den er mellom 6 og 12 mnd. Da er det viktig at kattungen får litt kos og nærhet fra dere, for å erstatte mor, og at mor ikke blir tvunget til å være sammen med ungen. Etterhvert vil moren begynne å forholde seg til ungen som en annen voksen katt, og de kan bli venner igjen. Kattemor kan kastreres med en gang ungen spiser fast føde, og ikke er avhengig av å ammes. Som regel mister de ikke melken, men pga stingene unngår de ofte amming pga ubehaget inntil 14 dager etter inngrepet.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #4 Skrevet 22. april 2012 Jeg har hatt mor og datter. Mor var ganske sinna på datteren en periode (avvenningsfasen), men det gikk over da kattungen ble ungdom - voksen - fikk lov å gå ut på egenhånd osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå