Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2004 #1 Del Skrevet 23. januar 2004 Det uttaler Stein Erik Hagen i dag. Nordmenn jobber bare 15-1600 timer i året mens folk i usa jobber 2000 t. Asiatiske folk jobber 2200 timer i året. Vi kan da ikke begynne å sammenligne oss med folk i Asia? Nå er det slik at eks.folk i Asia har en annen kultur enn oss. Der er det ofte fam. som stiller opp som barnepassere. Kjenner personlig folk i Asia som er i jobb. Ekteparet må begge jobbe 10 t pr.dag for å få nok til det daglige forbruk. I Norske penger utgjør det under 50.000 i året og det er en god betaling der i sammenligning med andre folk der. De har et barn og de kan ikke få flere pga.økonomien. De har en ugift søster som tar seg av barn/hus. Slik kan de jobbe. I Norge er vi avhengi av barnehager/dagmamma. Besteforeldre jobber også. Så er det kuttet ned på folk, folk skal være mere effektive i Norge. Belastningsskader og stress gjør folk syke. Vi har et veldig høyt tempo. Eks. Asia er det nok folk på hver arb.plass. Tempoet er noe helt annet. Tror hagen skulle tenkt på sine egne folk. belastningsskadene er store i hans virksomhet. Og ikke er det godt betalt. Sjelden du ser eldre folk i hans næring. Innkluderende arbeidsliv er jo så moderne nå. Er vel en grunn til at den ordningen er kommet. Vi har en sosial ordning om noe skulle skje. Hva har de andre landene? I Usa må du ha egen forsikring for alt, eller er det lite hjelp å få. Klart folk må jobbe mere for å sikre seg selv og sine. I Asia er gamle/syke avhengi av fam. sin. Der må du sende penger til fam. osv... Håper han får masse pepper for sine uttalelser. Tro hva han mener vi skal jobbe? Kansje greit for han som har det han trenger/nok penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 23. januar 2004 #2 Del Skrevet 23. januar 2004 Tipper han har jobbet flere timer enn de fleste av oss for å få "så mye penger som han trenger" jeg... Og hvorfor skulle han få så mye pepper? Han har vel ikke sagt at han ønsker seg de arbeidsforholdene som råder i verken Asia eller USA? Han har satt fingeren på at vi i vårt velferdssamfunn har mer fritid enn sammenlignbare økonomier. Og med eldrebølgen i vente, og mangel på arbeidskraft, er det jo ikke helt på jordet å foreslå at vi jobber mer eller? Når du trekker inn forsikringsbehovet i USA og eldreomsorgen i Asia, er du inne på et helt annet tema - det har med det offentliges rolle å gjøre. Å legge til rette for lengre arbeidstid/flere heltidsarbeidende i Norge, vil ikke endre det offentliges ansvar eller vårt skattessytem, så det vil ikke medføre verken at vi må forsikre oss selv eller at vi må ta gamlemor hjem når hun ikke klarer seg selv lenger. Syns forøvrig sleivsparkene til arbeidsstokken i "Hagens virksomhet" er litt feilplassert. Jeg skal ikke hevde å kjenne mye til dagligvarebransjen, men jeg har vært på en del foredrag om hvordan ledelsen tenker mht. Rimi-ansatte, og det er mye imponerende tankearbeid lagt ned for å utvikle ansatte der. Sykefravær vil du nok finne langt større i andre bransjer enn dagligvarebransjen (eks. hjemmehjelpen, sykepleiere). Og lønningene gjør nok at de eldre blir borte, og at vi ser mange ungdommer i butikkene. Men om lønningene skal opp, blir maten enda dyrere. Og er vi egentlig villige til å betale for det? Misforstå meg ikke - jeg er glad jeg har 5 ukers ferie og fri hver helg jeg. Og mulighet til å jobbe 8timers dager. Men om det er samfunnsmessig klokt over tid å ha det slik...? Kanskje er det rett og slett ikke mulig? Om vi ikke øker arbeidsinnvandringen vesentlig da - og der er vi over på enda et nytt diskusjonstema... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2004 #3 Del Skrevet 23. januar 2004 Skjønner ikke hva du svarte på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 23. januar 2004 #4 Del Skrevet 23. januar 2004 Med all arbeidsløsheten er det vel bedre om alle jobbet litt mindre? Forøvrig er det en grunn til at flere kvinner i USA er hjemmeværende enn i Norge. Ikke lett med barn om man skal jobbe så mye som de gjør der (de har jo nesten ingen fødselspermisjoen). lite ferie har de også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 23. januar 2004 #5 Del Skrevet 23. januar 2004 Effektivitetssamfunnet er på ingen måte sunt. Hvorfor blir stadig flere utbrente, får magesår og depresjoner? Jo, fordi effektivitetssamfunnet tar knekken på folk. Jeg kjenner folk som har hatt to jobber. De trivdes med det helt til de fikk magesår, ble utbrente og deprimerte. Og når skal arbeidsløse få en sjanse hvis alle som allerede er i jobb skal jobbe mer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 23. januar 2004 #6 Del Skrevet 23. januar 2004 Skjønner ikke hva du svarte på. Nei - det var kanskje vanskelig ? Svarte på hovedinnlegget slik jeg forstod det (har ikke lest artikkelen det vises til) 1. Jeg mener Hagen har rett, vi bør jobbe mer sett fra en samfunnsøkonomisk vinkling 2. Jeg mener Hagen ikke fortjener pepper 3. Jeg mener å blande sosiale ordnigner som barnehage, eldreomsorg og sykeforsikring inn i bildet blir feil. ...og jeg har svart på det jeg mener er unødvendige (og inkompetente) sleivspark til Hagens private økonomi og arbeidsforholdene i hans virksomhet. Klarere nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 23. januar 2004 #7 Del Skrevet 23. januar 2004 syns 8 timer daglig er mer enn nok jeg. skal hele livet dreie seg om jobbing? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Moon~ Skrevet 23. januar 2004 #8 Del Skrevet 23. januar 2004 syns 8 timer daglig er mer enn nok jeg. skal hele livet dreie seg om jobbing? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 24. januar 2004 #9 Del Skrevet 24. januar 2004 Det har jo litt å gjøre med at i Norge så har man "staten som ordner opp hvis den enkelte ikke orker/gidder" og dertil arbeidsmoral, mens i andre land er det mye mer opp til den enkelte å ta ansvar for seg og sine. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ditcher asia heller, sterkere pågangsmot og arbeidsmoral finner du knapt, og det er negativt? I Japan har de et eget ord for å jobbe seg ihjel. Greit nok at fritid er verdifullt, men i Norge begynner det nesten å ta overhånd med lønnskrav og rettigheter. Hele bransjer kjøres i grøfta. Du sier at i asia kan folk jobbe "fordi familien tilpasser seg samfunnets krav" og at de har lavere tempo enn i Norge.. der tar du feil. Folk jobber veldig hardt og hele sitt liv fordi slik er samfunnet lagt opp. Hvis vi ikke hadde olje, hadde vi også måttet drive på slik. Han er en av mange som påpeker at oljen har gitt folk en eller annen tro på at "de fortjener bedre" og de slipper å yte for maten. Veldig mange i Norge glemmer at vi er ekstremt heldige som kan ha det slik. Og det er ikke deres fortjeneste, bare at vi tilfeldigvis sitter på en ressurs som er etterspurt. Veldig mange i Norge forlanger å få ting i fanget uten å ville bidra i det hele tatt. Og jeg kjenner mange som er enig med Hagen (som nok har jobbet mer enn de standard 8 timene 5 dager i uka i sitt liv). Mange nordmenn er opptatt av å gi minimum, og forventer å cashe ut maksimum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2004 #10 Del Skrevet 24. januar 2004 Tror ikke det er vår arb,insats det er noe i veien med, men det er trygdenorge som tar knekken på økonomien. Det er flere i arbeidsfør alder som er på en eller annen form for trygd enn hva som jobber. Da folktrygden kom i 67 ble den basert på et innbetalingssystem. Etterhvert kom det så mange grupper som ikke har jobbet en time som også skulle ha trygd. Bare de senere års innvandring med folk som ikke har jobbet skal ha samme rettigheter som de som har opparbeidet seg rettigheter. Alle skal ha av den store potten, men det er få som innbetaler. Det går tre arbeidere på hver som får trygd. Når jeg nevnte Asia så vet jeg at der er en del av sysselsettingen med å ha mange i arbeid.og da til svært lav betaling. Der går det i roligere tempo enten du liker det eller ei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2004 #11 Del Skrevet 24. januar 2004 Tror det største problemet er at det er så mange som ikke FÅR jobbe så mye som de gjerne ville, kanskje ikke får jobb i det hele tatt. Selv jobber jeg bare 75% nå pga nedskjæringer i bedriften, mens jeg svært gjerne skulle ha jobbet 110% slik jeg gjorde før. Tror det først og fremst er arbeidsmarkedet, tilgangen på jobber, som er problemet, ikke folks arbeidsvilje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå