AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #1 Skrevet 22. april 2012 Ja, du leste riktig, SPISES OPP! I den forstand at jeg plutselig har slitte tupper og det spiser seg oppover. Stripet det hos frisør for omlag et år siden. Det ble MYE lysere enn hva jeg hadde tenkt, så det er forlengst tilbake til opprinnelig farge. Men er redd slitasjen av denne stripigen henger igjen. Har ALDRI slitt med splittede tupper før. Altid hatt tykt og langt hår som har tålt mye. Mange av hårstråene har en slags liten hvit klump nederst, slik som de har øverst om man river de av, og jeg tror dette gjør at de splitter seg. Har klippet det over de splitte mange mange ganger, men det kommer bare mer og mer. Det som begymrer meg er at også en del har en sånn hvit klump/brekk på midten, så da betyr det at det etterhvert vil brekke på midten Er desperat nå. Noen som vet hva jeg kan gjøre?
Gjest kittycat Skrevet 22. april 2012 #2 Skrevet 22. april 2012 Klipp deg er vel det første sånn at det ikke fliser seg mer oppover har jeg hørt. trist, men sånn er det. Koster å stripe håret vettu. Har du bilde kanskje?
Sumaya Skrevet 22. april 2012 #3 Skrevet 22. april 2012 Bruker du rettetang? I så fall burde du slutte eller redusere bruken betraktelig. Jeg hadde samme problemet som deg før, da jeg brukte rettetang (uten varmebeskyttelse!) flere ganger i uka. Bleket/stripet det og så og si aldri brukte hårkur. Tips om hva du kan gjøre: - Slutte med rettetang/krølltang og annen varmebehandling. - Investere i en god proteinkur (Redken extreme cat treatment eller Joico sin) - Stusse håret (minst hver 3. måned) og be frisøren om å ikke klippe det opp, men ha like lengder. - La være å stripe/farge det. Hvis du allikevel må kan sikkert frisøren din anbefale en mildere type farging. Først og fremst kan det virke som du trenger en skikkelig klipp for det er ingenting som kan reparere hårstående når de først har brukket eller fliset seg opp. Lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #4 Skrevet 22. april 2012 Takk for råd. Har klippet det hos frisør en gang etter striping, hun tok veldig mye for å få vekk det slitte. Retter det av og til, men bruker alltid varmebeskyttelse. Har ikke prøvd noen kur da, skal få kjøpt meg det. Og skal slutte helt med å rette det for nå.
Callisto83 Skrevet 22. april 2012 #5 Skrevet 22. april 2012 Har hatt veldig slitt hår selv etter striping, helbleking, og alt annet jeg har synes var så smart, og det eneste som har hjulpet i tillegg til å trimme det hos frisør er gode protein og fuktighetskurer fra Redken Extreme serien og Joico K-pak serien. Merker virkelig en forskjell Og det beste er om håret i tillegg får pause fra rettetenger, krølltenger, hårfønere etc. Hvis du vil ha litt volum eller krøller fremover, bruk heller varmeruller. Det sliter ikke fullt så mye som alt det andre
Gjest kittycat Skrevet 22. april 2012 #6 Skrevet 22. april 2012 noen som vet om defines hårprodukter med protein i funker? jeg vet det er en risk, noen sier til og med at define ødelegger håret. det er bare dyrt med redken og greier + nettbestilling, men bruker ellers gode hårprodukter! har nettopp kjøpt defines proteinkur, vil redde det slitte håret mitt. det er bleket, men hjelper proteiner også mot det som er slitt pga rettetang? tror nesten det er mer slitt pga rettetang, men har kuttet ned nå da.
Antlers Skrevet 22. april 2012 #7 Skrevet 22. april 2012 Takk for råd. Har klippet det hos frisør en gang etter striping, hun tok veldig mye for å få vekk det slitte. Retter det av og til, men bruker alltid varmebeskyttelse. Har ikke prøvd noen kur da, skal få kjøpt meg det. Og skal slutte helt med å rette det for nå. Det er nok veldig lurt av deg å slutte med det Noen hårtyper tåler mer enn andre, men det er uansett noe av det verste du kan utsette håret ditt for. Å bruke rettetang på slitt/skadet hår er galskap. Håret ser riktignok sunnere og penere ut etter en runde med rettetangen, men samtidig så tar du jo mer og mer knekken på håret ditt, og det ser verre og verre ut i sin naturlige tilstand. Varmebeskyttelse kan bidra til å begrense skaden, men det er fortsatt skadelig. Kan nesten sammenligne det med en kondom full av bittesmå hull. Ville du stolt på at en slik kondom beskyttet deg? Det som er ekstra kjedelig er at også håret på toppen av hodet kan være svekket (men gjerne i mindre grad enn tuppene). Det ser kanskje greit ut nå, men du kan oppleve at endene ser skadde/slitte ut, samme hvor mye du klipper av. Da er det lett å bli frustrert, og tenke at håret er helt ødelagt, men det er ikke noe galt med det nye (altså urørte) håret som vokser ut - du må rett og slett ta tiden til hjelp, og la all gammel skade få vokse ut. Du kan ikke trylle vekk skade, men en god proteinkur kan til en viss grad styrke håret. Husk på at for mye protein kan få håret til å se ut/føles som halm, så fuktighet er også viktig. Når det frister å bruke rettetangen - bruk heller balamspray eller hårolje for å få det til å se mindre tørt og slitt ut. Bruk en god, fuktighetsgivende balsam for å gi litt mer tyngde til håret (evt. balsam-metoden), så du slipper at det ser frizzy ut. Når håret er veldig slitt, kan det lønne seg å ta noen ekstra forholdsregler. Sørg for å vaske håret uten å samle det i klump på toppen - slik gnissing bidrar bare til ytterligere slitasje. Børst kun gjennom håret mens du har i balsam/kur, eller når håret er helt tørt - det sliter mindre enn å børste fuktig hår. En god børste er viktig. Ikke bruk slike som har små plastkuler på tuppen. Bruker du kam bør den være sømløs (uten skarpe kanter mellom taggene). Klem vannet forsiktig ut av håret, enten med hendene eller håndkle - ikke gni! Flett håret, eller sett det opp i en topp før du legger deg (fest med løs strikk). Du kan også investere i et silkeputevar, slik at det blir enda mindre friksjon.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #9 Skrevet 22. april 2012 Du har klippet deg en gang på et år (etter å ha stripet det) og lurer på hvorfor du har slitte tupper? 1
Glorya82 Skrevet 23. april 2012 #10 Skrevet 23. april 2012 Define er IKKE bra! Bestill Redeken eller Joico på nett så får du ordentlig kvalitet til omtrent samme pris. Strawberrynet.com for eks, fører begge merker og shipper gratis. Jeg ville forøvrig anbefale deg å klippe opp håret noe nederst sånn at du slipper å ta så myeav selve lengden. Stort sett alltid er overhåret mest slitt, og ved å ta litt mer av lengden på det, og klippe det inn i håret ditt kan du fortsatt bevare lengden. Husk at når du bruker proteinkur må du ta i en god balsam etterpå som inneholder masse fukt! 1-shampoo, 2- proteinkur ( ha gjerne i håretnatten over) 3- fuktighetsgivende balsam, la den virke i 5 min. Så kan du også bruke leave in produkter som for eks Anti snap fra Redeken eller potion 9 fra sebastian som gir fukt og hold.
Gjest BabyBlue Skrevet 23. april 2012 #11 Skrevet 23. april 2012 ^ Må bare nevne at om man klipper opp langt hår for mye over for lang tid kan man ende med ganske tynne lengder, så det er ikke noe man burde praktisere med mindre man har tykt, tykt hår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå