Leo Skrevet 22. april 2012 #1 Skrevet 22. april 2012 (endret) Før helgen plukket jeg opp en katt på gaten i Oslo som hadde fulgt etter meg et par dager og som jeg så ikke hadde det noe bra. Det jeg imidlertid ikke visste var hva jeg ville finne under den sammenfiltrede pelsen. Og synet som møtte meg da jeg begynte å undersøke nærmere er noe av det verste jeg har sett! Jeg har rett og slett aldri sett et levende dyr med så store sårskader. Sannsynligvis har katten blitt hengende fast på grunn av alle flokene og i desperasjon gjort alt for å komme seg løs og dermed nærmest revet seg selv i filler. Katten ble selvfølgelig tatt med til veterinær og h*n så på meg med tårer i øynene og var slett ikke sikker på om dette var mulig å få sydd sammen fordi skadene var så omfattende og fordi det er riveskader som er veldig vanskelige å få lukket. H*n har imidlertid gjort en kjempejobb og katten ble sydd sammen med flere titalls sting. Noe som er ekstremt mye på en så liten kropp. Her og her kan dere se bilder av skadene og det er ikke noe for sarte sjeler!!! Så moralen er at dere som har langhårskatter må passe på at kattene deres ikke får slike tover i pelsen! Ting tyder nemlig på at denne katten har hatt et hjem, men at den har blitt neglisjert på det groveste. Den hadde imidlertid verken chip eller halsbånd, så p.t. er den definert som hjemløs. (Akkurat nå befinner katten seg hjemme hos meg og får medisiner og pleie mens vi krysser fingrene for at det ikke går infeksjon i sårene for da er det "game over" og den havner selvfølgelig aldri tilbake på gata. Klarer vi å få den frisk, skal vi forsøke å finne et godt hjem til den). Endret 22. april 2012 av Leo 11
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #2 Skrevet 22. april 2012 Fy flate, jeg har en langhåret pus selv og får så vondt i hjertet av tovede katter og dette var jo helt ekstremt. Tusen takk for at du tok til deg pusen.
Agathe Skrevet 22. april 2012 #3 Skrevet 22. april 2012 Er det mulig... stakkars, stakkars pusen Håper inderlig at det går bra, og er takknemlig for at det finnes sånne som deg der ute.
Gjest Bobler Skrevet 22. april 2012 #4 Skrevet 22. april 2012 Huff, stakkars liten. Utrolig fint at du tok han til deg, og fikk lappet han sammen. Hadde bare flere brydd seg..
Ryvre Skrevet 22. april 2012 #5 Skrevet 22. april 2012 Uff Husker jeg fikk inn en katt som skulle barberes. Det var så grusomt at katten måtte dopes ned og jeg tuller ikke når jeg sier at jeg barberte av all pelsen i ett stort stykke. Under var huden full av sår og all mulig slags utøy. Eierne? Nei de syns det var så mye lettere å barbere den en gang i året fremfor å barbere oftere/gre og stelle katten!!
Leo Skrevet 22. april 2012 Forfatter #6 Skrevet 22. april 2012 Her var jo også hele underpelsen som en sammenhengende filtmatte og det var derfor jeg ikke oppdaget skadene med en gang. Dette var med andre ord en katt som ved første øyekast så ut til å være i rimelig god form mens den i virkeligheten hadde dødd en grufull død i løpet av noen dager hvis ingen hadde tatt affære. Og etter hvert som jeg har fått litt erfaring med hjemløse og skadde katter, så begynner jeg å se at katter som følger etter fremmede, oppsøker hus og slår seg til etc. som regel er katter som trenger hjelp. Katter som har det godt oppfører seg rett og slett ikke slik. 1
La Femme Skrevet 22. april 2012 #7 Skrevet 22. april 2012 Helt grusomt at mennesker kan holde på slik. Jeg forstår ikke hva som feiler mennesker som får seg dyr og ikke tar vare på dem slik de må. Jeg kan ingenting om katter, men forstår alvorligheten av denne saken, og syns det er flott at du tar affære! Jeg vil også bare legge til at dette gjelder hunder med mye pels også. Hunder som ikke får pelsstell, som ikke blir klippet eller gredd, får klumper som gir infeksjoner i huden hos hunden eller som får hunden til å gjøre slik som katten på dette bildet. Det er helt fælt! Har du ikke tid, ork eller kunnskap til pelsstell: Ikke få deg katt eller hund med pels!!
Gjest Lille-pus Skrevet 22. april 2012 #8 Skrevet 22. april 2012 (endret) Leo påpeker noe veldig viktig her ! Og 'ja' underpelsen på en langpelset katt vil, - uten pelsstell, tove seg og bli til tykke matter. Dette er en smertefull tilstand, og mye 'rart' kan befinne seg under disse mattene Problemet er (så langt jeg har erfart) desverre mer vanlig hos katter som har f.eks. perserblod innblandet. Det jeg sier er IKKE at persere er mer utsatt og at naturlige langpelsraser er mindre utsatt, men at denne typen blandinger ofte får en underpelsstruktur som kanskje i større grad bidrar til at pelsen tover seg. Et eksempel her: Det antas at katten på dette bildet har litt perserblod i seg. For mange år siden (mer enn 20 år) var det i dette området en eneste perser. Nevnte perser var frittgående og ukastrert, og etterlot seg avkom over en lav sko. Av dette avkommet ble det for flere... og flere... ettersom årene gikk. Mor til katten på bildet var en glatthåret huskatt, men av pelsstrukturen til katten på bildet antas det at far er en etterkommer av nevnte perser. Katten på bildet gres/børstes hver dag, og klippes både hjemme og hos vetrinær. Katten er i år 17 år gammel, og arbeidet med pelsen har vart like lenge som katten har levd. Uten den nitide pels-stellet fra eierenes side så tror jeg denne katten ville overlevd kun ett, kanskje to år... kanskje. Dette da området også er utsatt for spyfluer av den typen som medfører myiasis. Beklager utdypende sidespor Edit: Ja, en katt som følger ukjente mennesker, oppsøker ukjente hus, og desperat prøver å få kontakt med for den ukjente mennesker trenger hjelp. Det er så riktig, så riktig konkludert ! Edit 2: Presisert kattens antatte avstamning litt nøyere for å unngå misforståelser. Endret 22. april 2012 av Lille-pus 1
ninuska_ Skrevet 22. april 2012 #9 Skrevet 22. april 2012 (endret) Uff Jeg håper pusen blir frisk igjen veldig snart. Her i nabolaget er det to katter som ikke får pelsstellet de burde ha. Den første er nabokatten. Den er tovete og flokete. Jeg børster min korthårede katt hver eneste dag, jeg, for å hjelpe han med stellet sitt (og fordi han elsker å bli børstet). Nabokatten ser ut som om han ikke har fått seg noe stell på flere måneder nå. Det kan jo hende at han blir børstet i ny og ne, men det virker veldig slapt. Jeg tror jeg skal spørre naboen litt forsiktig neste gang jeg ser henne. Den andre, som jeg ikke vet om har eier, kaller jeg rett og slett floka. Pelsen er så tovet, men det virker som om det ikke gått så langt ned til huden enda, tuppene er sammenfiltrert. Den oppholder seg her i nabolaget, og sist jeg gikk ut med min pusekatt, så kom den løpende til meg og ville kose. Neste dag stod den og mjauet nedenfor verandaen vår. Jeg har tenkt på den siden, men den har ikke vært innom. Jeg skulle gjerne funnet ut om den har eier. Skulle gjerne tatt den med inn og gitt den litt stell, men jeg vet ikke helt hvordan det fungerer, eller hvordan man finner ut om den er hjemløs. Jeg har hatt fantasier om å kidnappe kattene og stelle dem til pelsen er flott og fin, men jeg innser jo at det krever ukentlig/daglig stell i mange tilfeller. Og nei, jeg er ikke katte-napper heller Endret 22. april 2012 av ninuska_
Leo Skrevet 22. april 2012 Forfatter #10 Skrevet 22. april 2012 Og nei, jeg er ikke katte-napper heller Men det er jeg! :gjeiper: I dette tilfellet kan det godt hende jeg har "stjålet" noens katt og at den faktisk har et hjem, men det blåser jeg i! Katten som følger etter deg, kan du jo ta med deg til dyrlegen hvis du får sjansen og sjekke om den er chippet. Er den ikke det og bærer preg av dårlig stell og/eller å ha gått ute en stund kan du kontakte en dyrevernsorganisasjon eller privatpersoner i nærheten som tar seg av hjemløse katter. Veterinærene vet som regel hvem dette er. Naboen din kan du jo f.eks. prøve å få vist de bildene jeg la ut her (Og du kan få flere av meg hvis du vil ha!) og si at du fant en grusom sak om langhårskatter på nettet her om dagen og at du ikke visste at det kunne bli så ille eller noe slikt.
ninuska_ Skrevet 22. april 2012 #11 Skrevet 22. april 2012 (endret) Katten som følger etter deg, kan du jo ta med deg til dyrlegen hvis du får sjansen og sjekke om den er chippet. Er den ikke det og bærer preg av dårlig stell og/eller å ha gått ute en stund kan du kontakte en dyrevernsorganisasjon eller privatpersoner i nærheten som tar seg av hjemløse katter. Veterinærene vet som regel hvem dette er. Naboen din kan du jo f.eks. prøve å få vist de bildene jeg la ut her (Og du kan få flere av meg hvis du vil ha!) og si at du fant en grusom sak om langhårskatter på nettet her om dagen og at du ikke visste at det kunne bli så ille eller noe slikt. Kan jeg ikke beholde den selv? Håper den dukker opp igjen snart! Jeg har tittet etter den på verandaen hver dag Jeg skal prøve å komme i prat med henne om kattene våre - og snike inn at jeg børster min hver dag, og hvordan hun føler det er med langhåret katter - det må jo være mye jobb, eller noe lignende Endret 22. april 2012 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #12 Skrevet 22. april 2012 Uff, stakkars pus! Så heldig den er som traff deg!! Jeg blir så irritert over mennesker som ikke tar skikkelig vare på kattene sine. Overtok selv min fars langhårete katt for noen år siden, de prøvde å stelle pelsen hans litt innimellom, men gadd ikke gjøre det så ofte så resultatet ble store floker. Det dannet seg heldigvis aldri sår eller andre hudproblemer, men det kan ikke ha vært behagelig. Det første jeg gjorde var å skamklippe pus og kjøpe spesialfôr for langhårete katter. Resultatet var at jeg så og si aldri måtte stelle pelsen til pus, han klarte det helt fint selv (før så hand tungan hans fast i pelsen da han prøvde å vaske seg.) Nå har pus flyttet til min fars ekskone og lever på Friskies med sammenfiltret pels, selv om noen få hundrelapper kunne spart han for det ubehaget. Ser dette stadig vekk, virker som om siden folk får pus gratis og den går fritt ute så fortjener den ikke like mye tid og penger som hunden som kostet 15 000 og går i bånd.
Leo Skrevet 22. april 2012 Forfatter #13 Skrevet 22. april 2012 Kan jeg ikke beholde den selv? Håper den dukker opp igjen snart! Jeg har tittet etter den på verandaen hver dag Jo, hvis katten er vanskjøttet og ikke er merket, kan du selvfølgelig beholde den. Bare sørg for å chipmerke den med en gang, slik at det blir vanskelig for noen andre å komme å påstå at det er deres katt. Og så kan du selvfølgelig legge ut bilde av den på nettkatten, dyrebar o.l. og si at du har funnet den... 1
Gjest Mildrid Skrevet 22. april 2012 #14 Skrevet 22. april 2012 Så fælt! Mine katter er korthåret så vi steller aldri pelsen deres. Vi valgte korthåret katt av nettopp den grunnen, og det er det nok flere som burde gjort.
Melia Skrevet 23. april 2012 #15 Skrevet 23. april 2012 Åh, herregud, så fælt ! Får helt vondt inni meg. Utrolig bra at du tok den med deg.
Leo Skrevet 24. april 2012 Forfatter #16 Skrevet 24. april 2012 (endret) Med tanke på de omfattende skadene går det overraskende bra med katten, men det er ingen tvil om at den har nettopp denne pelstypen som Lille-pus referer til. Den kommer derfor alltid til å måtte trenge mye pelsstell og riktig fôring for den overlever nok ikke en slik runde til, så vi kommer til å være svært nøye når den etter hvert skal omplasseres. Og katten later til å være fornøyd med å ha havnet i mine hender mens den tidligere eieren skal være veldig glad for at h*n slipper! Endret 24. april 2012 av Leo 2
Ryvre Skrevet 24. april 2012 #17 Skrevet 24. april 2012 Så bra at det går bra med pusen Håper den får et fint hjem til slutt, med eiere som vet hva det vil si å ta vare på et dyr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå