Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

La oss si at man kjøper en leilighet til 2 mill.

15 % av dette er 300.000,- (Som da blir Egenkapitalen man må ha).

Dette er andelsleilighet det er snakk om, og fellesjelden er 44.000,-

(fellesgjelden betaler jeg jo ikke med en gang heller).

Med andre ord så betyr det at det 300.000,- man må ha når man kjøper leiligheten og ikke annet fiks faks av kostnader?

Banken jeg har er så diffus, at jeg blir forvirret av det hele.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

La oss si at man kjøper en leilighet til 2 mill.

15 % av dette er 300.000,- (Som da blir Egenkapitalen man må ha).

Dette er andelsleilighet det er snakk om, og fellesjelden er 44.000,-

(fellesgjelden betaler jeg jo ikke med en gang heller).

Med andre ord så betyr det at det 300.000,- man må ha når man kjøper leiligheten og ikke annet fiks faks av kostnader?

Banken jeg har er så diffus, at jeg blir forvirret av det hele.

Bankene regner ut fra hele boligens verdi (kjøpesum + fellesgjeld). Hos oss gjør vi det på følgende måte:

Innskudd + fellesgjeld x 85% - fellesgjeld (2.000.0000,- + 44.000 x 85% - 44.000,-)

I ditt tilfelle kan du dermed ha et lån på kr 1.737.400,- for å komme innenfor 85 % og må stille med kr 306.600,- i egenkapital. I tillegg må du dekke omkostningene, men for en andelsleilighet er ikke det mange tusenlappene.

Endret av Alison
  • Liker 3
Skrevet

Du må ha 300 000, samt penger til omkostningene. Her jeg bor pleier det være rundt 5000 for en andelsleilighet. Eventuell kjøpsforsikring kommer i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet

Du må ha 300 000, samt penger til omkostningene. Her jeg bor pleier det være rundt 5000 for en andelsleilighet. Eventuell kjøpsforsikring kommer i tillegg.

Stemmer. Ca 5000,- som er omkostninger og evt. kjøpsforsikring, som er ca 5000,- det også..

Men ikke noe annet fiks faks enn dette? :)

Skrevet (endret)

Du må melde deg inn i borettslaget før du overtar leiligheten, men det er bare noen hundrelapper. Mulig det også er noe etableringsgebyr ved huslånet. Det skal vel være det hele. :)

Endret av Tabris
AnonymBruker
Skrevet

Du må melde deg inn i borettslaget før du overtar leiligheten, men det er bare noen hundrelapper. Mulig det også er noe etableringsgebyr ved huslånet. Det skal vel være det hele. :)

Hehe.. Så det var ikke det hele. :)

Etableringsgebyr ved huslånet, hvor stort beløp er dette?

AnonymBruker
Skrevet

Bankene regner ut fra hele boligens verdi (kjøpesum + fellesgjeld). Hos oss gjør vi det på følgende måte:

Innskudd + fellesgjeld x 85% - fellesgjeld (2.000.0000,- + 44.000 x 85% - 44.000,-)

I ditt tilfelle kan du dermed ha et lån på kr 1.737.400,- for å komme innenfor 85 % og må stille med kr 306.600,- i egenkapital. I tillegg må du dekke omkostningene, men for en andelsleilighet er ikke det mange tusenlappene.

Jobber du for DNB? :)

Skrevet

Jobber du for DNB? :)

Jeg jobber i bank. Hvilken har jeg ikke tenkt å opplyse om, og det har ingen betydning for de rådene jeg gir her inne.

Når det beregnes hvor mye lån det er mulig å få innenfor f.eks. 85 % beregnes det ut fra boligens totale verdi.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i bank. Hvilken har jeg ikke tenkt å opplyse om, og det har ingen betydning for de rådene jeg gir her inne.

Når det beregnes hvor mye lån det er mulig å få innenfor f.eks. 85 % beregnes det ut fra boligens totale verdi.

Selvfølgelig. :)

Kan du regne ut noe annet hvis du har tid? Feks lån på 2228000,- + 41.000 i fellesgjeld.

Hvor mye må man ha i EK?

På forhånd takk.

AnonymBruker
Skrevet

RETTELSE: lån på 2280000,- + 41.000 i fellesgjeld.

Hvor mye må man ha i EK?

På forhånd takk.

Skrevet

Kan du regne ut noe annet hvis du har tid? Feks lån på 2228000,- + 41.000 i fellesgjeld.

Hvor mye må man ha i EK?

På forhånd takk.

Går ut fra at du mener en kjøpesum på kr 2.228.000,- + fellesgjeld på kr 41.000,-?

Da blir regnestykket som følger 2.228.000,- + 41.000,- x 85 % - 41.000,-

Du kan ha et lån på kr 1.887.650,- innenfor 85 % og må stille med 340.350,- i egenkapital.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Går ut fra at du mener en kjøpesum på kr 2.228.000,- + fellesgjeld på kr 41.000,-?

Da blir regnestykket som følger 2.228.000,- + 41.000,- x 85 % - 41.000,-

Du kan ha et lån på kr 1.887.650,- innenfor 85 % og må stille med 340.350,- i egenkapital.

Tusen takk.:) Det var det jeg mente. Og da kommer omkostninger på rundt i tillegg på ca 5000 kr. Jeg regner ut litt budsjett osv, så må bare ha noen klare tall.:)

Det jeg ikke forstår er at bankdama nevnte at jeg måtte ha 350.000,- i egenkapital, noe jeg ikke fikk til å stemme. Er bare snakk om et par tusen da, men har hun klart å regne feil da? Det synes jeg virker litt uprofesjonelt.

Skrevet

RETTELSE: lån på 2280000,- + 41.000 i fellesgjeld.

Hvor mye må man ha i EK?

På forhånd takk.

Da blir regnestykket som følger 2.280.000,- + 41.000,- x 85 % - 41.000,-

Du kan ha et lån på kr 1.931.850,- innenfor 85 % og må stille med 348.150,- i egenkapital.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager at jeg kutter tråden Alison, men jeg lurer på en ting. Det er en leilighet som koster rundt 1,3 Millioner, og jeg lurer på hvor mye Egenkapital jeg bør ha for å få det til?

Skrevet (endret)

Tusen takk.:) Det var det jeg mente. Og da kommer omkostninger på rundt i tillegg på ca 5000 kr. Jeg regner ut litt budsjett osv, så må bare ha noen klare tall.:)

Det jeg ikke forstår er at bankdama nevnte at jeg måtte ha 350.000,- i egenkapital, noe jeg ikke fikk til å stemme. Er bare snakk om et par tusen da, men har hun klart å regne feil da? Det synes jeg virker litt uprofesjonelt.

Jeg er litt usikker på hva slags kjøpesum det egentlig er snakk om her, 2.228.000,- eller 2.280.000,-. (se mine to tidligere innlegg i forhold til egenkapital ved disse to kjøpesummene). Omkostningene ved boligkjøp for andelelsleiligheter ligger vanligvis på fra rundt en tusenlapp og opp til ca 3.000,-. Tar du boligen på forkjøpsrett kommer det i tillegg en 4-5.000,- for dette. Banken tar normalt også noen gebyrer i forbindelse med låneopptaket.

Endret av Alison
  • Liker 1
Skrevet

Beklager at jeg kutter tråden Alison, men jeg lurer på en ting. Det er en leilighet som koster rundt 1,3 Millioner, og jeg lurer på hvor mye Egenkapital jeg bør ha for å få det til?

Hvis det er en selveier må du ha 195.000,- (15 % av 1.300.000,-) + dekke omkostningene på ca 35.000,- (dokumentavgift mm.). Er det en andelsleilighet må jeg vite hva fellesgjelden er på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for dine gode svar, Alison, det er en selveier leilighet, så jeg bør ha ca 220.000 til EK og dokumentavgift og det greiene da? Jeg har spart opp ca 350 000 i EK, men boligprisene på de leilighetene jeg ser etter er ca på 1 mill til 1,3, ligger i et greit strøk, bare på "feil" side av byen, dermed mye billigere enn resten :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt usikker på hva slags kjøpesum det egentlig er snakk om her, 2.228.000,- eller 2.280.000,-. (se mine to tidligere innlegg i forhold til egenkapital ved disse to kjøpesummene. Omkostningene ved boligkjøp for andelelsleiligheter ligger vanligvis på fra rundt en tusenlapp og opp til ca 3.000,-. Tar du boligen på forkjøpsrett kommer det i tillegg en 4-5.000,- for dette. Banken tar normalt også noen gebyrer i forbindelse med låneopptaket.

Det sistnevnte, 2280000,- :) Skrev feil.

Ingen forkjøpsrett, omkostninger ble vel ca 3-4000,-

- Eierskifteforsikring på et par tusen kr.

Gebyrer i forbindelse med låneopptaket, snakk om noen hundrelapper eller tusenlapper?

Skrevet (endret)

Tusen takk for dine gode svar, Alison, det er en selveier leilighet, så jeg bør ha ca 220.000 til EK og dokumentavgift og det greiene da? Jeg har spart opp ca 350 000 i EK, men boligprisene på de leilighetene jeg ser etter er ca på 1 mill til 1,3, ligger i et greit strøk, bare på "feil" side av byen, dermed mye billigere enn resten :)

Bare hyggelig å være til hjelp :) .

Du har mer enn nok egenkapital til å ha lånet innenfor 85 % på den boligen.

Gebyrer i forbindelse med låneopptaket, snakk om noen hundrelapper eller tusenlapper?

Det må du nesten sjekke med banken din da det er store variasjoner på dette. Kommer an på hvilken bank du har, om du har en medlemsavtale, om du søkte via internett eller hadde møte på kontor mm. Du kan dermed vente det alt fra kr 0,- og opp til flere tusen.

Edit: skrivefeil

Endret av Alison
  • Liker 2
Skrevet

Det som er mest skremmende er at dere må ha hjelp til simpel prosentregning, selv etter å ha sett hennes første eksempel ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...