Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i en enebolig med naboer på alle sider. Hagene er adskilt av tujahekker.

Forrige helg kjøpte vi trampoline til barna våre, 4,7.

Da får vi en melding av nabo på høyre side ´, "så gøy for barna da, men husk at vi bor tett, og jeg håper jeg kan nyte sommeren på verandaen uten unge støy, og at jeg tar meg den frihet å si ifra om det blir for mye bråk". Han forteller også mannen min at guttene hans på 10, 13 alltid har ønsket seg trampoline men ikke har fått det fordi han ikke orker bråk. Dette har egentlig ødelagt litt av gleden med trampolinen. Jeg går konstant og hysjer på barna mine.

Vil også nevne at naboen bak oss, har trampoline, og at guttene til den sure naboen ofte har bråket langt etter leggetid til våre barn, med fotballspill i hagen etc.....

Så, kan jeg la barna hoie, le og kose seg når de leker ute, eller har det blitt sånn at unger må ha innestemme ute også?

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, vanlig utestemme, latter og lek er selvsagt ok i et borettslag og alle andre steder, på dagtid.

Ekstrem skriking, bråking og bråk er ikke det.

• Liker 2
Gjest Annaires
Skrevet

Bruk vett!

Ikke la ungene hoppe og hole og skrike hele dagen.

Ser du naboen har gjester på terrassen f.eks er det lov å si til ungene at dere kan hoppe i morgen..

Begrens bruken noe. Ufattelig slitsomt å Skulle kose seg ute i Hagen, når naboungene skriker og hoier og hopper 5.timer i strekk.

• Liker 3
Skrevet

Enig med andre her. Begrens bruken og ha normalt støynivå. Slike trampoliner har en tendens til å tiltrekke seg mange barn, så jeg forstår naboens bekymring.

Selv var jeg så uheldig å få naboens trampoline rett ved soveromsvinduet mitt for et par år siden. Det var helt jævlig! De har heldigvis flyttet nå.

Skrevet

Er enig med dere. Vil også nevne at de hopper kort tid av gangen, kanskje 15 min før de går av, det ikke er noen andre barn i nabolaget som leker hos oss, pluss at de ikke får hoppe etter kl 1900 da de må legge seg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn selv og er ganske var for bråk, men tenker at en må akseptere "normal" lek og bråk, også at naboen har trampoline. Bor for tiden i et nabolag med masse unger, og det plager meg ikke i det hele tatt - det har faktisk noe med innstilling å gjøre: Når jeg først skal bo her hvor jeg vet det er mange barn, må jeg tåle at de leker og har det moro. Det er først når det blir hensynsløst/ukontrollert bråk over tid at det er frustrerende (noen av de som bodde her i fjor bare hylte kjempehøyt, maste og dengte på metallting hver eneste dag...). Naboen bør tåle at dere har trampoline så lenge dere også tar litt hensyn tilbake, som andre over her nevner :)

• Liker 1
Skrevet

Trampoline er bare så stygt og er med på å forringe nabolaget mener jeg ihvertfall. Hvorfor okkupere store deler av hagen til dette stygge plast-monsteret?

Barn bør vel lære seg å bruke "innestemme" også i hagen om en bor så tett. Heller ingen hopping etter et visst klokkeslett (f.x 19).

Skrevet

ta frem husreglene og se når dere har lov å bråke ute og inne. Så følger du denne!

Ikke la denne sure naboen ødelegge for dere, for det var vel målet hans med å si fra.

Gjest Grønnblomst
Skrevet (endret)

Hva tenker dere?

Jeg tenker at naboen din er en sur fis. Selvfølgelig skal ungene dine få lov til å være unger. Dessuten bråker hans barn. Tror naboen din er en sånn som bare ser seg selv, og tror at verden bare handler om han. Han høres ikke noe koselig ut i det hele tatt.

Nå er ikke jeg noe glad i bråk jeg heller, men trampolinen lager jo litt lyd når man hopper på den. Det er ikke til å unngå, men trenger jo ikke hyle og skrike, men naboen kan ikke forvente at hagen skal være stille som i graven heller.

Endret av Grønnblomst
Skrevet

Vi bor ganske tett og naboen har trampoline.

Ungene har det kjempegøy, de hopper og leker, men de skriker ikke. De har heller ikke innestemme, for de ler og hoier, noe som ikke kvalifiserer for støy.

Makkapakka, det er vanligvis ikke husregler i et eneboligområde, spesielt ikke hvis det er selveide hus og ikke borettslag. Det betyr ikke at det er fritt frem for alt, det betyr bare at man må bruke litt fornuft.

La ungene dine hoppe, du, Jens. Sure naboer finnes alltid, det gjelder bare å ikke la dem styre hele nabolaget med surheten sin.

:heks:

• Liker 2
Skrevet

Makkapakka, det er vanligvis ikke husregler i et eneboligområde, spesielt ikke hvis det er selveide hus og ikke borettslag. Det betyr ikke at det er fritt frem for alt, det betyr bare at man må bruke litt fornuft.La ungene dine hoppe, du, Jens. Sure naboer finnes alltid, det gjelder bare å ikke la dem styre hele nabolaget med surheten sin.

:heks:

da leste jeg feil i farten, men da skal vel ikke naboene bestemme utenfor sitt område!

Skrevet

Vi bor også tett, og har trampoline. Det samme har mange naboer rundt her.

Ungene her får ikke lov til å skrike når de leker ute (når jeg har mulighet for å stoppe dem, da...) Det betyr at "lekestemmer" og "lekelyder" er lov, men høy skriking bare for å lage lyd slår jeg ned på!

Selvfølgelig prater man høyere ute enn inne mens man hopper osv, men det er forskjell på lyd i sammenheng og lyd som er umotivert og bare så høy som mulig liksom!

Unger skal få kose seg, men de har ikke vondt av å få beskjed om at det finnes andre folk i nærheten som ikke synes det de holder på med er like koselig som de selv gjør!

Mulig jeg er en "heksemamma" altså, men.... ;)

• Liker 1
Skrevet

Kanskje barna kan få lov til å rope og bråke mer når de er inne, men dempe seg litt når de leker i hagen?

Barna er store nok til å forstå at naboene blir slitne av høye lyder.

Det skader ikke å la barna lære empati allerede når de er små.

Skrevet

Seriøst? La barn få være barn. Vi har 5 barn og dei får lov til å styre så mye dei vil, på våres eiendom...dei ler og koser seg, også etter kl.19:) no har vi en ganske så stor eiendom og grund, men vi har allikevel naboer til alle sider. Men våres naboer, som ikke har barn selv, elsker lyderne fra våres grund. Barnelatter, lydene fra trampolinene å om sommer plasken fra poolen. Kan hende vi bare er ekstremt heldig med området våres da:) vi er bosat i Danmark, kanskje danskerne er mere tolerante til "barne-lyde"? Så la barna dine hoppe på trampolinen, mye dei vil.

Skrevet

Trampoline er bare så stygt og er med på å forringe nabolaget mener jeg ihvertfall. Hvorfor okkupere store deler av hagen til dette stygge plast-monsteret?

Barn bør vel lære seg å bruke "innestemme" også i hagen om en bor så tett. Heller ingen hopping etter et visst klokkeslett (f.x 19).

Trist, at du føler det sånn, du burde prøve å hoppe en tur, det er kjempe gøy:)

Skrevet

Seriøst? La barn få være barn. Vi har 5 barn og dei får lov til å styre så mye dei vil, på våres eiendom...dei ler og koser seg, også etter kl.19:) no har vi en ganske så stor eiendom og grund, men vi har allikevel naboer til alle sider. Men våres naboer, som ikke har barn selv, elsker lyderne fra våres grund. Barnelatter, lydene fra trampolinene å om sommer plasken fra poolen. Kan hende vi bare er ekstremt heldig med området våres da:) vi er bosat i Danmark, kanskje danskerne er mere tolerante til "barne-lyde"? Så la barna dine hoppe på trampolinen, mye dei vil.

Barnelatter og lyd fra trampoline og pool er noe annet enn hyling og skriking.

Det er forskjell på hvor mye barn bråker. Hvis deres barn bare ler og prater med vanlig stemme er det kjempefint! Men noen barn hyler og skriker så høyt de klarer. Og det synes ikke jeg er koselig å høre på. På samme måte som jeg ikke synes det hadde vært koselig hvis naboens hun bjeffet sammenhengende i flere timer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i blokk et godt stykke unna villabebyggelse. Jeg hører ekstremt godt de ungene som hopper på trampoline et par hundre meter unna. Det er ikke selve hoppingen som er problemet, men at det hviiiner, hyyyler og skriiiiker. De aller nærmeste naboene har min dypeste sympati. Foreldrenes hørsel er sannsynligvis ødelagt.

Skrevet

Fordi noen bryr seg mer om å glede ungene enn at hagen skal se perfekt ut.

---

TS: Bruk sunn fornuft. Snakk med naboen om hva han/hun forventer, og kom til en avtale sammen. Da slipper du å "gå på nåler" konstant.

Skrevet

Samfunnet blir mer og mer barnefiendtlig. Og enda syter alle over at det "syes puter under armene på dem".

:tristbla:

Gjest Annaires
Skrevet

.

Nei, uff og huff.

Hvorfor? Barna syns det er gøy. Det er kjempe bra for barna å hoppe. Balanse, kordinasjon...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...