Gå til innhold

Samvær: Kan en 15-åring uttale seg og bli hørt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn er snart 15 år og vi som foreldre holder på å endre samværsavtalen vi har hatt i mange år.

15-åringen har selv fått uttale seg om hvor mye samvær h*n ønsker, men dette er for lite synes far.

Hva kan vi gjøre med dette? Vi blir tydeligvis ikke enige siden det nå er snakk om at far går ned en samværs-klasse og dermed må betale mere i bidrag.

15-åringen har sagt at h*n kan skrive et skriv om hvor mye samvær h*n vil ha, men vil dette bli lagt vekt på hos Nav?

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Marmot
Skrevet

NAV har ikke noe med samvær å gjøre. Bestill dere en time hos familievernkontoret og spør om dere kan ta 15-åringen med. En 15-åringen skal i veldig stor grad få medbestemmelsesrett, jeg hadde aldri tvunget en 15-åring til samvær h*n ikke ville og det tviler jeg på at noen andre gjør heller. Dersom dere ikke blir enige på familievernkontoret, må en av dere ta det til retten.

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss begynte ungdommen å styre det meste av samværet selv i 15-årsalderen. Han hadde alle vennene sine i mitt nabolag og for en 15-åring er det ikke så viktig å tilbringe annenhver helg sammen med en av foreldrene, de vil være sammen med venner og styre med sitt.

Det ble jo litt uforutsigbart for far og meg, men å tvinge en 15-16-åring ut av huset for å tilbringe helga hos far var uaktuelt. Hvis det var en stund siden han hadde vært der sa jeg til ham at nå synes jeg du skal ta deg en tur til faren din. Det var jo ikke det at han ikke ville se faren, men annen hver helg ble for mye.

Jeg tror det er slik hos de fleste, at fast samvær opphører i tenårene, og det er helt naturlig. De løsriver seg fra foreldrene og har rett og slett ikke det samme behovet for samvær lengre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En 15-åring er stor nok til å styre dette selv, mener nå jeg.

Gjest pysepusen
Skrevet

Da jeg var 15 tok jeg selv kontakt med familievernskontoret og sa jeg ikke ville ha noe mer samvær med pappa. De sa at han kunne ikke tvinge meg. Så etter det har jeg ikke vært hos pappa noe mer enn innom for middag etc.

Skrevet

Vi blir tydeligvis ikke enige siden det nå er snakk om at far går ned en samværs-klasse og dermed må betale mere i bidrag.

Vi har løst det på den måten at far har betalt samme bidrag som før. Hvis jeg hadde krevd mer bidrag hadde det blitt bråk, og det hadde gått utover barna.

Er det en mulighet dere kan vurdere? La samværsavtalen være som den er på papiret selv om det praktiseres mindre samvær?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...