AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #1 Del Skrevet 21. april 2012 Hei Jeg driver og sjekker ut mulighetene for å starte nettbutikk og har fått svar på mye bare med å bruke google, men det er en ting jeg ikke finner ut av. Som kjent når man når 50 000 kr grensen så er man momspliktig, men det jeg ikke helt har forstått er når man importerer varer (fra usa), i mitt tilfelle klær, sko, accessories. Så må man betale moms i tollen på 25% om man fortoller for noe over 200 kr. Alt dette skal jo føres opp i regnskapet, og man skal betale 25% moms (tror jeg) da også, i tillegg som man skal betale en viss prosent i skatt i tillegg der igjen? har jeg forstått det riktig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #2 Del Skrevet 22. april 2012 ingen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lista Skrevet 22. april 2012 #3 Del Skrevet 22. april 2012 Hvorfor skal du betale moms og så skatt? Man betaler moms ved innførsel av varer, ikke skatt. Skatt går på inntekt/formue. Dessuten, om du er momspliktig, får du fradrag for inngående moms Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #4 Del Skrevet 22. april 2012 Men når man kjøper en vare for å selge videre så må man jo legge på moms for varen? og betale inn moms 4 ganger i året? ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lista Skrevet 22. april 2012 #5 Del Skrevet 22. april 2012 Men når man kjøper en vare for å selge videre så må man jo legge på moms for varen? og betale inn moms 4 ganger i året? ts Ja, det stemmer det. Men jeg tror du må omformulere innlegget ditt. Hva er det du vil ha svar på, egentlig? Du betaler moms når du innfører varene, men dette får du fradrag for om du er momspliktig. Når du videreselger varene må du legge på 25 % moms, som du inndriver "for" staten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #6 Del Skrevet 22. april 2012 Ja, det stemmer det. Men jeg tror du må omformulere innlegget ditt. Hva er det du vil ha svar på, egentlig? Du betaler moms når du innfører varene, men dette får du fradrag for om du er momspliktig. Når du videreselger varene må du legge på 25 % moms, som du inndriver "for" staten. ok, jeg er ikke så flink til å forklare meg Men det jeg mener er som selvstendig næringsdrivende og når man blir momspliktig så må man jo betale 25% på alle varer man har solgt. men man må jo også betale 25% mva når man importerer varer, må man da til sammen betale 50% i mva? eller vil det gå mot hverandre i regnskapet så det går i null? siden du sier man får fradrag for det? ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lista Skrevet 22. april 2012 #7 Del Skrevet 22. april 2012 (endret) Du får fradrag for momsen du betaler ved innførsel, om du er momspliktig. Når du selger varene er det jo kunden som betaler momsen. Du legger på 25 % moms når du har regnet ut selvkost på varen (indirekte og direkte kostnader + din fortjeneste), og kunden betaler dette. Momsen du har "innkrevet" fra kunden skal betales inn til staten. DU betaler ingen moms, det er det bare kundene som gjør. edit: momsen du betaler ved innførsel er inngående mva. Momsen kunden betaler til "deg" når han/hun handler er utgående mva. Om disse to beløpene er like ved forfall trenger du ikke betale noe til staten. Da går merverdiavgiftsregnskapet i 0. Håper du skjønte det nå Nyttig informasjon: http://www.skatteetaten.no/no/Brosjyrer-og-boker/Merverdiavgift---Veiledning-til-naringsdrivende-/?chapter=74742 Endret 22. april 2012 av Lista Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #8 Del Skrevet 22. april 2012 ok, jeg er ikke så flink til å forklare meg Men det jeg mener er som selvstendig næringsdrivende og når man blir momspliktig så må man jo betale 25% på alle varer man har solgt. men man må jo også betale 25% mva når man importerer varer, må man da til sammen betale 50% i mva? eller vil det gå mot hverandre i regnskapet så det går i null? siden du sier man får fradrag for det? ts Dette er pensum på videregående, og reglene er enkle. Moms faller i hovedsak på siste ledd i kjeden. Som mva registrert fører du inngående mva til fradrag på utgående mva. Når du ikke forstår dette til tross for god informasjon på nett og Lista sine gode forklaringer foreslår jeg at du kontakter en regnskapsfører før du så mye som vurderer å begi deg ut på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #9 Del Skrevet 22. april 2012 Du får fradrag for momsen du betaler ved innførsel, om du er momspliktig. Når du selger varene er det jo kunden som betaler momsen. Du legger på 25 % moms når du har regnet ut selvkost på varen (indirekte og direkte kostnader + din fortjeneste), og kunden betaler dette. Momsen du har "innkrevet" fra kunden skal betales inn til staten. DU betaler ingen moms, det er det bare kundene som gjør. Ja nå ser jeg at jeg har tenkt feil takk for oppklaringen! Man blir litt forvirret når det kommer til moms/skatt o.l. det er mye å lære og å huske på Det jeg tenkte på var siden man må betale for moms i tollen, så må man regne med det i utsalgsprisen, altså varepris+frakt+10.7%mva i toll+evnt tollavgift+25%mva= utsalgspris? fordelt på varene selvsagt. Høres det riktig ut? ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lista Skrevet 22. april 2012 #10 Del Skrevet 22. april 2012 Ja nå ser jeg at jeg har tenkt feil takk for oppklaringen! Man blir litt forvirret når det kommer til moms/skatt o.l. det er mye å lære og å huske på Det jeg tenkte på var siden man må betale for moms i tollen, så må man regne med det i utsalgsprisen, altså varepris+frakt+10.7%mva i toll+evnt tollavgift+25%mva= utsalgspris? fordelt på varene selvsagt. Høres det riktig ut? ts Hvor får du 10,7 % fra? Nå vet jeg ikke om dette var ment i den forbindelse at du tenkte feil, eller om du mener det på "riktig". Momsen du betaler for å innføre varene til Norge (inngående mva) blir ingen kostnad for deg, fordi du mest sannsynlig kan fradragsføre den, om du er momspliktig og registrerer deg. Det er ikke noe du skal tenke på når du skal beregne priser på varene dine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #11 Del Skrevet 22. april 2012 Hvor får du 10,7 % fra? Nå vet jeg ikke om dette var ment i den forbindelse at du tenkte feil, eller om du mener det på "riktig". Momsen du betaler for å innføre varene til Norge (inngående mva) blir ingen kostnad for deg, fordi du mest sannsynlig kan fradragsføre den, om du er momspliktig og registrerer deg. Det er ikke noe du skal tenke på når du skal beregne priser på varene dine. som sagt man blir helt tullete av det her, har sittet i maaange timer og regnet og tenkt Det er 10.7% i tollgebyr om man må betale det, men 25% i mva så klart. Ok skjønner. men før jeg blir momspliktig, noe jeg ikke tror jeg kommer til å bli i år ihvertfall. kan jeg da regne de 25% mva jeg betaler i import i prisen i og med at jeg ikke får fradrag for de før jeg er momspliktig? ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lista Skrevet 22. april 2012 #12 Del Skrevet 22. april 2012 Det er helt opptil deg selv hvordan du velger å prise varene dine. Det viktigste er jo at du ikke går i minus.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #13 Del Skrevet 22. april 2012 Helt enig takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #14 Del Skrevet 22. april 2012 Du må få deg en regnskapsfører om du skal starte butikk, det er i hvert fall helt sikkert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleGrethe Skrevet 23. april 2012 #15 Del Skrevet 23. april 2012 Om du skal importere varer, vil du trolig ha noen kostnader: Varekostnad Fraktkostnad Kostnader til evt fortolling og tollbehandling Alle disse må tas med i beregningen av vareprisen (eks mva). I tillegg vil du trolig måtte betale moms på innførsel av varene. Dersom du ikke er mva-pliktig, er dette også en kostnad, som må beregnes inn i vareprisen. Da fakturerer du kunden uten moms, og informerer om dette. Når du etter hvert blir mva-pliktig, er inngående moms ikke en kostnad. Det er en utgift du vil få fratrekk fra i momsregnskapet, og når du fakturerer kunden moms, sitter du vanligvis igjen med et positivt momsbeløp som skal betales inn til myndighetene. Lykke til, og rådet om regnskapsfører er nok lurt! Og husk å ikke prise deg så lavt at du ikke har råd til å dekke kostnadene dine - hele poenget må vel være å tjene penger.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lista Skrevet 23. april 2012 #16 Del Skrevet 23. april 2012 Om du skal importere varer, vil du trolig ha noen kostnader: Varekostnad Fraktkostnad Kostnader til evt fortolling og tollbehandling Alle disse må tas med i beregningen av vareprisen (eks mva). I tillegg vil du trolig måtte betale moms på innførsel av varene. Dersom du ikke er mva-pliktig, er dette også en kostnad, som må beregnes inn i vareprisen. Da fakturerer du kunden uten moms, og informerer om dette. Når du etter hvert blir mva-pliktig, er inngående moms ikke en kostnad. Det er en utgift du vil få fratrekk fra i momsregnskapet, og når du fakturerer kunden moms, sitter du vanligvis igjen med et positivt momsbeløp som skal betales inn til myndighetene. Lykke til, og rådet om regnskapsfører er nok lurt! Og husk å ikke prise deg så lavt at du ikke har råd til å dekke kostnadene dine - hele poenget må vel være å tjene penger.. Vil tro TS er rimelig klar over det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå