Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleide å elske muntlige eksamener; var fullstendig rolig, var(er) god til å snakke for meg, og fikk alltid gode karakterer.

Frem til for 1 1/2 år siden. Rett før jeg skulle til en eksamen fikk jeg vite at et familiemedlem hadde vært i en ulykke, og nå svevde mellom liv og død. Siden det var på den andre enden av landet (kunne ikke reise umiddelbart) og at jeg var irrasjonell, gikk jeg til eksamen. Needless to say; det var et helvete. Det var komplett kaos i hodet, samtidig med at der satt to mennesker som spurte faglige ting. Jeg kortsluttet fullstendig.

Etter den opplevelsen har jeg hatt STORE problemer med muntlige eksamener. I mange dager før eksamen stresser jeg. Får ikke sove, får ikke pugget. Og på selve dagen får jeg som oftest jernteppe. Skjelver, fomler og leter etter ord (er sikkert litt av et syn..)

Noen som har tips eller råd til hvordan finne roen igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tren deg fysisk utslitt, det pleier å hjelpe på stress, men da må en ta ordentlig i.

Øv deg på å fremføre muntlig for en god venn/foreldre/andre slik at du får trening.

Visualiser. Se for deg lokalet, og at du tar oppgavene med storm. Se for deg at sensor faller av stolen av forbauselse.

Rett og slett; gjør ting som får deg til å føle deg bra dagene før- og på eksamensdagen.

Men aller viktigst; øv. Det å kunne stoffet er viktigst og skaper selvtillit. Dette er ikke så lett om en er ufokusert, stresset, osv. Det jeg pleier å gjøre de dagene jeg er totalt demotivert, er å presse meg til å ihvertfall begynne på stoffet. De første ti minuttene er ille, resten går av seg selv og jeg ender opp med både god samvittighet og selvtillit.

Nå er selvfølgelig slike tips ganske individuelle, hva som passer deg best kan jo være noe helt annet. Men stå på og prøv og bygg opp prestasjonsevnen igjen, step by step. :-)

Skrevet

En jeg kjenner har samme problemet med skriftlig eksamen. Hun kaster opp på eksamen fordi hun er nervøs.

Løsningen for henne var å ta en tur til legen. Fikk noen veldig milde beroligende piller. Hun har ikke tatt en eneste av de pillene, men hun har de i sekken, og det hjelper på nervenen å vite at hun har hjelpen i sekken.

Skrevet

Er helt enig i at man er individuell, og at det er vanskelig å gi konkrete råd til akkurat DEG. Men for min del hjalp det å puste godt ned i magen og rett og slett gi litt faen!

Det er ingen som blir å le av deg... Det er ingen som blir å kaste stein å deg om du ikke svarer rett. Husk at eksaminator er der for DEG. De spør gjerne gode spørsmål for å lede deg på rett vei!

Jeg pleide også å bruke visualisering kvelden før jeg skulle inn i "ilden". Jeg så for meg at jeg hele tiden hadde med meg folk som stod å klappet for meg hver gang jeg snakket! De jublet og syntes at jeg var så flink. Konfetti kom ned og de stod klar med champis og kake når jeg var ferdig. Overdriv dine visualiseringer. Det gir deg selvtillit! Det er dette sportsutøver gjør når de står foran store løp eller konkurranser. Det synes jeg vi "mer dødelige" også burde bruke mer aktivt i vår hverdag!

Husk at dette går på din psyke, og du har kanskje skapt noen hindringer som egentlig ikke er reel!

Lykke til! Jeg heier på deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...