Gjest Cassie Skrevet 23. januar 2004 #1 Del Skrevet 23. januar 2004 Lurer på om noen kan hjelpe meg med dette: Trenger man både Ex.Phil. + Ex. Fac. for å komme inn på psykologistudiet? Jeg har tenkt å ta ex.phil. selvstudievarianten nå, og gå opp til eksamen 25. mai. Kan jeg søke meg inn på psykologi til høsten før 15.april da? Hva innebærer den nye ordningen for Ex.Phil.? Jeg trodde Ex.Phil. kun omhandlet filosofi, mens Ex.Fac. dreide seg om etikk. Har man kuttet ut Ex.Fac. helt nå, eller? Mvh, fortumlet newbie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 23. januar 2004 #2 Del Skrevet 23. januar 2004 Nei, du trenger ikke å ha ex.phil. og ex.fac på forhånd på psykologi-studiet. Det er integrert i første år av studiet, med 10 vekttal hvert av de to første semestrene. Dersom du har en eller begge av disse før du begynner, får du fritak, og kan velge ett eller to andre enkeltemner det første året, om du ønsker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 23. januar 2004 #3 Del Skrevet 23. januar 2004 På hjemmesidene for Psykologisk Institutt i Oslo står det i allefall at man trenger både ex.phil. og ex.fac. (gjelder profesjonsstudiet i allefall), og det måtte jeg også ha for to år siden. Jeg fikk riktignok fritak for ex.phil. da jeg hadde en BSc grad i psykologi fra England, med mye filosofi i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2004 #4 Del Skrevet 23. januar 2004 Ja, man må ha det før man går videre etter første året, men om du ikke har det når du begynner, er det integrert i det første året av profesjonsstudiet (årsenhet i psykologi). Det er karakterene fra denne årsenheten (3 eksamener pluss evt. ex.phil og ex.fac) som avgjør om du kommer inn på profesjonsstudiet. Alt dette er jo nytt nå med den heftige kvalitetsreformen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pace Skrevet 23. januar 2004 #5 Del Skrevet 23. januar 2004 Du kan også ta Ex-phil selvstudiumsvariant + ex-fac = 1 mere studiepoeng på forhånd(dine karakterpoeng altså) til f.eks psykologi. Vet ikke helt hvordan det blir med de obligatoriske ex-phil og ex-fac senere. Hva innebærer den nye ordningen for Ex.Phil.? Jeg trodde Ex.Phil. kun omhandlet filosofi, mens Ex.Fac. dreide seg om etikk. Har man kuttet ut Ex.Fac. helt nå, eller? Mvh, fortumlet newbie De har fått nytt ordning og nye bøker. Tok ex-phil og nesten ex-fac før jul:p. Sånn i bunn og grunn er ex-phil den standariserte filosofien, og den er egentlig delt i to: 1. Filosofi/vitenskaps historie og 2. Etikk. (Du må ha bestått i hver del for å bestå examen) Men egentlig er filosofi og vitenskaps delen litt delt også, filosofi delen er veldig filosofi-historisk(Kant,Aristoteles, osv.), tar for seg mere personlighetene og hva de mente. Vitenskaps delen inneholder flere temaer, spessielt brodert fra nyere tid, som f.eks Feminisme, Sosial-vitenskaps perspektiv og Teologi oppdeling. Det er også to bøker, Tekstsamling og Læreboken. Før hadde ikke ex-phil orginal tekster tror jeg, men syntes egentlig det var en god ide å bringe det inn. Egentlig syntes jeg de nye bøkene er litt unødvendig kompliserte. Jeg har interesse i sakene, men for de som ikke er spessielt interessert kan jeg tenke meg det fort blir tungt. Men det er nå min mening. Ex-fac er spesialisert til hvilken avdeling du går inn i(f.eks. Språk og Litteratur programmene, Samfunnsfagsprogrammene, osv.). Så du vil f.eks. få "ex-fac-fil"(filosofi) innenfor ideè fagene, som er humanoira og vitenskaps fokusert. Mere spesialisert med andre ord. Emneliste her: http://www.uio.no/studier/emner/ se ned på "Ex" for ex-phil og -fac. Også finner du Studiekatalogen gratis i Blindern Administrative bygning. Bare Spørr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stas Skrevet 23. januar 2004 #6 Del Skrevet 23. januar 2004 En bitte liten avsporing.., men i Trondheim har vi ikke så innviklet ex.phil *puh* 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå