Gå til innhold

Oppskrift på pizzabunn og pizzasaus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal lage hjemmelaget pizza i kveld. Jeg pleier vanligvis å lage italiensk pizza med tynn, tynn bunn og en italiensk pizzasaus, men vi vil ha det litt mer "vanlig" i kveld. Noen som vil gi meg en goood oppskrift på pizzabunn OG pizzasaus?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pizzabunn:

7 dl hvetemel

ca 3 dl lunket vann

1 ss olivenolje

1 pk tørrgjær

2 ts salt

Ha hvetemel, gjær og salt i en bolle. Bland det godt sammen. Tilsett olje og vann. Ikke tilsett alt vannet på en gang, bare tilpass mengden slik at deigen blir jevn og fin. Elt deigen godt. Sett den på heving i 30-40 min.

Pizzasaus:

1/2 løk

2-3 fedd hvitløk

1 boks hakket tomater

2 ss tomatpurè

2 ts sukker

salt, pepper

oregano, basilikum

Ha litt olivenolje i bunnen av en kjele. Finhakk løk og hvitløk og ha oppi kjelen. La løken stekes blank. Tilsett hakket tomat, sukker og tomatpurè. Smak til med salt, pepper, oregano og basilikum. La sausen putre i 20-30 min på svak varme.

Skrevet

Pizzabunn:

7 dl hvetemel

ca 3 dl lunket vann

1 ss olivenolje

1 pk tørrgjær

2 ts salt

Ha hvetemel, gjær og salt i en bolle. Bland det godt sammen. Tilsett olje og vann. Ikke tilsett alt vannet på en gang, bare tilpass mengden slik at deigen blir jevn og fin. Elt deigen godt. Sett den på heving i 30-40 min.

Pizzasaus:

1/2 løk

2-3 fedd hvitløk

1 boks hakket tomater

2 ss tomatpurè

2 ts sukker

salt, pepper

oregano, basilikum

Ha litt olivenolje i bunnen av en kjele. Finhakk løk og hvitløk og ha oppi kjelen. La løken stekes blank. Tilsett hakket tomat, sukker og tomatpurè. Smak til med salt, pepper, oregano og basilikum. La sausen putre i 20-30 min på svak varme.

Er de begge til èn pizza? Og i så fall, blir den stor? Vi tenkte å lage to stykk, vi er fire personer som fort spiser litt alle sammen. Men jeg er så utrolig dårlig på å se for meg om det blir nok.

Tusen takk forresten :)

Skrevet

Er de begge til èn pizza? Og i så fall, blir den stor? Vi tenkte å lage to stykk, vi er fire personer som fort spiser litt alle sammen. Men jeg er så utrolig dårlig på å se for meg om det blir nok.

Tusen takk forresten :)

Passer til èn langpannepizza med middels tykk bunn :) Jeg bruker å lage denne til 3 personer og det blir alltid noen stykker ekstra.

Gjest Herr Drue
Skrevet

Mener du altså at tynn pizza med italiensk pizzasaus ikke er det beste?

Jeg ville bare ha gjort toppinga mer ekslusiv:

En sterk pølse, rødløk, oliven, mozarella og peccorino, så har du min favorittpizza på Oslos beste pizzarestaurant.

Skrevet

Forresten; det er en fordel å forhåndssteke bunnen før du har på fyllet. En klassisk norsk pizza med tykk bunn trenger jo litt tid i ovnen, og da kan fyllet bli for mye stekt. Sett bunnen alene inn i ovnen i 7-10 min før du har på fyllet! :)

Skrevet

Forresten; det er en fordel å forhåndssteke bunnen før du har på fyllet. En klassisk norsk pizza med tykk bunn trenger jo litt tid i ovnen, og da kan fyllet bli for mye stekt. Sett bunnen alene inn i ovnen i 7-10 min før du har på fyllet! :)

Takk! Jeg skulle akkurat til å spørre hvor lenge og på hvor mye jeg skal steke pizzaen på? I tillegg til forhåndsstekingen.

Skrevet

Takk! Jeg skulle akkurat til å spørre hvor lenge og på hvor mye jeg skal steke pizzaen på? I tillegg til forhåndsstekingen.

Vi steker midt i ovnen på 220 grader. Ikke varmluft! Først forhåndssteke i 7-10 min, legg på fyllet og deretter inn i ovnen igjen i 10-15 min. Jeg kan dessverre ikke være mer konkret enn det. Vi bruker bare å følge med på pizzaen når den er ferdig så.

Skrevet

Vi steker midt i ovnen på 220 grader. Ikke varmluft! Først forhåndssteke i 7-10 min, legg på fyllet og deretter inn i ovnen igjen i 10-15 min. Jeg kan dessverre ikke være mer konkret enn det. Vi bruker bare å følge med på pizzaen når den er ferdig så.

Ok, takk :) Deiga er til heving nå! Er spent, dette blir sikkert veldig bra :)

Skrevet

Ok, takk :) Deiga er til heving nå! Er spent, dette blir sikkert veldig bra :)

Håper det gikk bra og smakte godt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...