Gjest Rosemor Skrevet 21. april 2012 #1 Skrevet 21. april 2012 Jeg snakket med en bekjent i går, og fikk da høre en påstand som jeg stiller meg undrende til, og det er påstanden "Voksne mennesker leker ikke". Dette ble sagt da en mor skulle forklare hvorfor hun anså en jente for å ha dårlig innflytelse på hennes tenåring. Jeg kjenner den omtalte jenta godt, fordi hun også er en venninne av min datter, og jeg er veldig glad hun er min datters venninne. Hun tar skolen på alvor, sitter i elevrådet, jobber ved siden av skolen, er aktiv i frivillige organisasjoner hvor hun sitter som styremedlem osv. Jeg ser på denne jenta som "voksen", reflektert og ansvarsbevisst. Men jeg ser også at hun tar pause fra "voksenlivet" når hun kan (ofte sammen med min datter), og da er det tydelig at hun er ungdom i brytningen mellom barn og voksen. Når hun er sammen med min datter "leker" de, og snakker alvor om hverandre. De kler hverandre opp, sminker hverandre, og tar bilder av hverandre med "trutmunn" og flagrende øyevipper, de blir skikkelig barnslige, og ler og har det gøy, og så snakker de om gutter, familie, framtidsplaner, og så ler de litt igjen. Akkurat som jeg gjorde sammen med mine venner da jeg var 16-17. Hadde jenta vært frekk, "lat", drakk og ruset seg osv, hadde jeg skjønt at min bekjente var kritisk til henne,, men at hun mener at en normal, hyggelig, og snill jente er upassende selskap for hennes datter fordi hun ikke alltid opprettholder en voksen fasade, det er langt over min fatteevne. Jeg vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, men jeg måtte bare lufte noen tanker, og kanskje få noen tilbakemeldinger på dette, fordi jeg ble så overrasket over denne holdningen, og jeg sitter med tusenvis av spørsmål. Har enkelte det så travelt med å presse sine barn inn i en voksenrolle at de ikke får lov til å være fnisete tenåringer lenger? Skal ikke tenåringer få lov til å "leke seg inn i voksenverdenen"? Og ikke minst, er det sant at voksne ikke leker? (Jeg leker, og jeg trodde da at jeg var voksen!)
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #2 Skrevet 21. april 2012 Jeg er voksen og jeg leker, nesten hver dag. På Wikipedia kan man lese litt om lek, både lek hos barn og lek hos voksne. Der står blant annet at lek hos barn gir nyttig erfaring og er avgjørende for læring, og at rollebaserte leker er sett på som forberedelse til det voksne livet. For meg høres det ikke ut som at den omtalte jenta gjør noe galt, hun høres sunn og normal ut. 3
Gjest Rosemor Skrevet 21. april 2012 #3 Skrevet 21. april 2012 Jeg er voksen og jeg leker, nesten hver dag. På Wikipedia kan man lese litt om lek, både lek hos barn og lek hos voksne. Der står blant annet at lek hos barn gir nyttig erfaring og er avgjørende for læring, og at rollebaserte leker er sett på som forberedelse til det voksne livet. For meg høres det ikke ut som at den omtalte jenta gjør noe galt, hun høres sunn og normal ut. Jeg leker som sagt også, og jeg er enig med deg i at den omtalte jenta virker som en helt vanlig jente. Jeg klarer bare ikke forstå at en jeg ser på som en oppegående kvinne forventer at 16-åringer skal være voksne til enhver tid, og at mennesker som leker ikke er voksne.
Okapi Skrevet 21. april 2012 #4 Skrevet 21. april 2012 Frykten for å være barnslig sikkert ganske dypt i enkelte, regner med denne mora er en av disse. Har selv opplevd å bli tilnærmet latterliggjort (i tenåringalder) av venner av foreldre, fordi jeg liker syltetøy og TV-spill, som visstnok er ting man bør ha vokst fra seg før man fyller 15. :gjeiper:
Longgone Skrevet 21. april 2012 #5 Skrevet 21. april 2012 Man er ikke voksen før man tør å være barnslig 2
Binta Ba Skrevet 21. april 2012 #6 Skrevet 21. april 2012 Man er ikke voksen før man tør å være barnslig Skulle til å skrive det samme..min mor pleide ofte å si dette, spesielt når hun kastet seg i lek med oss barna;) 1
Gjest Rosemor Skrevet 22. april 2012 #7 Skrevet 22. april 2012 Takk for svar. Jeg har fått vite at den omtalte jenta nå er veldig lei seg på grunn av dette, fordi det har blitt formidlet til henne at venninnens mor mener hun har dårlig innflytelse på hennes datter, og at venninnens mor helst ser at de ikke er så mye sammen. Jeg synes virkelig synd på henne, og håper at hun forstår at det ikke er noe galt med henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå