Gå til innhold

"barn av regnbuen" - venstrevridd/kommunistisk?

Dolce

Anbefalte innlegg

Kunne ha linket, men teksten er ikke så veldig lang:

"En himmel full av stjerner.

Blått hav så langt du ser.

En jord der blomster gror.

Kan du ønske mer ?

Sammen skal vi leve

hver søster og hver bror.

Små barn av regnbuen

og en frodig jord.

Noen tror det ikke nytter.

Noen kaster tiden bort med prat.

Noen tror at vi kan leve av

plast og syntetisk mat.

Og noen stjeler fra de unge

som blir sendt ut for å sloss

Noen stjeler fra de mange

som kommer etter oss

Refreng:

Men si det til alle barna!

Og si det til hver far og mor:

Ennå har vi en sjanse

til å dele et håp på jord."

Noen som finner ord/setning/del som er kommunistisk/marxistisk? Eller i det minste venstrevridd?

Selv godt utpå høyresiden er det vel nå etterhvert akseptabelt å ta mer vare på jorda/miljøet?

Og at man skal "leve sammen" tolker jeg slik at man skal leve sammen her på jorda? Er det også gæernt nå da?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må være temmelig forvridd for å klare å tolke den teksten til noe negativt.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må være temmelig forvridd for å klare å tolke den teksten til noe negativt.

Det synes jeg også.

Ihvertfall hvis dette skal være det verste eksempelet på at barna blir hjernevasket av sanger i skolen. Må jo tolke det slik at denne var blant de verste, siden dette var den eneste sangen han nevnte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser på det som to muligheter:

1: Han ble konfrontert direkte og hadde ikke forberedt seg på det, og dette var den eneste barnesangen han kom på der og da.

2: Han mente en annen sang og forvekslet titlene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg også.

Ihvertfall hvis dette skal være det verste eksempelet på at barna blir hjernevasket av sanger i skolen. Må jo tolke det slik at denne var blant de verste, siden dette var den eneste sangen han nevnte?

Folk som snakker om hjernevasking sliter gjerne med å redegjøre for synet, og ender opp med å komme med veldig merkelige eksempler. Husker jeg diskuterte med en konspirasjonsteoretiker engang, og da jeg ba om dokumentasjon på et par spinnville påstander, påpekte han at nettopp det å be om dokumentasjon var et tegn på at man var hjernevasket av sosialistene. Selvfølgelig finnes det ikke formelle kilder, disse blir jo sensurert av det hemmelige politiet. :gjeiper:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sammen skal vi leve

hver søster og hver bror.

Små barn av regnbuen

og en frodig jord.

Kanskje han har tolket barn av regnbuen som barn fra ulike verdensdeler, og reagert på at vi skal leve sammen? At han har tolket det som en hyllest til det multikulturelle?

Jeg aner ikke.

Personlig liker jeg både sangen og Lillebjørn Nilsen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Han ble konfrontert direkte og hadde ikke forberedt seg på det, og dette var den eneste barnesangen han kom på der og da.

1. Tror ikke det. Han sa jo også at Lillebjørn Nilsen var kjent som marxist. Så helt tilfeldig var det nok ikke at denne sangen kom frem.

2. Jeg vet ikke om noen (evt.: noen andre) kommunistiske/marxistiske sanger av Lillebjørn Nilsen som er i sangbøkene i skolen? Ihvertfall forbinder jeg ham stort sett med typiske Oslosanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får assosiasjoner til illustrasjonene i Vakttårnet av den sangen. Svarte, hvite, store og små som sitter i en vakker blomstereng med en lieten bekk i bakgrunnen og løver og neshorn og hjorter rusler fredelig rundt og beiter. Så jeg tror Lillebjørn er Jehovas Vitne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så lar man være å krangle om politiske rettninger og nyter et fint stykke sang som opprinnelig skal være skrevet av Pete Seeger.

For meg så står sangen for noe allmen folkelig som hever seg over politiske retninger. Alle folk har lov til å leve i et fredelig samfunn

Uten terror, krig, nød og elendighet. Alle fra ytterste høyre til ytterste venstre må kunne samles rundt det synet på Lillebjørn Nilsens mange fine sanger.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2. Jeg vet ikke om noen (evt.: noen andre) kommunistiske/marxistiske sanger av Lillebjørn Nilsen som er i sangbøkene i skolen? Ihvertfall forbinder jeg ham stort sett med typiske Oslosanger.

Jeg også.

"Stilleste gutt på sovesal 1", "Tanta til Beate", "Bysommer" og "Alexander Kiellands plass" er typiske Oslosanger.

Men når det gjelder kommunistiske/marxisiske sanger som er med i sangbøkene på skolen...

Jeg vet ikke om den er med i sangbøkene, men vi sang i alle fall "Reven på hønsejakt" på skolen, og den oser det jo kommunisme av! :ler: (for sikkerhets skyld :ironi: )

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får assosiasjoner til illustrasjonene i Vakttårnet av den sangen. Svarte, hvite, store og små som sitter i en vakker blomstereng med en lieten bekk i bakgrunnen og løver og neshorn og hjorter rusler fredelig rundt og beiter. Så jeg tror Lillebjørn er Jehovas Vitne.

:skratte::skratte::skratte:

Takk til deg for at det går an å le her på "rettssaken" også!

Gråter litt jeg nå... men av latter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sangen heter i original Rainbow Race, og er skrevet av den amerikanske folkesangeren Pete Seeger, som frem til slutten av1940-årene var medlem av det amerikanske kommunistpartiet. Sangen har et klart budskap i retning av tolranse, kulturmangfold og solidaritet, og står således for det motsatte av det Breivik og hans likesinnede forfekter.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En tredje mulighet: Han er en idiot?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sangen heter i original Rainbow Race, og er skrevet av den amerikanske folkesangeren Pete Seeger, som frem til slutten av1940-årene var medlem av det amerikanske kommunistpartiet. Sangen har et klart budskap i retning av tolranse, kulturmangfold og solidaritet, og står således for det motsatte av det Breivik og hans likesinnede forfekter.

Å, du mener at om man spinner videre på dette med å dele planeten og leve i fred, så havner man i Breiviks dystopi: Det multikulturelle helvete? Eller kanskje det er dette hintet om rettferdighet han mener er marxistisk?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er en nydelig og tankevekkende sang. Men jeg gråter når jeg hører den nå og tenker på den flotte ungdommen som ble brutalt henrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Macha Mong Ruad

Slår meg som mer grønn enn rød, iallefall.

Var det Lillebjørn Nilsen sa selv også. Han mener det først og fremst handler om miljøvern.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det Lillebjørn Nilsen sa selv også. Han mener det først og fremst handler om miljøvern.

Da har nok ikke Nilsen helt forstått teksten han selv har oversatt. Ifølge tekstforfatteren (Seeger) er den først og fremst inspirert av the civil rights movement, og særlig bevegelsens arbeid mot rasediskriminering, i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så det var en gruppe på facebook som vil synge sangen foran tinghuset til mandag. Får de lov til det tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er et tydelig og klart eksempel på kulturmarxisme. Bare de som er klarsynte ser det.

:ironi:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...