AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #1 Skrevet 21. april 2012 http://nettopp.uin.no/article/6691 Hva syns dere om dette? Er Jehovas vitner virkelig helt borte? 1
akrich88 Skrevet 21. april 2012 #2 Skrevet 21. april 2012 Kan bare snakke for meg selv om mine erfaringer her: Min farmor og farfar var vitner, og jeg husker at hver bidige gang jeg var på besøk hos dem satt de meg ned og leste fra bibelen. Ofte i flere timer. Jeg fikk ikke gå, jeg måtte sitte pal å høre på. Når pappa var der også slapp jeg unna, for han hisset seg opp og ba dem slutte å printe dette i hodet på et lite barn som knapt hadde forståelse for hva dette var. Ville jeg bli vitne senere, var det mitt valg, men det var opp til meg, ikke dem. However, hver gang jeg var der alene satte de på barnekassetter fra JV, og viste meg groteske bilder av hvordan verden kommer til å se ut ved dommedag, fortalte skremmende historier om hva som kunne skje med de som ikke var vitner. I et av de siste årene min farmor levde, meldte de seg ut av JV, fordi de så en dokumentar på tv om sekten. De innså hvor mye fælt som faktisk foregår i enkelte delen av sekten. Etter de var utmeldt, ble de oppringt av andre vitner med trusler om både ditt og datt, og dørene hjemme hos mamma og pappa ble nedrent av vitner som ville ha oss med, nå som mine besteforeldre ikke så sannheten lengre og kunne printe dette i hodene på oss. Mye lik erfaring fra artiklen, altså. Jeg vet ikke om ALLE vitner er sånn, men noen er iallefall det. Jeg skal iallefall aldri bli vitne. 3
Okapi Skrevet 22. april 2012 #3 Skrevet 22. april 2012 Jeg hadde en tante som var medlem. Da hun giftet seg klarte heldigvis mannen (som har et forholdsvis passivt forhold til religion, type statskirkekristen) å overtale henne til å melde seg ut, men det var visst ikke så lett. I perioden hun hadde vært medlem hadde hun på oppfordring fra sekten kuttet kontakt med venner som ikke selv var medlemmer, og da hun meldte seg ut ville plutselig ikke medlemmene har noe med henne å gjøre lenger heller. Klart det blir opprivende. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #4 Skrevet 22. april 2012 Jeg har to venninner som er jehovas vitner. De har et ganske "forskrudd" syn på enkelte ting, men det er bare et resultat av at de er vokst opp som jehovas vitne (har aldri hatt et valg, siden foreldrene tvang dem fra de var små). I enkelte tilfeller vil jeg påstå at det er ren hjernevasking, men det kan jo være på akkurat lik linje som enkelte er kristne (eller andre religioner) også? På grunn av måten jeg har vokst opp på, er jeg overbevist om at der er en himmel og et helvete. På grunn av måten jehovas vitner blir opplært, får de et annet syn på visse ting.
Tullepia Skrevet 23. april 2012 #5 Skrevet 23. april 2012 http://nettopp.uin.no/article/6691 Hva syns dere om dette? Er Jehovas vitner virkelig helt borte? Som alle andre folk, er det også forskjeller på Jehovas vitner. Å si at noen er "hjernevasket" er ikke en holdbar måte å beskrive andre mennesker. Vi setter oftest den merkelappen på en gruppe mennesker vi ikke forstår. Det er vanlig at avhoppere fra forskjellige trossamfunn og organisasjoner har et svært negativt bilde av sin fortid. Jeg vil mene at de fleste Jehovas vitner som fortsatt er aktive ikke opplever troen sin som noen slik belastning. Denne personen har åpenbart fått mange vonde opplevelser fra familie og omgivelser når det gjaldt troen, i tillegg til egne tolkninger av troen (i ettertid). Det er helt klart at slik han fikk troen presentert, så var den ikke holdbar for ham. Han tok et selvstendig valg og forlot menigheten. Jehovas vitner som blir værende tar også selvstendige valg, men det er et valg en utenforstående ikke forstår.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #6 Skrevet 23. april 2012 Nei, alle er selvsagt ikke hjernevasket men det er naivt å tro at det ikke er en større forekomst av "hjernevasking" eller meningstyranni innenfor religiøse sekter eller mange religiøse grupperinger. 1
Gjest blackbird Skrevet 23. april 2012 #7 Skrevet 23. april 2012 Nei, alle er selvsagt ikke hjernevasket men det er naivt å tro at det ikke er en større forekomst av "hjernevasking" eller meningstyranni innenfor religiøse sekter eller mange religiøse grupperinger. jeg er enig i det som står skrevet over. Jeg har vært med i Jehovas Vitner før, men jeg er ikke med der nå lenger. Ingen i familien min er med i JV, bare som en saksopplysning når det gjelder det som andre ex-Jehovas vitner skriver om "skremmende" tegninger av dommedag osv så kan jeg iallefall si at den gule boken som heter "min bok med fortellinger fra bibelen" ikke er en dårlig bok for barn pga tegningene eller innholdet i seg selv. Jeg leste den som barn og kan ikke huske å ha følt noe negativt pga det. en ting som jeg tenker om JV nå er at vakttårn-litteraturen fraråder/forbyr vennskap med noen som ikke tilhører JV. Dette er lett å dokumentere(de som er interessert må bare spørre og da vil de få svar). Vennskap eller det å være kjæreste med noen som ikke er med i JV er altså ikke-anbefalt/forbudt i JV. Og det er jo forståelig fordi man ser jo den samme holdningen i bibelen selv! Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen: det er den oppfatningen om at bibelen er 100% pliktende fordi den er "guds ord" som er problemet ikke JV per se. F. eks hvis en gutt som har vært enslig i mange mange år som er med i JV møter en jente som liker han og han liker henne så vil det typiske rådet fra en eldste i JV være at man snakker om sin tro med den jenta for å se om hun er interessert i troen. Tanken er at hvis hun er interessert så venter man og ser om vedkommende blir et JV. Hvis ikke så vil formaningene være at man må bryte forbindelsen med vedkommende(selv om dette kan bety at man må være alene i mange mange år til). Min holdning nå er at det er dette livet vi vet at vi har(en påstått dommedag/liv på en paradisisk jord/liv etter døden er ikke mer virkelig enn det livet vi har her og nå selv om det i prinsippet er usikkert dvs at man ikke vet om man kommer til å leve neste dag/uke/år), så det er det som må prioriteres.
Gjest blackbird Skrevet 23. april 2012 #8 Skrevet 23. april 2012 må bare legge til at man sannsynligvis vil få det rådet at man må bryte forbindelsen med en gang pga at (romantiske)følelser og forkynnelse ikke hører sammen +mye annet(hint hint). er det som er min erfaring ihvertfall, selv om jeg i ettertid er glad at jeg ikke ble sammen med akkurat den jenta på den tiden. Jeg er ikke JV nå lenger. Men jeg har jo litt mer erfaring med å se om noen er psykisk syke for å si det sånn og jeg fikk det samme rådet fra en som var helsepersonell også om akkurat den jenta(dvs at det er best å vente til en slik person blir frisk).
sofiemyr Skrevet 10. mai 2012 #9 Skrevet 10. mai 2012 Det er nok AKKURAT like individuelt i JV som det er i AUF for å si det slik. Krake søker make og selvsagt underbygges en ideoligi når mange som deler den samles...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå