Gå til innhold

Vil veldig gjerne skrive skjønnlitterært - men om hva?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Emnetittelen er beskrivende nok. Noen innspill? Jeg er veldig dårlig på dette aspektet. Og dessuten, har dere noen tips til å skrive en bra fortelling/novelle/roman? :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De gode ideene vil jeg holde for meg selv, slik at jeg selv kan skrive dem og publisere mine gode historier.

• Liker 1
Skrevet

Jeg anbefaler deg å lese essayet Dikteren og temaet av Aksel Sandemose. Han ser helt motsatt på det. Forfatteren (som han bare har forakt til overs for) leter etter noe å skrive om for å få utgitt en bok til jul, mens dikteren har et budskap, et personlig tema som må uttrykkes så presist som mulig. En av dikterens vanskeligste (og viktigste) oppgaver blir dermed å skrelle vekk alt som er uvesentlig.

Og for å være helt ærlig, så skjønner jeg ikke hvorfor du vil skrive hvis du ikke har noe å skrive om.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er dramatiker i startfasen, og skriver mye. Og når jeg sier mye mener jeg mye. Om jeg har noe som helst til felles med Virginia Woolf må det være det ( :fnise: ). Skriver hele tida, på servietter, kvitteringer, har alltid en notatbok i veska.

For meg kommer alltid idéen før skrivekløen, så din problemstilling har aldri vært gjeldende for meg, TS. Men jeg kan gi deg en enkel øvelse :)

Et rom. Et bord i midten av rommet med et glass vann, to personer. Person A vil ha glasset, person B vil forhindre at A får det.

Hvorfor? Hva er i glasset, er det virkelig bare vann? Noe annet? Hvorfor er dette glasset viktig for A? Hvilken relasjon har A og B? Kan de forlate rommet? Hvor kom de fra? Hvorfor er de der? Hva/hvem befinner seg på utsiden?

Osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...